• 0

Importeren uit China en productaansprakelijkheid

Beste ondernemers,

 

Sinds kort ben ik bezig met het opzetten van een webshop en wil daarbij ook gaan importeren. Momenteel heb ik al kleinere hoeveelheden geimporteerd vanuit
China om onder andere de kwaliteit zelf te controleren en of ik evt aanpassingen wil.

 

De te importeren producten zullen voornamelijk sieragen, gym accessoires en gym kleding zijn. 

 

Uiteraard wil ik wel met een lekker gevoel kunnen ondernemen en ben ook aan het kijken naar een product aansprakelijkheidsverzekering. 

 

Ik ga alles zelf inkopen en dan vanuit mezelf versturen naar de consument in Nederland/ Belgie en Duitsland. 

 

De belasting en invoer is me duidelijk, maar ik wil voorkomen dat ik in problemen kom als mensen allergisch zijn voor bepaalde stoffen, of omdat er toevallig 
in een batch een stof is terecht gekomen wat niet de bedoeling moet zijn (te veel nikkel, cadium etc). 

 

Als er zo iets gebeurt, gaat een product aansprakelijkheidsverzekering me dan helpen? Of moet ik nog aan andere voorwaarden voldoen.

Zichtcontrole doe ik natuurlijk zelf, omdat ik zelf alles zal versturen. 

 

Groetjes, 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste  Mark,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

30 minuten geleden, markloo zei:

Als er zo iets gebeurt, gaat een product aansprakelijkheidsverzekering me dan helpen? 

 

Een productaansprakelijkheidsverzekering zal dekking bieden voor schade aan personen of goederen door een onopzettelijke fabrikage-fout. 

 

35 minuten geleden, markloo zei:

Of moet ik nog aan andere voorwaarden voldoen.

 

Jouw goederen moeten  voldoen aan EU normen en jij moet  maatregelen nemen omdat redelijkerwijs te (kunnen) controleren

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, 

 

Bedankt voor je antwoord. 

 

Hetgeen waar ik me voornamelijk zorgen om maak is de stoffen die worden gebruikt in Chinese sieraden. 

Ik heb gelezen dat Chinese producten heel vaak te veel cadium / nikkel / en andere stoffen bevatten wat niet is toegestaan in de EU. 

 

Kan ik dit zelf controleren hier in NL aangezien ik zelf de verscheping richting mijn consument doe en altijd samples van goederen vraag?

Is dat voldoende?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, markloo zei:

Kan ik dit zelf controleren hier in NL aangezien ik zelf de verscheping richting mijn consument doe en altijd samples van goederen vraag?

Is dat voldoende?

Het zal voldoende zijn voor dekking voor een onopzettelijke fabrikagefout;  maar kan dit voor jou ook uit qua kosten? Batchgewijze controle van goederen vereist een bepaalde schaalgrootte...

 

Probleem bij sommige sieraden is dat gebruik van te hoge concentraties geen onopzettelijke fabrikagefout is, maar een bewuste keuze van de fabrikant. Weet dus vooral met wie je zaken doet en vraag kopie testrapporten op indien beschikbaar 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel koop ik in bij diverse kleine ondernemers in China en India, echter testrapporten kunnen ze helaas niet overleggen. Deze ondernemers maken de producten zelf en kopen hun goederen ook weer extern op diverse plekken in. 

 

Is er een andere manier om zelf dit soort tests uit te voeren of je daarvoor te verzekeren?

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, markloo zei:

Is er een andere manier om zelf dit soort tests uit te voeren 

Ik weet niet hoe makkelijk en tegen welke kosten je een  sieraad kunt laten testen in Nederland. Misschien kun je het navragen bij TNO of Dekra?

 

9 minuten geleden, markloo zei:

of je daarvoor te verzekeren?

 

Je kunt je niet verzekeren voor het uitvoeren van testen. Het is geen onzeker voorval en een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als importeur ben JIJ verantwoordelijk voor het voldoen aan de Europese regelgeving tav de geïmporteerde producten.

 

Zelfs al zouden je leveranciers een testrapport overleggen, dat veranderd niets aan jouw verantwoordelijkheid.

 

Strikt genomen moet jij dus zelf testen. Want als je een Chinese leverancier op zijn eh, blauwe ogen geloofd en het is niet waar dan kan jij alsnog met de gebakken peren komen te zitten.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, svenh zei:

Zelfs al zouden je leveranciers een testrapport overleggen, dat veranderd niets aan jouw verantwoordelijkheid.

 

Dat wordt ook niet gesuggereerd :classic_wink:.

 

50 minuten geleden, svenh zei:

Strikt genomen moet jij dus zelf testen. Want als je een Chinese leverancier op zijn eh, blauwe ogen geloofd en het is niet waar dan kan jij alsnog met de gebakken peren komen te zitten.

 

Ja en nee

  • Nee: je hoeft de leverancier niet te geloven: je moet het testrapport van een onafhankelijk testinstituut  (*) verifiëren (checken is het rapport geldig , klopt het rapportnummer  en is het afgegeven voor dat specifieke product).  
  • Ja: waar je goed voor moet waken is dat de productiemethode en/of gebruikte materialen niet afwijkt van het testrapport. 

 

(*) = internationaal goed bekend staande instellingen zoals Intertek en  TÜV hebben meerdere testfaciliteiten / vestigingen in havensteden in China

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 3

Hallo Markloo,

 

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Als beginnend ondernemer met geen (of misschien een geringe) omzet maar wel met een optimistische omzetverwachting, is het onverstandig meteen al zelf uit China te gaan importeren. Je geeft zelf al een aantal mogelijke problemen / vereisten aan waarvan de kosten om deze te voorkomen / aan te voldoen,  bovenop je inkoopprijs komen. Deze kosten zijn, in verhouding tot de aantallen die je in het begin zult bestellen, vaak zeer hoog. Het zou best wel eens kunnen zijn, dat jouw uiteindelijke kostprijs hoger is dan de prijs die je bij een leverancier in Europa zou betalen. Bovendien kun je bij een Europese leverancier kleinere hoeveelheden bestellen en ligt de productaansprakelijkheid niet bij jou.

 

Ik weet dat vele starters zich blind staren op de lage prijzen van Chinese leveranciers maar zich niet realiseren wat ze moeten investeren om zonder risico's een zeker bestaan op te bouwen.

 

Mijn welgemeend advies aan alle starters die met hetzelfde idee spelen: Sluit zoveel mogelijk risico's uit door eerst een behoorlijke basis wat betreft omzet en klantenbestand op te bouwen en ga dan pas nadenken, of het loont zelf te gaan importeren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.