• 0

Hoe een foto zorgt voor klanten

De KPN’s en KLM’s van deze wereld zijn over het algemeen volstrekt anoniem. We kennen hun reclames, we weten wat ze doen en we herkennen hun logo. Maar wezenlijk contact maken met één van deze grote jongens is eigenlijk onmogelijk. Zodra je op zoek bent naar menselijk contact stuit je regelmatig op een muur van vriendelijke maar anonieme mensen die je probleem niet kunnen oplossen.

 

Die anonimiteit kun je je als kleine zelfstandige dienstverlener niet permitteren. Door je te verschuilen achter een website, een oppervlakkige nieuwsbrief of een mooi logo loop je klanten mis. Jij zult je moeten laten kennen, of je dat leuk vindt of niet.

 

De anonimiteit maakt namelijk dat je overkomt als een van de velen. Je wordt 13 in een dozijn. De zoveelste coach, de zoveelste trainer, de zoveelste tekstschrijver, fotograaf of hulpverlener. En dat is nu juist wat je niet wilt, omdat jij unieke talenten hebt om mensen op een specifiek terrein verder te helpen.

 

Als solo-ondernemende dienstverlener is je persoonlijke ‘touch’ je belangrijkste bedrijfskapitaal. Wie jij bent en hoe jij bent maakt dat klanten voor jou kiezen en niet voor een van je collega's of concurrenten.

 

Het is dan ook belangrijk om jezelf letterlijk zichtbaar te maken. Zodat potentiële klanten niet alleen weten, maar ook daadwerkelijk ervaren dat er achter jouw dienstverlening een mens schuilgaat.

 

Je zelf laten zien door middel van een foto is het minimale dat je op dit gebied in elk geval moeten doen. Het maakt je echt en dat geeft vertrouwen.

 

Laat daarbij je angst varen dat mensen op je af zullen knappen omdat je geen Ms., Mrs. of Mr. Universe bent. Je schrikt potentiële klanten niet af als je jezelf bent. En die paar waar dat wel bij gebeurt? Lekker laten gaan! Kwijt raak je ze immers toch als jouw uitstraling hen niet aanstaat.

 

Zorg echter wel dat je een goeie professionele foto toont die past bij jouw uitstraling en die van je bedrijf. Vakantiekiekjes zijn geen promotiefoto's voor en serieus bedrijf. En ook een foto gemaakt met een webcam straalt niet de kwaliteit en professionaliteit uit die bij je dienstverlening past. Een echt goede fotograaf kan je een prachtige uitstraling geven, ondanks al je uiterlijke imperfecties. Zo zag ik afgelopen maandag fotograaf Stephan Vanfletheren in De Wereld Draait Door die een portretfoto van Koningin Beatrix heeft gemaakt. Close-up, met de rimpels & vlekjes die bij een oudere huid horen. Maar zó echt, mooi en met een ongekend sympathieke uitstraling dat je, als je klant bij haar zou kunnen worden, onmiddellijk al je vertrouwen in haar handen zou leggen.

 

Deze vier tips helpen je om de mens achter jouw dienstverlening op een adequate manier visueel te maken:

 

1. Schrijf vijf kernwoorden op die passen bij wat jij wilt uitstralen met je bedrijf.

 

2. Maak een collage van foto's waarop mensen gefotografeerd zijn met een uitstraling die past bij jouw kernwoorden. Dergelijke foto's kun je op allerlei plekken vinden: tijdschriften, websites of de mediagalerie van Microsoft Word.

 

3. Ga in zee met een professionele fotograaf. En dan het liefste een fotograaf die een portfolio kan laten zien van portretfoto's die jou aanspreken. Laat je collage zien om hem of haar een goed beeld te geven van de uitstraling die je zoekt. Vergeet niet om na te gaan of het een fotograaf is die tijd voor je wil nemen en je kan helpen om ontspannen voor de camera te staan.

 

4. Kies de beste foto of een klein aantal foto's met dezelfde uitstraling en gebruik die consequent voor al je marketinguitingen. Zet de foto op je website, in je eZine of nieuwsbrief en voeg hem toe aan alles waar om je foto gevraagd wordt: je profiel op LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en andere fora, artikelen in tijdschriften, aankondigingen van presentaties tijdens evenementen en brochures. Hiermee zorg je voor herkenbaarheid die sterk bijdraagt aan vertrouwen in jou en jouw dienstverlening!

 

Kortom: als zelfstandig diensverlener is het belangrijk om je te laten kennen. Zorg daarom dat je consistent zichtbaar bent met een goede foto. De échte mens achter de dienstverlening is één van de belangrijkste aspecten op basis waarvan potentiële klanten besluiten daadwerkelijk klant te worden.

 

 

 

© 2009 Linda Spaanbroek/InfoMarketeers, alle rechten voorbehouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.