• 0

KIA en willekeurige aftrek in 1 jaar

Beste,

 

Ik blijf met onderstaande casus in mijn hoofd zitten. Ik ben jullie dankbaar als het iets verhelderd of bevestigd wordt.

 

Betreft eenmanzaak met recht op startersaftrek.

Ik wil dit jaar nog €10.000 investeren in inventaris. Dit komt in aanmerking voor de KIA (kleine investerings aftrek).

In mijn persoonlijke IB-aangifte mag ik dan 28% * € 10.000 = €2.800 in aftrek nemen. Uitgaande van 40% IB zou dit een voordeel opleveren van €2.800 * 40% = € 1.120

 

Op de balans staat dan inventaris van €10.000 die ik, in principe, over 5 jaar moet afschrijven. 

Maar omdat ik dit jaar nog recht heb op startersaftrek zou ik ook willekeurig kunnen afschrijven. 

In mijn situatie zou ik het volledige investeringsbedrag van €10.000 willen afschrijven om de winst fors te drukken. Dit zou dan een besparing zijn van €10.000 * 40% is € 4.000.

 

Kort gezegd zou deze investering mij slechts: €10.000 - €1.120 - €4.000 = €4.880 kosten.

 

Klopt deze gedachtenkronkel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je bericht. Ik ben blij dat mijn gedachtenkronkel juist is. 

 

Door een aantal positieve ontwikkelingen heb ik dit jaar een paar mooie maar eenmalige orders mogen krijgen. De winst is dit jaar dan ook hoger dan ik had verwacht. Voor volgend jaar verwacht ik een lagere winst. Ik ga volgend jaar meer tijd aan het gezin besteden. 

 

Dit jaar zou de winst rond de €50.000 bedragen waardoor ik val in de 40,85% categorie. Volgend jaar zal ik waarschijnlijk niet boven de €68.800 winst komen. Daardoor val ik dan in de 36,93% categorie. Mijn voordeel van willekeurig afschrijven dit jaar t.o.v. volgend jaar zou dan +/- 4% zijn. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.