Jump to content
jfp

Van loondienst naar detachering bij werkgever, risico's?

Recommended Posts

Goedendag,

Ik lees al jaren mee op de diverse fora, heb veel geleerd, maar heb nu een vraag waar ik niet of weinig over kan terugvinden. Niet zo gek, ik realiseer mij dat het een rare casus is.

Ik heb recent een consultancy BV gestart, ik ben de enige aandeelhouder en directeur, er zijn nog geen medewerkers in dienst. Nu doet zich de volgende situatie voor:

Een relatie van mij zit in de directie van een softwarebedrijf. Hij werkt daar fulltime in loondienst met een vast dienstverband.

Om fiscale redenen overweegt hij de volgende wijzigingen in zijn situatie door te voeren:

1. Hij beeindigt zijn dienstverband bij het softwarebedrijf en komt in loondienst van mijn bedrijf met een vast contract, echter met een flink lager brutoloon;

2. Mijn detacheringsbedrijf sluit een detacheringsovereenkomst met het softwarebedrijf voor de inzet van mijn relatie (aan zijn rol bij het softwarebedrijf verandert niets);

3. Mijn detacheringsbedrijf factureert zijn huidige werkgever voor het equivalent van de huidige loonkosten die zijn werkgever momenteel voor zijn dienstverband maakt;

Waar zitten de fiscale risico's voor:

- Mijn detacheringsbedrijf;

- De werknemer in kwestie;

- Het softwarebedrijf.

Dank en groeten,

JFP

Beste JFP,

Welkom op Higherlevel.

1. Hij beeindigt zijn dienstverband bij het softwarebedrijf en komt in loondienst van mijn bedrijf met een vast contract, echter met een flink lager brutoloon;

Hij blijft hetzelfde werk doen, maar voor fors minder salaris? Verwacht hij dat verschil alsnog te krijgen via een andere weg?

Om fiscale redenen overweegt hij de volgende wijzigingen in zijn situatie door te voeren

Welke redenen? Ik kan de logica hierachter - net als Ron kennelijk - totaal niet volgen.

(Ik vermoed een hele grote denkfout)

(aan zijn rol bij het softwarebedrijf verandert niets);

Duh! Van een vast dienstverband naar een detacheringscontract, een grotere verandering lijkt me niet denkbaar. 1 maal raden wiens opdracht wordt beëindigd zodra het - om wat voor reden dan ook - even tegenzit.

Waar zitten de fiscale risico's

De fiscale risico's - als die er al zijn - lijken me niet de belangrijkste. Het gaat vooral om uitlenersaansprakelijkheid, WEGAM-risico's en loondoorbetaling bij ziekte voor jouw bedrijf, en een fikse verschraling van arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheid voor de werknemer.

B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

@ron: Dank voor de snelle reactie en het warme welkom: Nee, hij verwacht het niet op een andere manier terug.

@Norbert: Dank voor het beantwoorden van de vraag.

Gr.

JFP

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.