• 0

NL bankrekening voor buitenlandse Holding: KvK en Fiscus?

Ik woon niet meer in Nederland, maar kom er nog wel regelmatig en zal waarschijnlijk ook over een aantal jaar remigreren. Ik heb nu een Holding en een werkmij in het land waar ik nu woon en onderneem, maar zou het gevoelsmatig prettig vinden om een deel van de centjes van de Holding in het stabiele Nederland te plaatsen en er in het goedkope Nederland mee te beleggen.

 

Stap 1 leek mij om een NL bankrekening te openen voor de Holding, maar alle NL banken vragen een uittreksel van de Nederlandse KvK. 

 

Wat zijn jullie ervaringen met het beleggen via een buitenlandse Holding, het registreren van buitenlandse holdings in Nederland, en krijg ik dan te maken met de Nederlandse fiscus?

 

Volgens mij is het niet zo'n probleem om mijn buitenlandse Holding in te schrijven in Nederland. KvK kost volgens mij EUR 50,-. Ik ben niet van plan om de Holding in NL te vestigen, maar wil er dus wel mee gaan beleggen, en dat is een ondernemingsactiviteit in Nederland. Op de website van de KvK staat dit:

Quote

Buitenlandse vennootschappen die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven in het Handelsregister indien zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben.

https://www.kvk.nl/service-en-contact/hulp-bij-inschrijven/

 

Over de belastingen heb ik het volgende gevonden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/belastingplicht_en_aangifte/ 

Ik denk op basis van deze informatie dat mijn Holding niet belastingplichtig is in Nederland en geen vennootschapsbelasting hoeft af te dragen. Of ik een nihil-aangifte moet doen is mij echter niet duidelijk. 

 

Ik heb het vermoeden dat ik de door bank/broker ingehouden dividendbelasting kwijt ga zijn en niet kan terugkrijgen. Dat ben ik nu ook al met mijn persoonlijke beleggingen en accepteer ik. 

 

Het simpelste zou wellicht nog kunnen zijn om de Holding zo leeg mogelijk te houden en alles aan mij persoonlijk uit te keren, en er dan zelf mee te beleggen in Nederland. Maar dan krijg ik gedoe met de lokale inkomstenbelasting, die volgens mij tot een hogere belastingdruk zal leiden. En ik zou liever de Holding later omzetten in een pensioen-BV. 

 

Wat denken jullie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ramsey,

 

Ben benieuwd in welk land je woont, als je Nederland goedkoop vindt :classic_wink:

 

Je kunt de buitenlandse Holding in Nederland inschrijven, maar hou er dan rekening mee dat je met dubbele belasting te maken kunt krijgen of i.i.g. een dubbele aangifte, afhankelijk van de wetgeving in je woonland en het belastingverdrag tussen je woonland en Nederland.

 

Bij inschrijving in Nederland zul je i.i.g. aangifte vennootschapsbelasting moeten doen en een publicatiebalans deponeren bij de KvK.

 

De pensioen-BV is in Nederland sinds 2017 afgeschaft. Opbouw pensioen in eigen beheer kan dus niet meer.

 

Verder sluit ik me aan bij Tonino: Omdat je met 2 jurisdicties te maken hebt, zou ik i.i.g. advies inwinnen bij een fiscalist met kennis van Nederland en je woonland.

Maar de vraag is of het al dit gedoe waard is en of je niet beter alles bij het oude kunt laten tot je weer in Nederland woont.

 

Succes, Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank allebei! Ik woon in Sint Maarten. Ik ga advies inwinnen voor later, maar nu denk ik dat dit inderdaad teveel gedoe is. Zal ook overleggen met boekhouder. Wellicht dat ik de beleggingen via privé kan doen en die via een rekening-courant toch op de boeken van de Holding kan houden. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.