• 0

Lokale expediteurs voor eerste import uit China

Hey allemaal,

 

Na lang rondkijken ga ik eindelijk de stap wagen om te ondernemen en mijn 1ste keer te importeren uit China. 

Het product dat ik zal importeren zijn kartonnen geschenkverpakkingen. 

 

Dit is een product dat dus tamelijk groot is en een lage waarde heeft ( 40cm x 40 cm x 40 cm) ( waarde 1-2$)

 

Hiervoor zou ik er een 100 bestellen wat dus de waarde van de producten op 100$ zal komen, echter zal de CBM toch tamelijk groot zijn voor deze kleine waarde. 

 

De supplier heeft mij aangeboden om alles door to door DDP te leveren voor 600$(boot), bij contact met enkele chinese forwarders van Alibaba zeggen ze echter dat dit niet mogelijk is voor deze prijs.

 

Ik vrees ook als ik via LCL ga shippen dat mijn producten beschadigd zullen geraken, wie is hier dan verantwoordelijk voor? Hangt dit af van welke incoterm gebruikt wordt?

 

Graag had ik jullie expertise gehad, ik vind het namelijk zeer moeilijk om hiervoor een kosteninschatting te maken. 

Als er tips zijn voor lokale expediteurs ( goede prijs/kwaliteit ) hoor ik het graag, alle tips zijn ook welkom!

 

Met vriendelijke groeten,

Randy 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Randy,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

2 uur geleden, Randstev zei:

Ik vrees ook als ik via LCL ga shippen dat mijn producten beschadigd zullen geraken, wie is hier dan verantwoordelijk voor? Hangt dit af van welke incoterm gebruikt wordt?

 

Bij incoterm DDP is dit voor rekening en risico van de verkoper.

 

2 uur geleden, Randstev zei:

De supplier heeft mij aangeboden om alles door to door DDP te leveren voor 600$(boot),

 

De verzendkosten zijn een zesvoud van de waarde van de goederen zelf??? Lijkt me dan niet iets om zelf te gaan vervoeren/importeren. 

En een pakketdienst via luchtvracht lijkt me dan véél voordeliger en sneller 

 

2 uur geleden, Randstev zei:

bij contact met enkele chinese forwarders van Alibaba zeggen ze echter dat dit niet mogelijk is voor deze prijs.

Of is er sprake van een typfout en bedoel je $ 60?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minutes ago, Norbert Bakker said:

Beste Randy,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Bij incoterm DDP is dit voor rekening en risico van de verkoper.

 

 

De verzendkosten zijn een zesvoud van de waarde van de goederen zelf??? Lijkt me dan niet iets om zelf te gaan vervoeren/importeren. 

En een pakketdienst via luchtvracht lijkt me dan véél voordeliger en sneller 

 

Of is er sprake van een typfout en bedoel je $ 60?

 

Beste Norbert, alvast bedankt voor je bericht!

 

600$ is wat de verkoper me inderdaad heeft aangeboden maar omdat dit een totaal nieuwe wereld voor me is kan ik niet zeggen of dit goedkoper kan. 

 

Het probleem hier is dat de producten zeer laag in prijs zijn, namelijk 1-2$ per stuk. Maar omdat dit over gepersonaliseerde kartonnen dozen gaat nemen deze wel zeer veel plaats in.  Via luchtvracht zou dit dan nog duurder zijn denk ik omdat ik mogelijks op 10 CBM zit met 100 dozen ( moet ik nog nagaan) 

 

En hetzelfde probleem is dan met zeevracht, dat ze dit berekenen op de plaats ondanks dat deze producten zeer laag in prijs zijn. 

 

Als er iemand me een indicatie kan geven wat zeevracht van China naar Antwerpen kost zal me dit al veel helpen. 

 

 

aangepast door Randstev
.
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Randstev zei:

Het probleem hier is dat de producten zeer laag in prijs zijn, namelijk 1-2$ per stuk. Maar omdat dit over gepersonaliseerde kartonnen dozen gaat nemen deze wel zeer veel plaats in.  Via luchtvracht zou dit dan nog duurder zijn denk ik omdat ik mogelijks op 10 CBM zit met 100 dozen ( moet ik nog nagaan) 

 

Ah, nu valt het kwartje:  dat volume is 40 x 40 x 40 per doos.... (ik heb dit verkeerd gelezen en dacht aan plat karton )

Dan is luchtvracht op basis volumegewicht inderdaad géén optie.

 

Is productie of assemblage (vouwen, lijmen) in Nederland geen optie? 

Een ander alternatief is een volle containerlading afnemen. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zou geen enkele verkoper vertrouwen die DDP kan aanbieden zonder een geldig Europees BTW nummer. Hoogstwaarschijnlijk krijg je na betaling van je 10 CBM een B/L waarna je in Nederland nog redelijk wat lossingskosten, inklaring en aflevering mag betalen. 

 

Veiliger is om vanuit Nederland een complete quote te vragen of een manier te verzinnen om dat volume een beetje terug te brengen. 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Tonino zei:

Zou geen enkele verkoper vertrouwen die DDP kan aanbieden zonder een geldig Europees BTW nummer.

