Wat vinden jullie van deze kosten?

Aanbevolen berichten

Hoi Allen,

 

Ik ben een ZZPr en heb weinig administratie, desalniettemin een boekhouder die voor mij de nodige zaken regelt. Mijn inkoop en verkoop facturen zijn elke maand nagenoeg gelijk. Per kwartaal betaal ik zo`n 250 euro aan mijn boekhouder en dat is voor mij prima te doen. Jaaromzet is rond de 100k. Boekhouder mailt echter vandaag volgend factuur:

 

Jaarafsluiting 2017: 70 euro

Rapportage uitgebreide jaarrekening: 190 euro

Winstaangifte inkomstenbelasting: 132 euro

Totaal: 474,30 (inc btw).

 

Iets te veel van het goede of? Probeer beetje vinger op de pols houden vandaar mijn vraag.

 

Link naar reactie

Totaal: 474,30 (inc btw).

Waarom noemt u als u ondernemer bent prijzen inclusief btw? Vreemd, de btw is normaliter niet relevant. Bedoelt u wel dat alle genoemde prijzen inclusief btw zijn? Dus ook de 250 per kwartaal?

 

Verder gaat het volgens mij om hoeveel u zelf doet en aantallen in/verkoopfacturen (dus boekstukken) etc. die de prijs bepalen. Nog geen 1500 per jaar incl. btw lijkt mij op het eerste oog niet zo veel, maar de boekhouders hier kunnen vast meer duidelijkheid verschaffen.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie

Wat is "Rapportage uitgebreide jaarrekening"? Voor een ZZP'er met weinig administratie?

 

Omschrijving "Winstaangifte inkomstenbelasting" komt mij ook wat raar over. Is dat niet gewoon de aangifte inkomstenbelasting? Of moet je die nog zelf doen?

 

Per kwartaal €250 hangt ook een beetje af van het aantal in- en verkoopfacturen dat ingeklopt moet worden. De BTW-aangifte zelf (per kwartaal) kost normaal niet meer dan €35. Om hoeveel mutaties gaat het per jaar?

 

Op zich schrik ik niet van die bedragen. Per kwartaal €250 en een extra rekening van €392 wegens het extra werk voor IB aangifte en jaarafsluiting. Hoewel je je dus af kunt vragen hoe uitgebreid je jaarrekening moet zijn als ZZP'er.

 

Als de kosten te hoog liggen kun je ook nog een heleboel dingen zelf doen (zoals in- en verkoopfacturen zelf boeken). Ook kan het wel eens handig zijn om een offerte bij een andere boekhouder op te vragen. Soms lopen die kosten stilzwijgend elk jaar weer op zonder dat er echte aanleiding voor is maar worden dan nooit naar beneden bijgesteld als ze een keer wat sneller klaar zijn met het werk ;)

 

Link naar reactie

Hoi,

 

@UwJurist, dit komt omdat ik de prijzen vorige jaar, waar ik dit mee vergeleek, met btw zijn betaald. Het was voor mijzelf dus een vergelijking. @Rik99, dank voor de uitgebreide antwoord. De prijzen zijn idd wat naar boven gegaan zonder duidelijk reden. Dat heeft bijgedragen aan de reden dat ik het eens tijd vond hier wat meer naar te kijken en zodoende de vraag hier mbt de kosten.

 

Fijn om te horen dat de kosten binnen norm zijn. Ik had idd overwogen om een offerte elders op te vragen maar de boekhouder doet goed werk en dit was net wat sneller.

 

Thanks/gr.

 

Link naar reactie

Ja, en die prijzen kunnen blijven stijgen. Tot je misschien eens om een specificatie vraagt. Die zal dan wel "kloppend" gemaakt worden en dan kan er wel eens een korting af uit "coulance". Maar het blijft stijgen (soms zonder reden).

 

Je zult kritisch moeten blijven kijken naar die kosten (en dat bespreken met de boekhouder). Wat wordt er voor gedaan? Heb je wel een uitgebreide jaarrekening nodig? Kijk je die wel eens in? Zijn de "inklopkosten" voor de mutaties reëel? Etc. Etc.

 

Een offerte ergens anders opvragen geeft in ieder geval vaak wel wat verheldering. Je geeft niet aan om hoeveel mutaties het gaat maar je kunt bijvoorbeeld hier eens naar kijken: http://www.gifity.nl/tarieven/

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.