• 0

Haal meer uit je Social Media Mix

Ooit de filmpjes gezien waarin alles wat je kunt bedenken, in een blender wordt gepureerd? (Zo niet, klik hier: http://www.blendtec.com/willitblend/videos.aspx?type=unsafe&video=glowsticks) Ik heb steeds vaker een blender-associatie als ik zie hoe veel kleine zelfstandigen omgaan met Social Media. Van alles een beetje, door elkaar, flink mixen en wat er overblijft? Puree. Marketingpuree die onvoldoende omzetrendement geeft op de geïnvesteerde tijd. Het artikel van deze week beschrijft de missing link die voor synergie kan zorgen tussen de Social Media-inspanningen van ZZP-ers en kleine zelfstandigen.

 

Social Media zijn hot, zeker onder ZZP-ers en andere dienstverleners. Het lijkt een ideale manier om meer klanten aan te trekken met minder of geen acquisitie. Dus maak je een Twitter-account aan, reageer je op LinkedIn berichtjes, ben je lid van allerlei internetfora, schrijf je een blog en hou je je Facebook- of Hyvespagina bij.

 

En dat kost ongelofelijk veel tijd, terwijl je het rendement van je inspanningen vaak niet echt kunt meten. Alhoewel ik de enorme voordelen van Social Media onderschrijf, zie ik ook een aantal nadelen als het gaat om efficiënt en effectief aantrekken van klanten:

 

1. Je kunt er oneindig veel tijd in steken die je vervolgens niet aan de ontwikkeling van je bedrijf kunt besteden.

 

2. Het is lastig om je expertise écht te delen. Veel berichtjes zijn kort, gaan nu eens hier over en dan eens daar over. Waardoor het lastig is je expertise écht te etaleren. Terwijl het juist je expertise zal zijn die klanten aantrekt.

 

3. Je weet niet wie warme, lauwe of koude contacten zijn. Op Linked In & Twitter communiceer je met veel ‘warme’ contacten waarvan een groot aantal geen wezenlijke belangstelling voor je dienst hoeft te hebben. Hen op de hoogte houden van je dienstverlening heeft geen zin – ze zijn er niet klaar voor en zitten er niet op te wachten.

 

Wat je nodig hebt, is iets waarmee je de leads (iedereen die van je wil horen) van de prospects (jouw potentiële klanten) kunt scheiden zodat je gericht aandacht kunt besteden aan de potentiële klanten in je sociale netwerk. Als het ware een filter dat je helpt de potentiële klanten van de ‘gewone’ contacten te scheiden en je communicatie gerichter te maken. Je bereikt zakelijk gezien immers meer als je jouw aandacht kunt concentreren op écht potentiële klanten.

 

Een inhoudelijk sterke Ezine Nieuwsbrief kan deze filterfunctie vervullen. Met een Ezine Nieuwsbrief bouw je een relatie op die gebaseerd is op je expertise. Je deelt je kennis waardoor potentiële klanten een voorproefje krijgen op wat jij voor hen kunt doen. Je bent in staat uitgebreider te laten zien wat je weet dan via de losse aspecten op Twitter of de antwoorden op gerichte vragen op LinkedIn. Doordat jouw Ezine Nieuwsbrief alleen wordt gelezen door abonnees die zich hiervoor specifiek opgeven, weet je zeker dat dit mensen zijn die belangstelling hebben voor ‘jouw’ onderwerp. Deze groep is daardoor veel duidelijker een potentiële klant dan ‘iedereen’ in je sociale netwerk.

 

Zo’n Ezine Nieuwsbrief heeft echter alleen zin als je hem niet klakkeloos in je social media blender gooit.

 

Volg deze stappen en voor je het weet heb je zelfs als ‘kleine’ zelfstandige een heuse social media strategie:

 

1. Schrijf op regelmatige basis een voor jouw doelgroep inhoudelijk interessant artikel en verstuur dit aan abonnees.

 

2. Plaats dit artikel op een blog of website om je online vindbaarheid te verhogen.

 

3. Distilleer uit je artikel een aantal aansprekende quotes die je als Twitterberichtje of Linked In status-update kunt gebruiken. Verwijs hierbij naar het volledige artikel in de webversie van je Ezine Nieuwsbrief zodat belangstellenden meer kunnen lezen en getriggerd worden zich in te schrijven voor een abonnement op deze waardevolle info.

 

4. Verwijs in online discussies, indien passend, naar een artikel dat je eerder schreef of naar je Gratis Weggever (lees hier mijn eerdere artikel over Gratis Weggevers: http://alledagenpauze.typepad.com/infomarketeer/2010/03/een-onmisbare-listbuildingtechniek.html)

 

Hiermee ‘funnel’ je iedereen die werkelijk prospect is, naar je mailinglijst. Waar je vervolgens alle tijd hebt om hem of haar kennis te laten maken met jou en jouw dienstverlening. Hierdoor staan je verschillende social media inspanningen niet meer op zich, maar hebben ze een gezamenlijk doel. Naast de synergie die je hiermee bereikt, maakt het je inspanningen ook kwantificeerbaar: de groei van je mailinglijst is meetbaar, evenals de conversie van abonnee naar klant.

 

Kortom: sociale media hebben commercieel gezien meer effect als je een combi maakt met een sterke Ezine Nieuwsbrief. Het stelt je in staat de leads van de prospects te scheiden, zodat je meer en gerichte aandacht aan echt warme contacten kunt besteden. Een Ezine Nieuwsbrief helpt je jouw communicatie specifieker te richten op potentiele klanten en synergie tot stand te brengen tussen je sociale media inspanningen.

 

PSI : Blijf vooral lekker sociaal netwerken voor ‘fun’ – dit artikel geeft slechts handvatten aan hen die sociale media ook bewust willen inzetten ter vervanging van (een deel van) hun acquisitie.

 

 

© 2009 Linda Spaanbroek/InfoMarketeers, alle rechten voorbehouden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.