Technisch gesproken niet geheel correct, een niet-EU leverancier (bijvoorbeeld uit China) heeft de mogelijkheid om, zonder zelf een Btw-nummer te hebben, zich te laten vertegenwoordigen door een fiscaal vertegenwoordiger (met beperkte vergunning).  Echter, het blijft wel uitkijken, over kartonnen dozen (golfkarton, vouwdozen e.d.) wordt geen invoerrecht geheven,  waardoor een niet-EU leverancier vaak geneigd is om DDP aan te bieden. Hierbij wordt de Btw, die uiteraard wel geheven wordt,  vaak over het hoofd gezien. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 minutes ago, Bert. said:

Technisch gesproken niet geheel correct, een niet-EU leverancier (bijvoorbeeld uit China) heeft de mogelijkheid om, zonder zelf een Btw-nummer te hebben, zich te laten vertegenwoordigen door een fiscaal vertegenwoordiger (met beperkte vergunning).  Echter, het blijft wel uitkijken, over kartonnen dozen (golfkarton, vouwdozen e.d.) wordt geen invoerrecht geheven,  waardoor een niet-EU leverancier vaak geneigd is om DDP aan te bieden. Hierbij wordt de Btw, die uiteraard wel geheven wordt,  vaak over het hoofd gezien. 

 

 

 

Dag Bert, bedankt voor je feedback. Kan je me zeggen of deze btw geheven wordt op de Inkoopprijs + verzendingskosten? Of wordt dit enkel op de inkoopprijs geheven. Want de producten zelf gaan niet veel kosten maar verzending daarentegen wel.

Link naar reactie
  • 0

Hi 

 

Wanneer ik 40x40x40 (cm) per doos zie vraag ik me af of dit wel de juiste afmetingen zijn.

 

Maar zijn dit de juiste afmetingen dan zou het 6.4 cbm zijn in totaal. Dit is wat weinig om als volle container te verschepen hier moet het toch vlug meer dan 17 cbm zijn.  Als je leverancier echt DDP "vestigingsplaats" gaat leveren is $ 600 wel echt goedkoop. Wat ik vaak zie is CNF/CIF Rotterdam en dan klopt het bedrag beter maar dan krijg jij hier in Nederland nog een berg kosten op je dak (tussen de 500 en 800 euro excl vervoer naar de bestemming en inklaring). 

 

Vraag je leverancier wat hij aan de prijs doet wanneer je het FOB laadhaven wil kopen. 

 

LCL is altijd onderhevig aan een groter risico op schade als FCL, de wijze van verpakken is dus van heel groot belang. 

 

Groeten,


Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Blous zei:

Dit is wat weinig om als volle container te verschepen

 

Mijn suggestie was dan ook om de bestelling te vergroten tot een volle container 

 

2 uur geleden, Blous zei:

LCL is altijd onderhevig aan een groter risico op schade als FCL, de wijze van verpakken is dus van heel groot belang. 

 

En het is karton. Een "waterdichte zeecontainer " die ook écht waterdicht is, is dus wel handig.  (Zie die schade bij CIF Rotterdam maar eens vergoed te krijgen...) 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan er iemand een aantal goeie expediteurs aanraden die redelijk van prijs zijn? Bij wat online research zie ik dat die prijzen toch heel wat kunnen schommelen. 

 

En niet iedereen staat misschien te springen om een levering te regelen met iemand die er nog niet zo heel veel vanaf weet.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-11-2018 om 12:06, ChinaTradeConsult zei:

 

Dat is toch niet relevant. Als ondernemer kun je deze weer verrekenen met je volgende BTW aangifte.

Als TS niet beschikt over een artikel 23 vergunning moet hij de Btw eerst, via de douane-expediteur, afdragen aan de belastingdienst.  Gezien de cashflow heeft de vraag dan nog wel enige relevantie. 

Het antwoord is overigen dat Btw bij invoer berekend wordt over de factuurwaarde, de bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering) en invoerrechten.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Bert. zei:

Als TS niet beschikt over een artikel 23 vergunning moet hij de Btw eerst, via de douane-expediteur, afdragen aan de belastingdienst.  Gezien de cashflow heeft de vraag dan nog wel enige relevantie. 

 

TS heeft het over 100 stuks met een waarde van USD 1,- tot 2,- per stuk. Tel hierbij de USD 600,- op die hij aangeeft voor het transport dan zit je op maximaal USD 800,- waarover BTW verschuldigd is. Dat is een slordige Euro 150,- aan af te dragen BTW bij inklaring.  Als dat de cashflow dusdanig beïnvloedt dat hij hierdoor in de problemen komt, kan het enige advies aan TS zijn: Bezint eer je begint.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

 

TS heeft het over 100 stuks met een waarde van USD 1,- tot 2,- per stuk. Tel hierbij de USD 600,- op die hij aangeeft voor het transport dan zit je op maximaal USD 800,- waarover BTW verschuldigd is. Dat is een slordige Euro 150,- aan af te dragen BTW bij inklaring.  Als dat de cashflow dusdanig beïnvloedt dat hij hierdoor in de problemen komt, kan het enige advies aan TS zijn: Bezint eer je begint.

Het is niet aan mij om in TS zijn portemonnee te kijken....... Waarover je Btw bij invoer berekent is op zich een nuttige vraag, dat je de Btw als voorbelasting kunt verrekenen doet daar niets aan af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.