• 0

steigerhout meubelen in Frankrijk

goedemorgen allemaal,

ik ben een nederlandse vrouw, 24 jaar woonachtig in Frankrijk en ik wil steigerhout meubelen gaan verkopen in Frankrijk: naar mijn weten en onderzoek is het hier niet te vinden. Ik woon in Montpellier en ik zie weinig veranderingen in buiten meubels: of het is Praxis (castorama) of het is design en erg duur. Nu heb ik contact met meerdere leveranciers in Nederland en ik weet even niet hoe ik markt technisch verder moet gaan:

A. leverancier 1 is bezig Europa te veroveren: ze zitten al in Duitsland, België en Zwitersland en zijn nu bezig met een webshop in het Frans en Deens: ze willen mij heel graag als verkooppunt. Zij doen alles: van webshop tot logistiek. Probleem: ik vind ze erg duur en ik wacht al weken op inkoopsprijzen.

B: Ik koop mijn meubels in bij hun concurrent en ga niet direct nationaal: Frankrijk is groot en Fransen kennen het produkt niet. Dat betekent veel meer werk en meer risico qua transport.

C: ik doe beide: ik koop zelf in, laat mijn eigen webshop maken en ga dus voor groot.

De tweede twijfel: ga ik een showroom huren wat duur is (5000€ per maand) of zet ik mijn meubels op strategische plekken zoals horeca gelegenheden? Ik ben even, zoals René van de Gijp zegt, van het padje af. Kan iemand mij advies geven? Ik ga trouwens binnen 2 weken naar Nederland met mijn marktonderzoek om met leveranciers tot zaken te komen. Alvast hartelijk dank voor jullie input.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nikkifr,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Voila (et utilise google image search).

 

Kun je lokaal (gebruikt) steigerhout inkopen? Dan klinkt een eigen zaag-, schuur- en beitswerkplaats mij veel logischer! Optie D. dus.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan goedkoop inkopen, maar verkoop via een webshop leidt tot hoge verzendkosten.

 

Je kan vast ook een goedkopere ruimte inrichten als showroom. Mag best landelijk of industrieel erfgoed zijn. Mischien samenwerken met een lokaal werkgelegenheidproject, want als de afzetmarkt nog niet ontwikkeld is dan is de inkoopmarkt (materiaal) waarschijnlijk ook nog virginaal.

 

In de zoekresultaten van Highio staat een Nederlandse leverancier op UN! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In Frankrijk is het verboden om op steigerhout planken te werken, dus die ga ik hier niet vinden. Gevolg: ik moet dan vrachtwagens vol met planken laten komen. Dat is nog wel te overzien. Maar timmerlieden zijn hier heel schaars en de sociale lasten zijn enorm in Frankrijk. Maar ik ga het toch uitzoeken. Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

In Frankrijk is het verboden om op steigerhout planken te werken, dus die ga ik hier niet vinden. Gevolg: ik moet dan vrachtwagens vol met planken laten komen. Dat is nog wel te overzien. Maar timmerlieden zijn hier heel schaars en de sociale lasten zijn enorm in Frankrijk. Maar ik ga het toch uitzoeken. Bedankt.

 

Een grote zweedse meubelgigant heeft een hele mooie oplossing om meubels zo efficiënt mogelijk te vervoeren....

 

Link naar reactie
  • 0

nikki, met hints of pictionairy verlies zij zeker ook altijd.. ;D

 

 

Het is vrij algemeen bekend dat IKEA groot is geworden door meubels als bouwpakketten aan te bieden.

Daardoor kunnen zij 50 of 100 boekenkasten in een vrachtwagen vervoeren waardoor transportkosten per kast een stuk lager zijn én wereldwijde distributie mogelijk is..

 

Dus als jij vrachtwagens met steigerhout naar Frankrijk wil laten rijden om daar vervolgens grote moeite te hebben om een timmerman / meubelfabriek te vinden die de meubels kan maken.. Dan is het misschien we een goed idee om hier in Nederland of waar je het steigerhout vandaan haalt alles alvast te laten maken maar wel demontabel maken zodat de boel als plat pakket naar Frankrijk kan.

Dan kun je in Frankrijk altijd nog kijken of je het als bouwpakket aanbied aan de consument of dat je een eenvoudige montage werkplaats opzet, om een bouwpakket heb je geen schaarse timmerman nodig maar kun je vermoedelijk makkelijker (goedkoper) personeel voor vinden.

 

Zo heb je dan van een dubbel probleem (geen hout en geen vakmensen) een drievoudige kans gemaakt

 

Je laat bouwpakketten maken van (standaard)meubels,

- die kun je ofwel via een webshop of aan bouwmarkten verkopen.

- Je kunt een (kleinschalige) eigen werkplaats(en) opzetten om de bouwpakketten in elkaar te zetten en daarna in een showroom te verkopen.

- Je kunt klusjesmannen de bouwpakketten bij klanten in elkaar laten zetten zodat er ook nog wat maatwerk gemaakt kan worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nikki,

 

Het is leuk dat je drie opties hebt (en misschien zijn er nog wel meer) maar ik denk dat je eerst moet bepalen wat bij je past, en dan dat kiezen.

