• 0

Factuur zonder contract

Onlangs zijn wij met een tien personen een nieuw project gestart. Een ieder stelde zich ten gunste van dit project gratis ter beschikking, het verdienmodel zou dit later terug betalen. En kenmerkend geval van de kosten gaan voor de baten uit. Geen enkel persoon bracht uren in rekening. Ik denk dat menig onderneming zo begint.

 

Een persoon was verantwoordelijk voor ontwerp van de website. Ook dit deed hij gratis, wel werden kosten voor hosting en dergelijke door de groep betaald.

 

Deze persoon raakt op enig moment in conflict met een ander en kiest ervoor zijns weegs te gaan. Nu stuurt hij een factuur voor alle werkzaamheden van ettelijke duizenden euro's.

Zowel uren als materiele kosten als reiskosten zijn in rekening gebracht. In drie maanden tijd zou de persoon naast zijn gewone baan 4 uur per dag gewerkt hebben voor ons project. Nevenwerkzaamheden die hij mondeling gratis ter beschikking stelde zijn ook gefactureerd. En alle intellecturele eigendommen van de groep, die hij heeft geregistreerd, geeft hij niet vrij aan de groep.

 

Hoe sterk staat zij in deze? en Wat is slim om te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

FrankR kan daar online uitsluitsel over geven.

Quote

wel werden kosten voor hosting en dergelijke door de groep betaald.

Onder 'en dergelijke' heb ik domeinregistratie gelezen/verstaan, maar dat zegt inderdaad nog niet direct iets over het houderschap of tenaamstelling van contracten.

 

Dat is ook wat ik als voorziening zou willen vragen: een verhuiscode en web/mail toegang tot de hosting, omdat die als aanname (feit?) wél betaald zijn door het collectief.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op ‎17‎-‎11‎-‎2018 om 13:38, UwJurist zei:

Omdat er niets geregeld is berusten de broncodes enz. bij die persoon die e.e.a. gemaakt en geregistreerd heeft. Dat is een veel voorkomend probleem.

Zoiets moet dus altijd goed worden vastgelegd.

 

Recht op betaling voor de werkzaamheden heeft die persoon echter niet als daarover duidelijk iets is afgesproken. Maar zoals u het omschrijft is er niet duideleijk iets afgesproken en zou er uiteindelijk wel betaald worden (aan iedereen, dus ook aan die persoon.

 

Probeer een afkoopregeling te treffen.

Kijk, u zegt wel dat het juridisch niet complex is maar bovenstaande is mij toch niet geheel duidelijk. 

 

Stelt u hier nu dat, wegens het ontbreken van duidelijke afspraken, deze persoon (of welke persoon dan ook), eenvoudigweg kan factureren wat hij wil?

Moet men dit niet aannemelijk maken/onderbouwen?

 

Zouden we niet moeten opperen dat we ons failliet laten verklaren en er dan dus nagenoeg geen enkele kans is op betaling?

 

Natuurlijk kunnen we er een jurist op zetten en dat zullen we ook doen. Wat is uw inschatting op de uitkomst in voorkomend geval? (er vanuit gaande dat de persoon niet wil schikken)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 17-11-2018 om 22:36, FrankR zei:

Alle medewerkers binnen de vereniging, noem het maar even kaderleden, werken om niet. Je zou t vrijwilligerswerk kunnen noemen met uitzicht op verdiensten.

 

Daar zit waarschijnlijk de essentie.

 

Als ik even in de huid van die andere persoon kruip: Die wilde ongetwijfeld wel die uren erin steken met als compensatie  de toekomstige verdiensten, maar nu die toekosmtige  verdiensten door het conflict zijn weggevallen wil hij wel graag een vergoeding voor zijn input in de opstartfase, waar de overblijvers  van gaan profiteren door (hogere) toekomstige verdiensten.

 

Als het businessmodel was (om het maar even zwart wit te stellen): we investeren nu elk 1000 uur, en over twee jaar komt er 150000€ aan opbrengsten naar elk van ons, en op het moment dat hij vertrekt is 40% van het werk gedaan, dan zou ik ook 40% van 150000 eisen.

 

Het feit dat jullie afgesproken hebben gratis uren in te brengen is niet zo relevant, want daar staan/stonden toekomstige inkomsten tegenover. Die zijn nu voor hem weggevallen, dus ik kan me goed voorstellen dat hij het eerlijk vindt dat die 'gratis uren' ook niet meer gratis zijn.

 

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens echter, hier is t iets anders omdat het niet om het totaal gaat. We zitten onder een paraplu en iedereen heeft zijn stukje.

