• 0

[Column]Regelgeving belastingaftrek relatiegeschenken

Als je relatiegeschenken geeft aan je personeel of zakelijke relaties, komen deze in aanmerking voor belastingaftrek. Het is dan wel belangrijk om even rekening te houden met de regelgeving eromheen.

 

  • Geschenken die aan te merken zijn als “loon in natura” (huisvesting, woon-werkverkeer etc) komen niet in aanmerking voor belastingaftrek (link)
  • Het drempelbedrag per ontvanger is € 227,- exclusief BTW per jaar (link)
  • Mocht je boven het drempelbedrag uit komen: als de ontvanger van het geschenk het product zelf gekocht zou hebben, en minder dan 30% van de BTW af had mogen trekken, is ook voor jou de BTW niet aftrekbaar (link)
  • Een relatiegeschenk is een geschenk voor een bestaande klant of leverancier; een gift die je gebruikt om nieuwe klanten te werven kun je als acquisitiekosten opnemen en valt zodoende onder de normale bedrijfskosten.
  • Voor (oa.) feestjes en genotmiddelen geldt een drempel van € 4500 per jaar of een correctie aftrek gemengde kosten van 80% (link)

 

Winst gemaakt in 2018?

Heb je met jouw onderneming een aardige winst gemaakt in 2018, dan kan het een leuk belastingvoordeel opleveren als je bijvoorbeeld acquisitiegeschenken laat maken. Een rekensom:

 

Winst uit onderneming                       € 80.000             €  80.000

Investering acquisitiegeschenken      €          0         -  €  15.000

Belastbaar inkomen                         € 80.000            €  65.000

Schijf 1 (36,55% tot € 20.142)         - €   7.361,90     - €    7.361,90

Schijf 2 (40,85% tot € 33.994)         - €   5.658,54     - €    5.658,54

Schijf 3 (40,85% tot € 68.507)        -  € 14.098,56     - €  12.665,95

Schijf 4 (51,95% boven 68.507)      - €    5.970           €           0

Resultaat                                          € 46.910,38       € 39.313,61

 

In bovenstaande berekening kun je zien dat een investering van 15.000 euro in bedrijfskosten in dit geval onder aan de streep een verschil maakt van € 7.596,78, en daardoor een besparing van € 7.403,22 oplevert!

 

*voetnoot: helaas werkt de tabelweergave op higherlevel op dit moment even niet, waardoor de cijfers iets moeilijker te lezen zijn, maar met een beetje old skool uitvullen is het wel te doen

 

Bedrijfsfeestje/open dag? Ook zeker doen!

Ook als je investering onder de ‘correctie aftrek gemengde kosten’ valt is er nog een aardig voordeel te behalen:

 

Winst uit onderneming                                    € 80.000                  € 80.000

Investering feestje/open dag                           €   0                      - € 15.000

Correctie aftrek gemengde kosten (20%)       €   0                         €   3.000

Belastbaar inkomen                                     € 80.000                  €  68.000

Schijf 1 (36,55% tot € 20.142)                      - €  7.361,90            - €   7.361,90

Schijf 2 (40,85% tot € 33.994)                      - €  5.658,54            - €   5.658,54

Schijf 3 (40,85% tot € 68.507)                      - € 14.098,56           - € 13.891,45

Schijf 4 (51,95% boven 68.507)                   – €  5.970                  €          0

Resultaat                                                       € 46.910,38             € 38.088,11

 

In dit voorbeeld is het te behalen voordeel € 6.177,72 en zijn de werkelijke kosten van je investering dus € 8.822,28. Nog steeds een kans die je zeker niet moet laten liggen lijkt me.

 

Als je het feestje combineert met een open dag en de aankleding van het event laat verzorgen met items die je ook voor beurzen of andere zakelijke doeleinden kunt gebruiken (zoals roll up banners, bedrukte parasols of en tafelkleden), dan vallen deze in principe onder reguliere bedrijfskosten.

 

Disclaimer: verifieer altijd even bij je accountant

Hoewel deze column tot stand is gekomen in overleg met een accountant kunnen er geen rechten aan ontleend worden; verifieer dus altijd met je eigen accountant, administratiekantoor of belastingadviseur of je plannen en berekeningen kloppen.

 

Originele bericht

Dit bericht verscheen eerder op mijn bedrijfsblog.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Altijd doen als de netto investering van 50% de moeite waard is. Maar net zoals elke investering moet je jezelf afvragen of je dat geld niet beter kan inzetten. In het geval van acquisitiegeschenken kan je als alternatief een adwords campagne  nemen of deelname aan een vakbeurs.  Ook die kosten gaan ten koste van het resultaat en leveren een besparing op de te betalen belasting op. Je kan net zo goed stellen dat door de aankoop van wat dan ook je netto besteedbaar inkomen  (in dit geval met 7500 Euro) daalt.  Niet erg maar het moet op termijn wel meer opleveren dan het kost.

 

Ben benieuwd hoe andere deelnemers er naar kijken maar ik ben nog nooit een zakenrelatie aangegaan met het vooruitzicht van- of krijgen van een acquisitiegeschenk. Richard heeft daar vast ervaring mee. Welke geschenken leveren rendement? Of is dat weer afhankelijk van de branche ed?