 

Wat voor type mens ben jij? Eerder een manager? Eerder een aanpakker? Eerder een sjacheraar? Eerder een relatiebouwer? Eerder een webverkoper? Organisator?

 

En wat wil je bereiken? Een groot bedrijf met tientallen of honderden werknemers en 50 verkooppunten? Of een gezellige kleine business om jezelf en 1 of 2 familieleden een comfortabel leven te geven? Hoofdinkomen of een extraatje erbij?

 

Wat is je ondernemerservaring? Wat is je financiele capaciteit/buffer/verwachting?

 

Je hoeft hier geen antwoord te geven, maar je moet voor jezelf wel antwoord hebben op die vragen en kiezen voor iets wat bij je past. Anders word het sowieso niets.

 

Wij kunnen niet kiezen voor jou. Wat voor jou een goede keuze zou zijn is dat voor mij misschien niet.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

@kuifje

Dit vind ik een geweldige reactie! Het gaat er inderdaad om wat ik wil. En veel personeel handelen zal het niet worden: dat heb ik nl. jaren gedaan en daar werk ik steeds ongelukkiger van. Dan maar minder geld verdienen. Mijn droom is om een villa te kopen en daar mijn showroom van te maken Ik zal ook erg actief zijn in de marketing want dat is mijn basis opleiding. Ik ga over een week naar Nederland en kom dan vanzelf wel terug met veel antwoorden: al die bedrijven in steigerhout hebben natuurlijk hun eigen ervaringen en ook hun eigen methodes. Bedankt voor de reactie en een heel fijn weekend toegewenst! :)

 

 

 

 


full quote van directvoorgaande reactie verwijderd.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de cryptische omschrijving,

 

Maar inderdaad ik bedoelde op het in nederland laten vervaardigen van bouwpakketten van steigerhouten meubels, welk je compleet of als bouwpakket op de markt zet in Frankrijk.

 

Probeer rekening te houden dat transport van een pallet van 80 x 120 of 100 x 120 de meest gebruikelijke vorm is en daarmee het goedkoopst. Ik neem aan dat je niet gelijk truckloads laat vervoeren. Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met zitting en rugdelen, welk een standaard breedte heeft. Wil men men een bank voor 4 personen, dan leg monteer je 4 rugdelen en zittingen naast elkaar.

 

Eventueel afwijkende maten pallets moet je zien je voorkomen, een 200 bij 120 is het meest afwijkende formaat wat men nog als standaard wil accepteren.

 

Hou daar dus rekening mee in je ontwerp (verzoeken)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de cryptische omschrijving,

 

Maar inderdaad ik bedoelde op het in nederland laten vervaardigen van bouwpakketten van steigerhouten meubels, welk je compleet of als bouwpakket op de markt zet in Frankrijk.

 

Probeer rekening te houden dat transport van een pallet van 80 x 120 of 100 x 120 de meest gebruikelijke vorm is en daarmee het goedkoopst. Ik neem aan dat je niet gelijk truckloads laat vervoeren. Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met zitting en rugdelen, welk een standaard breedte heeft. Wil men men een bank voor 4 personen, dan leg monteer je 4 rugdelen en zittingen naast elkaar.

 

Eventueel afwijkende maten pallets moet je zien je voorkomen, een 200 bij 120 is het meest afwijkende formaat wat men nog als standaard wil accepteren.

 

Hou daar dus rekening mee in je ontwerp (verzoeken)

 

 

Bedankt meneer (of mevrouw?) cryptisch :) Ik had al heel lang het idee om de muebels in gedeeltes te laten komen, het zou niet te doen zijn om alles gemonteerd te laten komen. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat een webshop niet handig is om mee te beginnen, wel om in de toekomst uit te bouwen. Nu is het geval dat de grootste in Nederland juist WEL een webshop wil (en die hebben ze ook al in Nederland). Maar wat we maar niet willen begrijpen, is dat Frankrijk Nederland niet is: De afstanden zijn hier enorm en de Fransen kennen het produkt niet terwijl steigerhout in Nederland al jaren bekend is. Daarbij komt nog dat ik hetom mijn eigen behoeftes gaat: ik moet er niet aan denken om de hele dag te moeten rekenen en me met logistiek bezig te houden. Mijn gevoel zegt me klein te beginnen (in mijn departement, le Herault wonen al 1 miljoen mensen en in mijn regio de Languedoc 3 miljoen. Ik ga over 8 dagen naar Nederland en bij iedereen langs en "afkijken". Ook bij een grote transporteur die iedere dag 60 vrachtwagens naar Frankrijk stuurt. Tsja, en dan wordt het natuurlijk rekenen en beslissen. Hun "know how" heeft natuurlijk ook een prijskaartje en ik richt me op boven-modale klanten. Bedankt voor jullie reacties en een fijne avond!

