• 0

Pensioenpot van ZZP naar BV

Dag allen

ik stap over van ZZP naar BV-concern en wil graag begrijpen wat ik moet doen met mijn belegrekening bij BrandNewDay. Dit gebruik ik momenteel voor pensioensparen in box 1.

 

Wat is handiger:

- premies blijven inleggen bij BND in privé, DGA loon ophogen met het brutobedrag van de premies

- geen BND meer gebruiken, beleggen binnen BV holding

 

Als ik bij BND blijf inleggen in privé en de DGA-loon hiermee ophoog, moet de 70/100 regel ook worden toegepast op deze pensioenpremie voor het berekenen van de minimale managementfee voor de werk-BV?

 

Hiernaast, is er een fiscale aftrek op de kosten van de holding BV voor de pensioenvoorzieningen van de DGA?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik heb het idee dat hier een aantal zakelijk aan elkaar gekoppeld worden die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben of niet meer bestaan.

 

Waarom wil je überhaupt iets veranderen? Je spaarde blijkbaar al voor je pensioen via BND in privé. Met een BV kun je dat toch ook gewoon blijven doen? In feite verandert er niets. Je trok je premie af in je aangifte inkomenstenbelasting in Box 1. En als 'werknemer' van je BV kun je exact hetzelfde blijven doen. Of je kunt er uiteraard ook mee stoppen. Dan heb je geen inleg, en geen belastingaftrek. Ook niets mis mee.

 

Allereest is je DGA-loon gewoon je DGA-loon. Dat is simpelweg niet minder dan de (1) meestverdienende werknemer. Of, als die er niet is, niet minder dan (2) 75% de meest vergelijkbare dienstbetrekking. Of, anders, niet minder dan (3) 45.000 euro per jaar (2018). Je kunt niet zo maar even het DGA-loon 'ophogen' met een willekeurig uit de lucht gegrepen toeslag.

 

Doordat er tegenwoordig gekeken wordt naar de 'meest vergelijkbare dienstbetrekking', is er eigenlijk weinig ruimte meer voor het toepassen van de afroommethode. Er is immers in de meeste gevallen toch ten minste wel een meest vergelijkbare dienstbetrekking. Maar als de afroommethode al aan de orde komt, moeten een aantal stappen worden doorlopen. Allereerst mag worden gecorrigeerd voor een winstmarge van 10% (je neemt dus 90% van de management fee). Wat er overblijft mag worden gecorrigeerd met een 25% doelmatigheidsmarge  (je neemt dus 75% van 90% van de management fee). Dat zou dan het DGA-loon minimaal moeten zijn, maar nog steeds nooit minder dan de hoogste van de 3 opties in de bovenstaande alinea!

 

Pensioen in eigen beheer is trouwens meer dan een jaar geleden afgeschaft (april 2017).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.