Jump to content
Linda Spaanbroek

Is Twitter een zinvol marketinginstrument voor jou?

Recommended Posts

Als zelfstandig dienstverlener heb je het vaak druk, druk, druk. Een volle e-mail inbox met mails die gelezen en beantwoord moeten worden, de administratie, de urenverantwoording voor de belastingdienst, telefoontjes, netwerken via telefoon of netwerkbijeenkomsten, twitteren, Linked In en/of Hyves bijhouden, je website optimaliseren, je weblog bijhouden, een eZine schrijven, nieuwe cursussen, diensten of producten ontwikkelen en natuurlijk het gewone' werk met je klanten.

 

Wanneer al je inspanningen dan ook nog eens niet het aantal klanten of het inkomen genereren dat je nastreeft, wordt ondernemen een erg zware klus. Dat zorgt voor stress en het gevoel dat je niet toekomt aan de belangrijke dingen in je leven.

 

Ondernemers die het wél druk hebben, maar niet voldoende klanten krijgen, zijn het slachtoffer van een verkeerde marketingstrategie. De kans is groot dat de samenhang in of de basis van je marketingactiviteiten ontbreekt. Op die manier kun je nog jaren blijven ploeteren. En alhoewel je er ook met een gebrekkige marketingstrategie kunt komen; duurt het veel langer en kost het je veel meer energie dan mét goede marketing.

 

De oplossing is om te stoppen alle marketingmiddelen te willen gebruiken die er zijn en meer strategisch te marketen. Om met minder moeite meer klanten te krijgen, is het belangrijk om stil te staan bij waar je heen wilt. Wat wil je precies bereiken? Wie wil je precies bereiken? Welke beschikbare hulpmiddelen of technieken kun je daar het beste voor gebruiken? Je hebt minder stress als je precies weet wat je doet, wat je niet doet en waarom.

 

Je inspanningen om naamsbekendheid en klanten te krijgen hebben veel meer kans van slagen als je dit op een rijtje hebt:

 

Bepaal wat in eerste instantie het belangrijkste voor je is; wat wil je precies als eerste stap van de buitenwereld? Wil je dat mensen jouw coaching afnemen? Wil je dat ze naar een training komen? Wil je dat ze begrijpen hoe jij hen kunt helpen? Moeten ze over je praten? Wil je dat ze abonnee worden op je eZine zodat je de tijd krijgt een relatie met hen op te bouwen? (Dat laatste is dé manier, lees het gratis mini-eBoek 'Meer Klanten met Minder Moeite' als je daar meer over wilt weten).

 

Weet haarscherp WIE je probeert te bereiken. Wie is precies jouw klant? Wie is op zoek naar datgene wat jij te bieden hebt?

 

Stel vast WAAR je jouw potentiële klanten kunt bereiken. Twitter is geweldig, maar alleen zinvol als marketinginstrument als jouw doelgroep twittert. Linked In lijkt zinvol, maar misschien maken jouw potentiële klanten wel veel meer gebruik van Hyves. Of lezen zij alleen maar kranten of tijdschriften.

 

Zorg dat je zichtbaar en vindbaar bent op de plekken waar jouw doelgroep uithangt. Ga daar communiceren, gericht op het doel dat je met jouw communicatie voor ogen staat. Als je op grond van bovenstaande constateert dat Twitter hét middel voor je is, ga dan helemaal voor Twitter. Laat alle andere marketinginstrumenten even los. Je hoeft niet overal te zijn, jouw aanwezigheid is alleen van belang op de plekken waar je doelgroep is. Concentreer je. Die focus zal je helpen om meer klanten te krijgen en vermindert het versnipperde en gestreste gevoel van overal mee bezig moeten zijn. .

 

Houdt dit een tijdje vol. De meeste marketinginspanningen vragen enige tijd om hun vruchten af te werpen. Je weet pas echt of iets werkt als je het voldoende lang hebt uitgeprobeerd. Werkt het en heb je de werkzaamheden hier omheen geautomatiseerd, dan heb je je handen vrij om een tweede, derde of vierde marketinginstrument in te zetten.

 

Kortom: het is als éénpitter belangrijk om een heldere marketingstrategie te hebben zodat je eenduidig kunt communiceren, gericht op het doel dat je wilt bereiken. Een gefundeerde marketingstrategie zorgt ervoor dat je helder en begrijpelijk bent voor de buitenwereld en je boodschap regelmatig en consistent bij je doelgroep terecht komt. Zodat je meer klanten krijgt met minder moeite!

 

 


Als dienstverlener op zoek naar meer klanten met minder moeite? Vraag het gelijknamige mini eBoek gratis aan op http://www.infomarketeers.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept