• 0

Case - BTW met de reisbureauregeling (reis is zowel binnen als buiten de EU)

Wij zijn een kleine reisorganisatie en organiseren actieve reizen naar Zweden.

 

Ik heb een (korte) vraag over de omzetbelasting van onze pakketreis en hoop echt heel erg dat jullie mij kunnen helpen.

 

De Case:

 

Wij bieden een pakketreis (kanoreis) aan welke bestaat uit

 

- vliegticket

- transport richting basiskamp

- 2 overnachtingen op het basiskamp

- verhuur van materiaal

 

Al deze kosten dragen direct bij aan de reiziger en vallen (in mijn ogen) onder de reisbureauregeling.

 

Nu komt het lastige gedeelte. De reis vind plaats op de grens tussen Noorwegen en Zweden. De vliegtickets zijn naar Oslo en het transport is voor 75% in Noorwegen en 25% in Zweden. De overige kosten worden gemaakt in Zweden.

 

Aangezien Noorwegen niet onder de EU valt geldt hier de 0% BTW regeling.

 

Mijn gedachtegang is als volgt en ik hoop dat jullie mij hierin kunt helpen:

 

Verkoopprijs pakket €700,-

 

Inkoopprijs:

- vliegticket €250,-

- transport €20

- basiskamp €50

- verhuur materiaal €100

 

Totaal €420

 

 

700/420= 1,67

 

Theoretische verkoopprijs losse onderdelen

 

- vliegticket 1,67 x €250 = €417

- transport 1,67 x €20 = €33

- basiskamp 1,67 x €50 = 83

- verhuur materiaal 1,67 x €100 = €167

 

totaal €700

 

Winstmarge 0% BTW (gedeelte wat in Noorwegen plaatsvindt)(vliegtickets + deel transport in Noorwegen)

 

(€417-€250) + (0,75 x €33 - 0,75 x €20) = €176,75

 

 

Winstmarge 21% BTW (gedeelte wat in Zweden plaatsvindt)

 

(0,25 x €33 - 0,25 x €20) + (€83-€50) + (€167-€100) = €103,25

 

 

Af te dragen omzetbelasting = (21/121) x 103,25 = €18,-

 

Ik hoor heel erg graag of mijn gedachtegang goed is en waar ik eventueel nog rekening mee dien te houden.

 

Hartelijk dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastige materie BTW en 1001 regelingen en uitzonderingen..

 

paar vraagjes.

want 25% van de reis in Zweden is zo abstract.

 

1. Maak je in Zweden ook kosten of wordt alles gehuurd in Noorwegen?

2. Zijn de de Zweedse onderdelen als excursies te zien of vaar je over een grensrivier of meer en ben je het ene moment in Zweden en dan weer in Noorwegen.

 

kun je daar iets meer over zeggen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Dank voor de reactie. De locatie waar we gevestigd zijn is in Zweden. Het transport van het vliegveld naar het basiskamp is voor 75% (130km) in Noorwegen en vervolgens de laatste 25% (40km) in Zweden.

 

We huren alles (locatie, kano's en materiaal) in Zweden.

 

De kanotocht is individueel en kruist eventueel de grens maar vind voor 90% plaats in Zweden (dit zou ik voor nu buiten de beschouwing van de vraag willen laten).

 

Mijn vraag gaat over de kosten die in Noorwegen plaatsvinden of die goed berekend worden.

 

Nogmaals dank

 

Link naar reactie
  • 0

Ja de vraag over hoe de kanoreis verloopt was meer als achtergrond info en ik had die toevoegingen over wat in Noorwegen wordt betaald en wat in Zweden eerst niet helemaal begrepen uit jou voorbeeld.

 

grappige is dat de belastingdienst op een van haar pagina's ook opmerkt dat het heel lastig te bepalen kan zijn maar dat de plaats van levering bepalend is.

 

Na het lezen van de nodige pagina's over reisbureauregeling en internationaal personen vervoer. Kom ik tot de conclusie dat je het goed berekend. omdat

 

1. Vliegreizen die buiten de EU eindigen mag je geheel met 0% belasten

2. Bij internationaal vervoer moet je btw tarieven inderdaad evenredig splitsen over de landen waarin vervoerd wordt dus vervoer van luchthaven naar Zweden moet gesplitst worden.

3. Basiskamp en huur materiaal vind geheel plaats in Zweden dus valt onder EU regels.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wellicht is deze dienst in Noorwegen btw belast. In principe is persoonstransport in Noorwegen belast med 6% btw, uitzondering hierop is internationaal persoonstransport, indien aan een aantal voorwaarden worden voldoen. Zoals dat dit transport met hetzelfde voertuig moet plaats vinden en binnen 24 uur dient te worden afgerond.

Link naar reactie
  • 0

Maar wel of niet belast in Noorwegen veranderd de NL btw aangifte onder de reisbureauregeling niet. Voor NL /EU regels is het 0% voor zover de plaats van levering Noorwegen is.

 

Of Noorwegen ook aanspraak maakt op een btw heffing maakt daarbij niet uit. Ik neem aan dat de vervoerder die het vervoer van Oslo vliegveld naar Zweden zelf calculleert en doorberekend volgens de locale wetgeving belast met van toepassing zijnde belastingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is correct Roel, dit doet de vervoerder inderdaad. Daarbij is het ook zo dat de reis direct van Oslo naar Zweden gaat zonder tussenstop en dus als internationale reis gezien kan worden.

 

Nu rest als laatste mijn vraag of ik een gegronde berekening maak door mijn inkoopprijs met 1,67 te vermenigvuldigen om zo tot de theoretische winstmarge te komen?

 

Super dat een forum als dit bestaat met mensen die bereid zijn te helpen

 

Mijn dank is groot!

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij prima om die marge op elk onderdeel gelijk te houden. Geen van de onderdelen heeft een specifieke toegevoegde waarde die het toerekenen van extra marge rechtvaardigt.

 

De reis als geheel heeft een meerwaarde ten opzichte van de losse delen omdat je het als pakket aanbied.

 

En het zou ook niet heel logisch zijn om te stellen dat je op de vliegreis procentueel meer winst pakt dan op de verhuur van materiaal. dat zou neigen naar proberen de winstmarge op de btw belaste delen te verlagen om zo de btw te verlagen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.