 

ieder lid is verantwoordelijk voor zijn eigen deel van de verdiensten. Voorbeeld. Binnen het concept werk ik aan het bouwen van de website. Ik doe dit gratis. Mijn uitzicht op verdiensten zijn dat ik binnen het concept de enige ben die websites maakt dus als t grotere geheel een website nodige heeft komen ze bij mij.  Nu trekt hij eigenlijk dus de stekker uit zijn eigen verdienmodel door van het gehele concept afstand te nemen. Je claimt dus niet iets van de winst van het totaal maar je maakt je eigen winst binnen het geheel

 

 

De volgende is weer verantwoordelijk voor communicatie dus als er wat gedaan moet worden op dat vlak... is hij de man. etc etc

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, FrankR zei:

Helemaal mee eens echter, hier is t iets anders omdat het niet om het totaal gaat. We zitten onder een paraplu en iedereen heeft zijn stukje.

 

ieder lid is verantwoordelijk voor zijn eigen deel van de verdiensten. Voorbeeld. Binnen het concept werk ik aan het bouwen van de website. Ik doe dit gratis. Mijn uitzicht op verdiensten zijn dat ik binnen het concept de enige ben die websites maakt dus als t grotere geheel een website nodige heeft komen ze bij mij.  Nu trekt hij eigenlijk dus de stekker uit zijn eigen verdienmodel door van het gehele concept afstand te nemen. Je claimt dus niet iets van de winst van het totaal maar je maakt je eigen winst binnen het geheel

 

 

De volgende is weer verantwoordelijk voor communicatie dus als er wat gedaan moet worden op dat vlak... is hij de man. etc etc

 

Ok, maar desalniettemin zit er voor elk van jullie wel meerwaarde in het opzetten en laten draaien van 'het concept', anders zouden jullie het niet doen. En hij heeft wel degelijk zijn steentje bijgedragen aan het opzetten van jullie (niet langer zijn) concept.

 

Dus dat hij wat geld wil, en meer dan alleen de droge kostprijs van het opzetten de website, lijkt me logisch.

 

Hoeveel geld?... onderhandelen! En wie de meeste daadwerkelijke macht heeft krijgt meestal ook het meeste bij onderhandelingen. Hij heeft de website, jullie hebben het geld dat hij wil. Zo moeilijk kan een oplossing toch niet zijn tussen volwassen mensen? Je moet er niet van uitgaan dat je gelijk wilt krijgen, maar dat je een oplossing wilt.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, FrankR zei:

Zouden we niet moeten opperen dat we ons failliet laten verklaren en er dan dus nagenoeg geen enkele kans is op betaling? 

Serieus? Tien vrijwilligers in een vereniging die zich persoonlijk failliet laten verklaren. Ik gok dat er meer dan genoeg bij ze te halen is. Is het niet nu, dan wordt het faillissement opgeheven bij gebrek aan baten en verschuift de schuld naar de toekomst..

 

Quote

Wat is uw inschatting op de uitkomst in voorkomend geval? (er vanuit gaande dat de persoon niet wil schikken)

Je hebt niets van te voren geregeld. Denk niet dat je dan heel sterk staat...

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, mmint zei:

Serieus? Tien vrijwilligers in een vereniging die zich persoonlijk failliet laten verklaren. Ik gok dat er meer dan genoeg bij ze te halen is. Is het niet nu, dan wordt het faillissement opgeheven bij gebrek aan baten en verschuift de schuld naar de toekomst..

 

Je hebt niets van te voren geregeld. Denk niet dat je dan heel sterk staat...

 

Nou voor je persoonlijk failliet bent moet er wel iets meer aan de hand zijn. T gaat om de vereniging.

 

En niets van te voren geregeld, en dan niet sterk staan. Ik hoop toch dat we hier in een rechtsstaat leven waarbij ook als er niets geregeld is, er reeel gekeken wordt naar de situatie. (dat is de vraag die ik mezelf stel)  Zo niet, dan ga ik mn beroep maken van het sturen van exorbitante facturen naar alles en iedereen die ik ook maar even te woord sta, want die vrijbrief geven we dan eigenlijk wel.

Link naar reactie
  • 1
Quote

 

  Op 17-11-2018 om 13:38, UwJurist zei:

Omdat er niets geregeld is berusten de broncodes enz. bij die persoon die e.e.a. gemaakt en geregistreerd heeft. Dat is een veel voorkomend probleem.

Zoiets moet dus altijd goed worden vastgelegd.

Recht op betaling voor de werkzaamheden heeft die persoon echter niet als daarover duidelijk iets is afgesproken. Maar zoals u het omschrijft is er niet duideleijk iets afgesproken en zou er uiteindelijk wel betaald worden (aan iedereen, dus ook aan die persoon.

