• 0

Winstuitkering en participatie

Dag Leden, 

 

Ik ben nieuw op dit forum, 28 jaar oud en gebrand om te ondernemen.

 

Eind 2017 heb ik met mijn toekomstige vennoten (2 x 50%) de afspraak gemaakt dat ik stapsgewijs ga participeren in de komende 5 jaar. 

De doelstelling was om dit in 2018 in gang te gaan zetten voor de eerste 5%. Echter, door nieuw aan het licht gekomen zaken o.a. gezagsverhouding en sociale premies voor de bestaande vennoten, is er dit jaar veel tijd verloren gegaan waardoor er nu is besloten dit te gaan starten in januari 2019. 

 

De bedoeling is dat ik een Holding BV ga oprichten en vanuit deze BV ga deelnemen in de werkmaatschappij. 

 

Aangezien we de afspraak al hadden gemaakt, komt de winstuitkering van 2018 mij toch toe. Graag zou ik deze winstuitkering direct verzilveren in de aankoop van de aandelen vanuit de BV echter loop ik tegen de volgende zaken aan:

  • Indien naar privé, en vervolgens weer naar de BV betaal ik uiteindelijk +- 50% belasting over de winstuitkering
  • Indien gefactureerd vanuit holding naar werkmij in 2019, betaalt de werkmij de VPB over 2018, en vervolgens mijn holding nogmaals vpb over 2019. 

 

Nu mijn vraag: is er geen andere mogelijkheid dit fiscaal voordelig in mijn holding te krijgen?  Het is namelijk jammer, dat door de uitstel, er nu extra VPB over de winst moet worden betaald. 

 

Alvast bedankt voor jullie input! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.