• 0

Van loondienst naar detachering bij werkgever, risico's?

Goedendag,

 

Ik lees al jaren mee op de diverse fora, heb veel geleerd, maar heb nu een vraag waar ik niet of weinig over kan terugvinden. Niet zo gek, ik realiseer mij dat het een rare casus is.

 

Ik heb recent een consultancy BV gestart, ik ben de enige aandeelhouder en directeur, er zijn nog geen medewerkers in dienst. Nu doet zich de volgende situatie voor:

 

Een relatie van mij zit in de directie van een softwarebedrijf. Hij werkt daar fulltime in loondienst met een vast dienstverband.

 

Om fiscale redenen overweegt hij de volgende wijzigingen in zijn situatie door te voeren:

 

1. Hij beeindigt zijn dienstverband bij het softwarebedrijf en komt in loondienst van mijn bedrijf met een vast contract, echter met een flink lager brutoloon;

2. Mijn detacheringsbedrijf sluit een detacheringsovereenkomst met het softwarebedrijf voor de inzet van mijn relatie (aan zijn rol bij het softwarebedrijf verandert niets);

3. Mijn detacheringsbedrijf factureert zijn huidige werkgever voor het equivalent van de huidige loonkosten die zijn werkgever momenteel voor zijn dienstverband maakt;

 

Waar zitten de fiscale risico's voor:

- Mijn detacheringsbedrijf;

- De werknemer in kwestie;

- Het softwarebedrijf.

 

Dank en groeten,

JFP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JFP,

 

Welkom op Higherlevel.

 

1. Hij beeindigt zijn dienstverband bij het softwarebedrijf en komt in loondienst van mijn bedrijf met een vast contract, echter met een flink lager brutoloon;

Hij blijft hetzelfde werk doen, maar voor fors minder salaris? Verwacht hij dat verschil alsnog te krijgen via een andere weg?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Om fiscale redenen overweegt hij de volgende wijzigingen in zijn situatie door te voeren

 

Welke redenen? Ik kan de logica hierachter - net als Ron kennelijk - totaal niet volgen.

(Ik vermoed een hele grote denkfout)

 

(aan zijn rol bij het softwarebedrijf verandert niets);

Duh! Van een vast dienstverband naar een detacheringscontract, een grotere verandering lijkt me niet denkbaar. 1 maal raden wiens opdracht wordt beëindigd zodra het - om wat voor reden dan ook - even tegenzit.

 

Waar zitten de fiscale risico's

De fiscale risico's - als die er al zijn - lijken me niet de belangrijkste. Het gaat vooral om uitlenersaansprakelijkheid, WEGAM-risico's en loondoorbetaling bij ziekte voor jouw bedrijf, en een fikse verschraling van arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheid voor de werknemer.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.