• 0

BTW betalen bij overname abonnementen portefeuille?

Ik ben zzp-er en in gesprek om van een installatiebedrijf  de CV abonnementen portefeuille over te nemen. Het bedrijf waarvan ik het overneem blijft actief, maar dan op andere vlakken.

 

Ik heb met het andere bedrijf een prijs per abonnement (klant) afgesproken.

Dat bedrijf geeft nu aan dat over het totaalbedrag nog wel BTW bijkomt.

Die BTW zou ik dan weer terug kunnen vorderen bij de belasting.

 

Klopt dit? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo PetervdK,

 

Dat is nog best een lastige vraag en hangt mede af van de exacte deal.

De overgang (van een zelfstandiggedeelte) van een onderneming is vrij van btw heffing.

ttps://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/gevolgen_voor_de_btw/gevolgen_voor_de_btw

 

Je loopt dus een risico als jij btw over de overname van de abonnementen betaald maar dit wordt door de belastingdienst beoordeeld als bedrijfsovername dan kun je de btw niet terugvragen.

Het is dus van belang vooraf 100% zekerheid te hebben of hier sprake is van een overgang van onderneming voor de btw of niet.
Ik kan op basis van de informatie niet beoordelen of deze transactie wel of niet met btw belast moet worden..

Link naar reactie
  • 0

Bij een bedrijfsovername (of activa/passiva transactie) laat je dan ook normaal een artikel opnemen waaruit blijkt dat je uitgaat van een overdracht in de zin van artikel 37d wet omzetbelasting waardoor er geen omzetbelasting verschuldigd is.

 

Quote

Partijen gaan er van uit dat deze overeenkomst een overdracht van een onderneming is in de zin
van artikel 37d Wet op de omzetbelasting 1968, zodat derhalve over de Koopprijs geen
omzetbelasting verschuldigd is.

 

Zie ook https://maxius.nl/wet-op-de-omzetbelasting-1968/artikel37d.

 

Als er in dit geval dus wel BTW berekend wordt zou je dat feit in ieder geval ook op moeten nemen in de overeenkomst.

https://www.duijntax.com/btw-verkoop-onderneming

Quote

Omdat de belastingdienst in dat geval niet erkent dat de onderneming is overgedragen, eist het namelijk btw voor de verkoop. Als u van mening bent dat er wel sprake is van een overname, moet u dat kunnen staven. Anders bent u niet vrijgesteld van btw op de verkoop. Daarom is het belangrijk steeds alle afspraken bij de verkoop op papier te zetten en het contract door beide partijen te laten ondertekenen. Zo kan u ten alle tijden aantonen hoe de overname verliep. Dat contract hoort u overigens ook te vermelden als u de verkoop factureert.

 

Overigens lijkt het me wel verstandig deze overeenkomst even samen met een fiscalist door te nemen. Die weet doorgaans ook wel hoe deze btw kwestie te omschrijven in de overeenkomst waardoor je meer zekerheid hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Rik. 

Er is mijn inziens geen sprake van een overname, omdat ik alleen een klantenbestand (orderportefeuille) overneem en de andere onderneming actief blijft.

Via de link die jij vermeld (duijntax) staat ook:

....Zo kan u bijvoorbeeld een uw bedrijfsnaam, het gehuurde bedrijfspand of het klantenbestand verkopen. Omdat er dan nog steeds sprake is van onder meer verplichtingen aan crediteuren, een huurovereenkomst, een inventaris of een voorraad, hoort u wel degelijk btw te verrekenen op de verkoopprijs....

 

Dus is BTW volgens mij nu wel van toepassing. 

Maar ik zal het ook nog voorleggen aan een fiscalist

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.