• 0

Startende jonge ondernemer en nu?

“Ik heb sinds kort mijn eigen webwinkel en ik weet zeker dat ik veel producten aan de man ga brengen!” is een uitspraak die je de laatste tijd nogal vaak hoort op het internet en in de gezinssfeer. Een eigen webwinkel openen word ons steeds makkelijker gemaakt door bedrijven die zeggen een ”compleet pakket” te kunnen leveren voor slechts €25,- per maand (excl. opstartkosten). Is dit ook werkelijk zo en vergeten wij als startende ondernemer niet een paar zeer belangrijke punten?

 

Het antwoord is JA. Steeds meer jonge ondernemers < 30 willen een eigen zaak beginnen, maar wat zijn hun argumenten om dit te doen? Een veel gehoorde uitspraak is toch wel: ”De vrijheid die je dan hebt en geen gezeur meer van de baas!” maar is dit ook zo? Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het niet zo is. Een eigen onderneming, in dit geval een webwinkel vergt heel veel tijd en veel stressvolle momenten, zeker als starter.

 

Een probleem waar veel beginnende ondernemers tegenaan lopen is zeer zeker de webwinkel ansich. Welk systeem moet ik gaan gebruiken en wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende systemen? We zullen de verschillende soorten systemen op een rij zetten:

 

- Open Source software: Enkele voorbeelden hiervan zijn; Magento, OSCommerce en Zen-Cart. Het grote voordeel van Open Source software is dat men de interface geheel naar eigen wens aan kan passen. Een Open Source script zoals het in de volksmond genoemd word is een systeem dat compleet aanpasbaar is naar eigen wens. Wil je dat de klant een kortingscode in kan voeren tijdens het online winkelen? Geen probleem bij Open Source. Alles, maar dan ook echt alles is compleet vervangbaar/aanpasbaar en dat bied heel veel voordelen. Kun je zelf programmeren? Dan is dit de oplossing, zeker gezien het feit dat veel startende ondernemers op hun budget moeten letten en extra kosten van het installeren van een webwinkel er vaak niet bij kunnen hebben.

 

- Complete webwinkel: Sinds enkele jaren bestaan er bedrijven die voor een gering bedrag (vaak maandelijks) een zogenaamd compleet pakket aanbieden. Zoek maar eens op Google op de woorden; Gratis webwinkel of eigen webwinkel en je zult versteld staan hoeveel bedrijven deze pakketten aanbieden. Zijn het ook complete pakketten is de vraag? We gaan de opties eens naast elkaar leggen:

 

1. Een compleet pakket is vaak op veel vlakken aanpasbaar, maar niet op alle vlakken. Zo is er vaak een beperkte mogelijkheid met betrekking tot een eigen uniek design. Dit kan wel geimplenteerd worden, maar tegen extra vaak hoge kosten.

 

2. De uitstraling van de webwinkel: Een belangrijk punt voor je toekomstige klanten. Als voorbeelden nemen we het complete pakket van Mijnwebwinkel.nl Op deze site kun je zeer makkelijk en snel je eigen webwinkel aanvragen. Als je bovenaan op het tabblad Gratis klikt zie je enkele voorbeelden van lopende webwinkels. Wat direct opvalt is de structuur en uitstraling van de verschillende webshops. Neem bijvoorbeeld Pincopallino.nl en Bysoos.nl. De winkels zijn met leuke teksten en kleurtjes aangepast, maar daar houd het ook wel bij op. De indeling van beide webwinkels is identiek, iets wat de enthousiastellingen onder ons juist NIET willen. Die willen een unieke winkel met allerlei toeters en bellen en het liefst zo strak en mooi mogelijk. Zoals je ziet is het menu op beide webwinkels identiek hetzelfde en wat je dus vaak ziet is dat alle functies voor de klant op dezelfde plekken staan. Dit vind ik persoonlijk indien je het professioneel aan wilt pakken een enorm nadeel.

 

3. Google: ”Google is je beste vriend” een gezegde die ik persoonlijk vaak gebruik in mijn werk als adviseur voor startende ondernemers. Google is namelijk 50-80% van je omzet als je het goed aanpakt. Er zijn inmiddels enkele aanbieders die een compleet pakket aanbieden met daarin volgens hun de beste optimalisatie voor Google die er op dit moment bestaat. Nu zijn hier verschillende website’s voor en hulpmiddelen waarmee je dat kan nachecken. Dit is ook zeker aan te raden te gebruiken. Zo is er het bedrijf Seoshop.nl dat een mooie webwinkel aanbied met daarin de Google optimalisatie ofwel Search Engine Optimalisation (SEO). Seoshop.nl heeft als voordeel dat ze GEEN maandelijkse fee vragen, maar als NADEEL dat ze een percentage van je verkochte producten vragen. Het kan zo zijn dat in een branche met hoge marge en veel omzet dit geen enkel probleem is, maar besef wel het is een stuk van je omzet wat je afdraagt wat dus net zo goed voor jezelf kan zijn. In een branche waar de marges kleiner zijn (ICT branche) is het dus no-go en heb je in principe niets aan een aanbieder als deze.

 

4. Extra functies: Bijna alle aanbieders bieden een redelijk compleet pakket waar bijvoorbeeld een betaalmodule is verwerkt (IDEAL, Paypal, MoneyBookers etc.), maar ook missen ze bepaalde modules. Zo zijn er weinig complete pakketten die een rechtstreekse koppeling hebben met de verzendsoftware van TNT Post; Parcelware. Heb je 1, 2 orders per dag dan heb je Parcelware niet specifiek nodig, maar heb je wat meer orders is het erg handig. De verzendkoppeling is slechts een voorbeeld en zo zijn er nog tientallen functies die er bij de een wel in zitten en bij de ander niet. Daarom is het een gouden tip goed af te wegen wat je wil bereiken met je webwinkel en leg alle voordelen en nadelen van de verschillende aanbieders naast elkaar alvorens een beslissing te maken. Ook is het verstandig te kijken naar je concullega’s in dezelfde branche wat die gebruiken. Dit is vaak aan de webwinkel zelf al te zien. Twijfel je? Laat er een expert naar kijken om zo erachter te komen welke beslissing je het beste kan maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.