• 0

Advies gevraagd over vennoten, waar op te letten?

Recentelijk ben ik gestart met een eenmanszaak. De onderneming zit nog in de opstartfase. Het plan is echter volledig uitgewerkt en ook het product staat. Inmiddels heb ik al vele erg enthousiaste reacties gekregen met berichten dat dit een enorm succes kan worden.

Op het moment dat ik daadwerkelijk van start ging en op het punt stond om naar de bank te stappen voor een financiering ben ik benaderd door een familielid en kennis die erg veel interesse in mijn onderneming hebben.

Zij zijn van mening dat wij met zijn drieën hier iets groots van kunnen maken, geen mens kan alles alleen. ;) Nu hebben wij uitvoerig gesproken en ik ben ervan overtuigd dat zij beiden erg veel in huis hebben om inderdaad met zijn drieën dit product groot te maken. Uiteraard heb ik hier een paar nachten over geslapen, hebben wij nogmaals gesproken, heb ik het uitvoerig met mijn vrouw besproken (zij brengt ook aardig wat kennis en ervaring met zich mee) En uiteindelijk hebben wij besloten inderdaad met zijn drieën verder te gaan.

 

Zij zullen een bedrag in de onderneming stoppen, ik stop er een bedrag in en gezamenlijk gaan wij voor het overige bedrag naar de bank. Hun voorstel is om de eenmanszaak om te zetten in een VOF. Mijn vraag is, is dit verstandig en waar moet ik op letten? Hoe gaan we de winstverdeling regelen? :-\ Zoals ik al zei heb ik het plan en het product volledig gemaakt en uitgewerkt en blijf ik het product ook maken. Het bestaat eigenlijk uit een productconcept dat elke keer in een andere vorm te gieten is. Mijn partners zullen zich parttime bezighouden met vormgeving en de ander met een gedeelte bedrijfsvoering en organisatie.

Wat is nu redelijk? Hoe raak ik de controle niet volledig kwijt, hoe zorg ik dat mijn product wel mijn product blijft? Is er een procentuele verdeling mogelijk? Wat is redelijk met betrekking tot de uiteindelijke winstverdeling? :-\

Waar het mij eigenlijk min of meer om gaat is; hoe zorg ik dat ik niet de macht kan verliezen en bij beëindiging van de VOF om wat voor reden dan ook een ander met mijn product er vandoor kan gaan. Daarnaast wat is een redelijke verdeling van de winst, wanneer zij nog een baan er naast hebben en maar parttime kunnen werken in de onderneming? Zij zullen in de toekomst wel fulltime in de onderneming willen werken, dit is voorlopig, gezien de inkomensbehoefte voor hen echter nog niet mogelijk. Ik heb geen enkele moeite met delen en delegeren, dit gaat de afgelopen weken ook al erg goed, nu we besloten hebben om samen verder te gaan. Ik zit alleen nog met zoveel vragen. Uiteraard bespreek ik het een en ander binnenkort ook met een bedrijfsjurist. Het duurt alleen nog 3 weken voor ik bij haar terecht kan (zij is tevens een goede vriendin) en ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig naar wat anderen hiervan vinden.

Heel veel vragen, ik hoop dat er iemand is die een wijs antwoord heeft!

In ieder geval alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De basis voor jullie samenwerking vormt uiteraard de vennootschapsovereenkomst. Hierin kunnen jullie alles vastleggen wat maar gewenst is. De winstverdeling, overnamebeding, inbreng, voortzettingsbeding, bevoegdheden, concurrentiebeding, regelingen bij arbeidsongeschiktheid om er maar eens een paar te noemen. Daarnaast kan het verstandig zijn om de eerste periode (aangezien er twee zijn die zich in eerste instantie partime inzetten) te werken met beperkte bevoegdheden welke je vastlegd bij de KvK. Om zomaar een indicatie te geven wat de winstverdeling moet zijn is niet gemakkelijk. Deze is afhankelijk van inbreng (financiële), arbeid en vlijt. De winst kun je in ieder geval naar rato (procentueel) verdelen.

 

Advies:

Er wordt altijd veel overleg gevoerd hoe een mogelijke samenwerking vorm dient te krijgen. De meeste problemen ontstaan echter wanneer een samenwerking beëindigd wordt. Bekijk het eens vanuit deze optiek en werk vanuit de gedachte: hoe gaan we in de toekomst uit elkaar!

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.