 

 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Met de Kerst om de hoek, is het misschien interessant om te verwijzen naar het artikel over kerstpakketten en de ondoorgrondelijke en soms tegengestelde doorwerking in de diverse belastingen (omzet-, loon-, inkomsten- en vennootschapsbelasting).

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als leverancier krijg ik van afnemers dikwijls te horen dat zij voor werknemers een bepaalde bestedingscapaciteit hebben als gevolg van de werkkostenregeling (WKR).

 

Dat betreft dan geen relatiegeschenken maar (belastingvrije) verstrekkingen aan personeel. In die zin vind ik de term 'relatiegeschenken' impliciet gerelateerd aan externe partijen, terwijl dat in de korte columntekst niet het geval is of (b)lijkt. Daar worden werknemers en zakenrelaties min of meer gelijk beschouwd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Hans v N zei:

Ben benieuwd hoe andere deelnemers er naar kijken maar ik ben nog nooit een zakenrelatie aangegaan met het vooruitzicht van- of krijgen van een acquisitiegeschenk. Richard heeft daar vast ervaring mee. Welke geschenken leveren rendement? Of is dat weer afhankelijk van de branche ed?

 

 

Het is inderdaad altijd afhankelijk van diverse factoren. Acquisitiegeschenken beginnen bij promotie- en reclamemiddelen als pennen, notitieblokjes etc, maar worden ook toegepast in vormen als beursgeschenken, branding en imago-artikelen enzovoorts. Voorbeelden: laptoptassen (bij aankoop van een nieuwe laptop nu...), caps (we hebben bijv voor de Dakarproloog aan 2 bedrijven caps geleverd die ze daar uitdelen) en in jouw geval zou je bijvoorbeeld wat outdoor-items (bbq setje, frisbee etc) kunnen proberen.

 

Ik hoor (natuurlijk) heel vaak mensen zeggen dat ze zich nog nooit hebben laten beïnvloeden door een relatiegeschenk, maar ik denk niet dat onze branche zo groot zou zijn als het niet zou werken. Het is gewoon een extra manier van reclame maken en een binding met je merk of bedrijf creëren.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Highio zei:

Dat betreft dan geen relatiegeschenken maar (belastingvrije) verstrekkingen aan personeel. In die zin vind ik de term 'relatiegeschenken' impliciet gerelateerd aan externe partijen, terwijl dat in de korte columntekst niet het geval is of (b)lijkt. Daar worden werknemers en zakenrelaties min of meer gelijk beschouwd.

 

De werkkostenregeling is dan ook iets anders inderdaad; geschenken voor werknemers en (bestaande) relaties vallen als ik me niet vergis inderdaad in dezelfde categorie volgens de belastingdienst.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Richard Theuws zei:

 

De werkkostenregeling is dan ook iets anders inderdaad; geschenken voor werknemers en (bestaande) relaties vallen als ik me niet vergis inderdaad in dezelfde categorie volgens de belastingdienst.

 

Dat klopt, vroeger, voor invoering de werkkostenregeling, was de 227 euro grens (500 gulden) ook relevant voor de loonheffingen. Nu is dat bedrag alleen nog relevant voor de BTW.  Je mocht onder de oude regels per jaar niet meer dan 227 euro aan geschenken of voordelen (personeelskorting) zonder loonheffing verstreken. Met de invoering van de werkkostenregeling zijn tientallen individuele drempels vervallen en vervangen door 1,2% van de loonsom als vrije ruimte + een aantal "gerichte" vrijstellingen waarbinnen de werkgever zelf beslist waar hij het aan besteed.

 

Het kan dus nu heel goed zijn dat de ene werkgever een budget van 100 euro heeft voor een kerstpakket terwijl een andere aangeeft nog maar 25 euro te kunnen besteden onder de WKR omdat deze zijn vrije ruimte al aan andere zaken heeft besteed.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

1,2% van de loonsom als vrije ruimte

Hoe wordt die loonsom dan gedefinieerd? Is dat op individuele basis en evt. ook met een deeltijdfactor? M.a.w. (zoals ik het begrijp) mag dan aan een medewerker met een lager salaris minder verstrekt worden zonder dat btw-aftrek in het gedrang komt? Of is mijn begrip verkeerd?

 

Dat valt toch niet te berekenen of administreren? Geldt die max. besteding dan ook voor individuen of het collectief of wat gebeurt met eenmalige cadeau's aan bijvoorbeeld een jubilaris? Mag die bij uitzondering door het forfaitaire bedrag heen?

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: totale loonsom per kalenderjaar van de werkgever lees ik op Google (beste bron of verwijzing aan te vullen)

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Overigens misschien ook leuk voor (o.a.) @Hans v N: een aantal jaren geleden zijn er een aantal onderzoeken door brancheverenigingen gedaan die ik toen ook samen heb gevat in een infographic. Die is destijds gepubliceerd op Marketingfacts -> https://www.marketingfacts.nl/berichten/infographic-relatiegeschenken-essentieel-voor-goede-marketingmix

 

Blijkt toch aardig wat te blijven hangen en de effecten worden denk ik ook overzichtelijk en duidelijk vergeleken. 

 

ps ja natuurlijk zit er een 'wij van WC Eend' sausje aan vast, maar dat is volgens mij met ieder onderzoek dat door een branchevereniging uitgevoerd (en gepubliceerd) wordt. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.