• 0

investeerder en fiscale gevolgen

Hallo forumleden,

 

Ik heb al heel wat artikelen gelezen maar kom er niet goed uit. Ik ga samenwerken met een andere organisatie en een investeerder en heb daarover een vraag.

 

De samenwerkpartner (holding A) en ik (holding B) willen een nieuwe tussen holding (C) oprichten. Aandelenkapitaal 200 euro.

A en B verkopen de werkmaatschappij WM 1 en WM 2 aan deze holding voor 60.000 euro (het eigen vermogen).

De vordering wordt omgezet in agio.

 

Na oprichting van de C volgt er een aandelen uitgifte aan de investeerder.

Deze stort 100 euro aandelenkapitaal + 500.000 euro agio.

Ze krijgen daarmee 33% van de aandelen.

 

Moeten A of B hier fiscaal over afrekenen?

We zullen niet de eerste zijn die met een investeerder gaat samenwerken.

Ik kwam verschillende artikelen tegen over schenking. Is dat hier van toepassing?

Zo ja is dat te voorkomen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JesperW,

 

De overdracht van de aandelen in WM1 en WM2 aan Holding C valt onder de deelnemingsvrijstelling.

Dus geen directe fiscale gevolgen.

 

Door een emissie van aandelen in Holding C die geplaatst worden bij de investeerder, verwatert het aandeel van Holding A en Holding B in Holding C, maar blijft nog altijd ruim boven de 5%. Dus ook hier zie ik geen directe fiscale gevolgen.

 

Schenking is hier niet van toepassing, omdat er geen aandelen aan de investeerder worden geschonken, maar hij een tegenprestatie voor de aandelen in Holding C stort. Ik neem hierbij aan dat de tegenprestatie tegen de waarde in het economisch verkeer is.

 

Voor de zekerheid zou ik dit even nachecken bij een fiscalist.

 

Succes, Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste JesperW,

 

Succes met de samenwerking.

 

De analyse van odeon lijkt mij correct.

 

Voor de echte zekerheid inderdaad even een fiscalist raadplegen..

 

Misschien nog wel belangrijker dan fiscale gevolgen: Hebben jullie goede afspraken gemaakt over de aandeelhoudersovereenkomst, participatieovereenkomst, etc? Liever vooraf goed regelen dan achteraf problemen!

 

Succes,

Paul

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.