Probeer een afkoopregeling te treffen.

 

13 uur geleden, FrankR zei:

Kijk, u zegt wel dat het juridisch niet complex is maar bovenstaande is mij toch niet geheel duidelijk. 

 

Stelt u hier nu dat, wegens het ontbreken van duidelijke afspraken, deze persoon (of welke persoon dan ook), eenvoudigweg kan factureren wat hij wil?

Moet men dit niet aannemelijk maken/onderbouwen?

 

Zouden we niet moeten opperen dat we ons failliet laten verklaren en er dan dus nagenoeg geen enkele kans is op betaling?

 

Natuurlijk kunnen we er een jurist op zetten en dat zullen we ook doen. Wat is uw inschatting op de uitkomst in voorkomend geval? (er vanuit gaande dat de persoon niet wil schikken)

 

U haalt mijn reacties door elkaar. Ik reageerde op iets heel anders dan dat u hierboven citeert, namelijk op uw onderstaande reactie:

 

Quote

 

 Op 19-11-2018 om 10:10, FrankR zei:

Al met al is het natuurlijk een zeer complex verhaal. Zoals het is omschreven even hiervoor lijkt het inderdaad alsof je in een gijzeling zit. Wij hebben de naam, de mensen, kvknummer, notariele inschrijving, hij de website, claimt het logo en domeinnaam..

 

Zo ingewikkeld is het  niet juridisch gezien. Zet er een goede jurist op :-)

 

Mijn reactie slaat dus op de domeinnaam e.d. En mijn reactie wil niet zeggen dat het voor u simpel op te lossen is.

 

Het is wel simpel voor een jurist om uit te zoeken wie recht heeft op de domeinnaam e.d. Maar daarvoor is kennis van het dossier nodig.  De rechten op de domeinnaam is weer iets anders dan hoeveel de vereniging eventueel zou moeten betalen voor verricht werk. Of dat zo is en wat dan een rëeel en redelijk bedrag is, kan ook niet beoordeeld worden zonder het dossier te kennen.

 

Wat heeft de jurist nodig voor een duidelijk dossier (zodat u snel en goedkoop duidelijkheid hebt)? Dat betekent dat u precies en chronologisch in kaart moet brengen wie wat wanneer voor wie/wat/ en uit wiens naam/op welke naam heeft gedaan (aangaande deze problematiek).  Dat kunt u doen door het tijdspad uit te schrijven, gekoppeld aan bijgevoegde bewijzen zoals e-mails, notulen etc.

 

 


 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1

Wie of wat is de huidige houder van de domeinnaam? En wie is/zijn afnemende contractpartij voor de webhosting? En was dat op deze manier de bedoeling of intentie?

 

Wie of wat heeft deze twee facturen of factuurregels betaald en/of vergoed?

 

Beetje doelgericht te werk gaan is best wel praktisch als ondernemer.

 

Daarna kun je gaan stoeien over de rest en praten over hoe deze situatie te voorkomen bij de volgende uittreder. Laat daar geen (kunst)gras over groeien (net zo'n hoofdpijndossier in de actualiteit)!

 

Staat de domeinnaam al op naam van de vereniging of niet op de naam van de uittreder dan heb je misschien wel niet met de SIDN geschillenregeling te maken. In het andere geval mogelijk juist wel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Juist, al dat soort zaken moet te destilleren zijn uit het dossier. 

Overigens n.a.v. de term 'ondernemer' die Highio gebruikt (wat ik heel goed snap): ik begrijp niet dat gekozen is voor een vereniging in dit verband, gezien de winst die iedereen blijkbaar wil gaan maken. En heeft deze persoon zijn lidmaatschap opgezegd? Heeft hij ook nog een bestuursfunctie of niet? Wat staat er allemaal in de statuten?


Maar goed, ook al dat soort zaken kan vraagsteller uit een goed opgebouwd dossier laten blijken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat hij niet kan factureren. Alle personen in kwestie hebben tijd geïnvesteerd en het is niet zo dat hij ingehuurd werd. Eigenlijk werkte iedereen hier voor zichzelf. De registratie  van de naam is ingewikkeld. 

 

Een groep personen starten een onderneming. Een ieder draagt bij in tijd geld of werk. Wat is dat dan? Wat is de juridische kwalificatie?

 

Het lijkt op een vof/maatschap. Deze samenwerking staat niet op papier maar dat is geen formeel vereiste. Het werk is verricht ten behoeve van deze samenwerking vind ik. 

 

De registratie van het domein op zijn naam betekent niet dat hij er ook rechtmatig eigenaar van is, het is maar een registratie. Het komt dus toe aan de gezamenlijke activiteit cq de maatschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.