• 0

Partner stapt uit de BV na maanden van tegenvallende prestaties

Beste leden, ik zit met een probleem in mijn BV waar ik graag wat advies over krijg. Ik sta open voor een sessie bij een adviseur maar deel hier toch mijn probleem om alvast te kijken naar de mogelijkheden.

 

Mijn bedrijfspartner en ik hebben begin 2018 de VOF omgezet naar een BV. Dit door het toenemende risico bij het ondernemen en de verwachte groei van het bedrijf. Voor de tijdslijn was dit in Maart 2018. Wij hebben destijds gekozen om mij als bestuurder op te geven, dit i.v.m. mijn academische achtergrond, en mijn bedrijfspartner slechts aandeelhouder te maken met beide 50 % van de aandelen.

 

Mijn bedrijfspartner was verantwoordelijk voor de omzet (sales) en ik zorgde voor de grote contracten/deals en de processen binnen het bedrijf. Na maanden van wisselende resultaten kwam mijn bedrijfspartner in Augustus naar mij toe om het bedrijf zo snel mogelijk te verlaten, te weten per einde September. Hierdoor heb ik noodgedwongen een contract laten opstellen voor de uitkoop en de verdere afhandeling van zijn exit.

 

Echter, de partner heeft informatie achter gehouden. Belangrijkste hierin is dat, ondanks vele mondelinge verzoeken, mijn partner zijn aandelen nooit heeft volgestort. Ook heeft hij nooit een aandeelhouders overeenkomst getekend, of de bijbehorende managementovereenkomst.

 

Het probleem waar het bedrijf nu mee kampt is dat er geen reserves zijn om de aandelen te verkopen, dit door de tegenvallende resultaten. Daarnaast heeft de partner zijn aandelen nooit vol gestort, en vraagt hij een onrealistisch bedrag (dubbele van de marktwaarde).

 

De getekende overeenkomst kan door mij vrij gemakkelijk nietig verklaard worden omdat dit tegen de statuten in gaat van de BV. Ik weet echter niet wat ik verder kan doen om dit proces zo goed mogelijk af te ronden. Er staat immers een nieuwe partner klaar die wel graag wil betalen voor de aandelen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij kan zijn aandelen niet verkopen als deze niet zijn volgestort; hij zal dat dus moeten doen wil die echt kunnen uitstappen. Wat voor een contract heb je getekend toen hij wilde uitstappen en waarom heb je dat contract wel getekend terwijl een aandeelhoudersovereenkomst niet is getekend?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner vond het in Augustus niet meer nodig de aandeelhouders overeenkomst en management overeenkomst te tekenen omdat hij eruit stapt.

 

Het contract dat wel is getekend is een koopovereenkomst voor overdracht aandelen. Ik was echter in de veronderstelling dat hij aan zijn verplichtingen (volstorten) heeft voldaan. Dit bleek achteraf niet zo te zijn. Ik heb deze overeenkomst getekend omdat ik dacht vrij makkelijk aan deze overeenkomst te kunnen voldoen. Echter, sinds de uitstap van mijn bedrijfspartner zijn er dingen aan het licht gekomen die het bedrijf enorm hebben beschadigd en waarin zijn naam expliciet word genoemd.

Link naar reactie
  • 0
dat hij eigenlijk werknemer was en recht heeft op WW

 

Wij zijn beide werknemer voor onze Holding en worden ingehuurd door de werkmij voor het verrichten van management en arbeid.

 

Mijn plan is tijdens een AVA een akkoord bereiken op externe valuation van de aandelen en hem dan gewoon uitkopen. Maar er zijn vast andere mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0
dat hij eigenlijk werknemer was en recht heeft op WW

Wij zijn beide werknemer voor onze Holding en worden ingehuurd door de werkmij voor het verrichten van management en arbeid.

Dat zegt echt helemaal niets over zijn sociale verzekeringsplicht voor de werkmij.

 

Is er een adviseur betrokken geweest bij de omzetting van de VOF naar een BV en het opstellen (en controleren op tekenen) van de overeenkomst?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is er een adviseur betrokken geweest bij de omzetting van de VOF naar een BV en het opstellen (en controleren op tekenen) van de overeenkomst?

 

Er is begin 2018 door de accountant geadviseerd om te switchen naar een BV. Er is geen adviseur betrokken geweest bij het omzetten en de contracten.

Link naar reactie
  • 0
Hierdoor heb ik noodgedwongen een contract laten opstellen voor de uitkoop en de verdere afhandeling van zijn exit.

 

Echter, de partner heeft informatie achter gehouden. Belangrijkste hierin is dat, ondanks vele mondelinge verzoeken, mijn partner zijn aandelen nooit heeft volgestort. Ook heeft hij nooit een aandeelhouders overeenkomst getekend, of de bijbehorende managementovereenkomst.

Wie is hier dan adviseur?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Donimus,

 

Normaal gesproken worden bij de omzetting van een v.o.f. in een BV de aandelen volgestort door inbreng van de v.o.f.

Er hoeft daarnaast dan geen volstorting in contanten plaats te vinden.

 

Wellicht kun je toelichten hoe de overgang van de v.o.f. naar de BV heeft plaatsgevonden?

 

Link naar reactie
  • 0

Het was de bedoeling om de VOF ruisend in te brengen in de BV. Echter, toen de accountant hieraan begon bleek dat de toenmalige notaris de VOF heeft uitgeschreven bij het inschrijven van de BV. Hier is door mij of mijn partner nooit de opdracht voor gegeven.

 

Volgens de accountant is er dus niks in te brengen vanuit de VOF omdat die geliquideerd is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als er een nieuwe partner klaarstaat dan is dat een mooie herkansing om dit nu goed af te ronden en voor de toekomst beter te regelen.

 

Theoretisch genomen zijn tegenvallende resultaten geen mogelijkheid om uit een BV te stappen volgens mij, maar ik ken jullie statuten en diverse ongetekende overeenkomsten niet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excusez, maar wat een ongelofelijke puinhoop :'(

Twee zielen eenzelfde gedachte, met als toevoeging ... wat een ongelofelijke amateuristische puinhoop. Een academische achtergrond is dus ook geen garantie voor enig zakelijk en fiscaal inzicht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Theoretisch genomen zijn tegenvallende resultaten geen mogelijkheid om uit een BV te stappen volgens mij ...

Je kunt altijd uit een BV stappen ... door je aandelen te verkopen. Wel eerst je aandelen volstorten. 8)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wilde de bedrijfspartner wel meedelen in de winst?

 

Indien in de statuten geen afwijkende regeling is opgenomen, delen aandelen enkel naar rato van het daarop daadwerkelijk gestorte bedrag mee in de winst. Dit kan heel vervelend zijn indien de ene aandeelhouder zijn aandelen niet heeft volgestort en de andere wel. Zeker wanneer er maar voor bijvoorbeeld € 100,00 aan aandelen wordt uitgegeven en de ene aandeelhouder zijn € 50,00 wel heeft gestort en de andere niet. Dan is toch vreemd dat de aandeelhouder die niet heeft gestort niet deelt in de winst.

https://www.kooijmanautar.nl/begrip/niet-volgestorte-aandelen

 

als een aandeelhouder zijn aandelen slechts voor de helft heeft volgestort, dan krijgt hij ook maar de helft van het dividend uitbetaald;

https://sedl.nl/nieuws/winstuitkeringen-door-de-b-v

 

Tevens:

Een aandeelhouder moet zich echter wel realiseren dat hij dit geld op eerste verzoek van het bestuur alsnog dient te storten.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.