Link naar reactie
  • 0

Nikki,

 

volgens mij weet je nog niet goed genoeg waar je over praat, maar dat moet geen beletsel vormen om te willen gaan ondernemen. Als je representatief voorkomt, aardig Frans spreekt en een ervaren marketeer bent, dan zou je ook een afspraak moeten kunnen versieren bij Piet Hein Eek in Eindhoven.

 

Ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of een 'gewone' vertegenwoordiging in steigerhout uit kan tegen de inkoop-, logistieke, montage- en 'after sales' kosten. Ken je bijvoorbeeld Kewlox inclusief bedrijfsgeschiedenis?

 

Webshop of winkel is m.i. niet de keuze, wel B2B en/of B2C activiteiten met bijgaande inspanningen, wetgeving en positionering...

 

...heb je al een of meerdere ondernemingsplan(nen) geschreven? Ik geloof van niet, want het (jouw!) marktonderzoek komt mij voorlopig flinterdun over. Al helemaal als je kennelijk marketeer bent.

 

Moet deze onderneming een hoofdinkomen gaan generen of vormt dit 'slechts' een bijberoep of tweede inkomen? Hoe technisch ben je zelf?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
...dan zou je ook een afspraak moeten kunnen versieren bij Piet Hein Eek in Eindhoven.
Vanuit het perspectief van big name designers is het niet logisch om low-budget in een uithoek te beginnen als je ook in Parijs, Lyon, Bordeaux en Straatsburg een distributor of dealer kan vinden.

 

Terwijl je ergens in de Languedoc ook een leegstaande kerk kan huren, die kan vullen met steigerhouten meubels van een mindere god, daar mooie foto's van op een site zetten en elk weekend open huis houden voor belangstellenden. Dus niet op passanten mikken.

 

Uit Frankrijk komen veel meubels van wagonhout en vloerplanken. Dus die vrachtwagens kunnen vol terug. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Montpellier is geen uithoek, of mijn geografische en demografische kennis van Frankrijk is te beperkt...

 

...toegegeven is het misschien geen zwaartepunt van handel, maar mogelijk ook niet bij voorbaat geheel kansloos. Dat ligt toch eerder aan de man of vrouw die start.

 

Geen idee wat voor restproducten of sloophout daar regionaal beschikbaar is. Of misschien blijkt deze sector ook wel gedreven door Chinese/Aziatische of Afrikaanse import van lawaaihout.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik je weinig goede raad kan geven qua organisatie wil ik je toch iets meegeven uit mijn persoonlijke leefwereld. Ik ben zelf een grote fan van steigerhout. Maar ik zou het nooit zomaar online kopen, steigerhout is iets uniek, en het liefste wil ik bv een tafel zien, voelen... de prijs is op zich minder belangrijk. Ik heb zelf een steigerhout tafel gekocht bij een kleine handelaar, die uiteraard iets duurder was maar wel de tafel voor mij gemaakt heeft zoals ik ze voor ogen had.. en dat kan een troef zijn tov andere grote handelaars.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nederland,

Bedankt voor alle veelzijdige reacties.

Montpellier is inderdaad geen uithoek: sterker nog, het ligt erg strategisch als je ook aan Spanje gaat denken, maar dat terzijde. Ik reageer omdat ik het onbeleefd vind om dat niet te doen, maar ik ben er nog steeds niet aan uit, ondanks of dankzij jullie adviezen. Ik krijg vanavond de prijslijsten van mijn leverancier in Nederland: daar moet dan btw, transport en mijn kosten op: geen probleem. Wat wel een probleem is, is nationaal gaan. Steigerhout is robuust en erg zwaar en madame in het 15e arrondisement van Parijs kan best een loungebank(je, gezien de balkonnen daar) krijgen, maar dat gaat haar heel veel centjes kosten: dus laat ik dat maar niet doen. Vooralsnog heb ik dus het plan om in zuid te beginnen met een showroom, 2 of 3 of 4 jongens voor de levering in een straal van 100 km en een commercieel persoon om de horeca binnen te slepen. Maar ik kan ook 10 andere wegen bewandelen, ik weet het....mijn dochter van 16 zei gisteren nog tegen mij "mama, jij gaat hier rijk mee worden, want wat ben jij een kletsmens, zeg"! Inderdaad: ik vraag al sinds 2 weken aan alles en iedereen of ze een tuin hebben en als ze ja zeggen dan zeg ik dat ze binnenkort heel gelukkig zullen worden: dat intrigeert de Fransen want het gaat hier maar niet vooruit hè, behalve de stakingen dan :)  Ik houd jullie op de hoogte. Fijne dag allemaal!

Link naar reactie
  • 0

Twabla: heb ik ooit gezegd dat ik een big name degisner wil zijn? Dan had ik teveel rode pic St Loup op, want dat wil ik dus niet. hahahaha: Ik laat het aan jou/U over om het aantal strandtenten te tellen vanaf Valras Plage tot en met Marseille en dan is Parijs plotseling niet zo interessant meer....Low budget? Enig idee hoeveel villa's hier staan? Gisteren heb ik op een terras gegeten, in Parijs niet hoor......uiteindelijk hebben we het over BUITEN meubels hè? :) 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.