• 0

Kosten auto prive/zakelijk

Er is over dit onderwerp veel te vinden, toch zie ik door de bomen het bos even niet meer.

 

Het is tijd voor een nieuwe auto. Daarbij is de financiële kant zeker een factor. De opties waar ik tussen twijfel zijn:

- Occasion rond de 15.000 prive

- Occasion rond de 15.000 zakelijk

- Elektrische auto rond de 45.000 zakelijk kopen

- Elektrische auto rond de 45.000 zakelijk leasen

 

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een BV, hierin zit voldoende winst om vennootschapsbelasting te moeten betalen ;) . Met mijn DGA salaris blijf ik in de 40,85% schaal. Overige winst via dividend of blijft in de BV. Er is voldoende vermogen om zelf de auto te financieren.

Ik vermoed onder de 10.000 km per jaar te blijven, waarbij vermoedelijk 75% privé gereden wordt.

 

Nu heb ik al een aantal zaken uitgezocht, ik zou graag valideren of deze aannemelijk zijn + enkele vragen.
- Bijtelling elektrische auto komt op circa 740 euro per jaar (aan kosten netto?)
- BTW bijtelling van 2,5% als je geen complete kilometeradministratie bij houdt, vermoed dat dit voordeliger is dan wel bijhouden als je 75% privé rijd? Hoe werkt deze bijtelling precies? Komt er dan 2,5% van de nieuwwaarde als loon op mijn inkomen? Kan ik wel alle BTW aftrekken zakelijk?
- Na wat rekenen kom ik erop uit dat een occasion privé ongeveer evenveel netto kost als een elektrische auto nieuw zakelijk aanschaffen, klinkt dat aannemelijk?

- Hoeveel procent is leasen over het algemeen duurder over een looptijd van 60 maanden? Heb het dan over full-operational lease...

- Is er ergens een eenvoudige voorbeeldberekening die ik kan toepassen? Heb alleen https://steinbuch.wordpress.com/2014/11/04/elektrisch-rijden-voor-zzp-en-bv-aanschaf-2016/ gevonden...

- Tot wanneer is de 4% bijtelling gegarandeerd? Vanaf wanneer kan deze veranderen als ik de auto in 2019 aanschaf?

Alle tips zijn daarnaast welkom ;) .

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste,

 

- De bijtelling op een elektrische auto is in 2018 4%. Dus € 45.000 x 4% = € 1.800. Hierover betaal je dan 40,85% ib = € 735,30

- BTW privé gebruik is 1,5% van de catalguswaarde: € 45.000 x 1,5% = € 675,00.  Dit bedrag geef je aan in de laatste btw aangifte van het kalenderjaar.  Alle BTW op brandstof, onderhoud e.d. kun je aftrekken. BTW heeft niets te maken met je inkomen, dus wordt daar ook niet bij opgeteld.

- Ja, zou kunnen. Ik neem aan dat het hier niet om een young- of oldtimer gaat (auto ouder dan 15 jaar).

- Geen idee. Algemeen gesproken lijkt me dat leasen duurder is dan uit eigen middelen betalen. Operational lease zal duurder zijn dan financial lease, maar in operational lease zit dan ook meer inbegrepen (onderhoud, verzekering. MRB e.d.)

- Op Internet zijn vast de nodige voorbeeldberekeningen te vinden.

- Tot een cataloguswaarde van € 50.000 blijft de bijtelling in 2019 4%, daarboven 22%. Dus met een auto van € 45.000 zit je safe.

 

Nog 1 opmerking: Over het algemeen is het niet interessant om een occasion (jonger dan 15 jaar) op de zaak te zetten, vanwege de lage afschrijving. Dus ik zou - als ik jou was - de optie occasion zakelijk schrappen.

 

Succes, Odeon

aangepast door odeon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.