Jump to content
BoerMark

Bedrijf (webwinkel) in Nederland, wil graag emigreren.

Recommended Posts

Hallo beste mensen van higherlevel.nl

 

Sinds augustus heb ik mijn eigen bedrijf , een webwinkel bij mij in huis. 

Nou loop ik al langere tijd te sukkelen met mijn gezondheid en daarom wil ik graag emigreren naar Oostenrijk. (vanwege de lucht)

Maar ik wil wel graag mijn webwinkel aanhouden in Nederland. 

 

Ik had gehoopt dat ik mijn bedrijf kon aanhouden en het op het adres van iemand anders te zetten. Dit vind diegene geen probleem.

Deze persoon zal dan ook de retour doen. Nu lijkt het erop dat de belastingdienst eist dat het een : Vaste inrichting moet zijn en dat ik dus

geen bedrijf kan aanhouden in NL. 

 

Wie heeft er een oplossing ?

 

Alvast harstikke bedankt voor het meedenken.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo BoerMark,

welkom op higherlevel..

Op basis van welke informatie ben je tot de conclusie gekomen dat een vaste inrichting noodzakelijk is? En voor welke belastingsoort zie jij een probleem?

Het klopt wel dat je met of zonder vaste inrichting een andere (fiscale) status krijgt maar het is volgens mij niet zo dat daarmee onmogelijk wordt je onderneming vanuit Oostenrijk te runnen..

wat meer informatie zou helpen om het probleem dat jij ziet te helpen oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Roel, bedankt voor je bericht.

 

Het volgende staat op de site van de belastingdienst :  U bent voor ons een buitenlandse ondernemer als u niet in Nederland woont of gevestigd bent en als u geen vaste inrichting in Nederland hebt. 

 

Ik heb ook met de belastingdienst gebeld en hun zeiden ook dat ik dan hier een vaste inrichting moet hebben. 

Dus een vestigingsadres alleen is niet voldoende, het vestigingsadres moet dus voldoen aan bepaalde eisen zodat het ook een vaste inrichting is.

 

Wat is een vaste inrichting?

Lees voor

Een vaste inrichting is een bedrijfsruimte in Nederland van een buitenlandse onderneming, die over voldoende faciliteiten beschikt om als zelfstandige onderneming te functioneren. De vaste inrichting is onderdeel van uw in het buitenland gevestigde onderneming. Vanuit de vaste inrichting worden goederen of diensten geleverd. Voorbeelden van een vaste inrichting zijn:

een winkel of een andere vaste verkoopgelegenheid

een werkplaats of een fabriek met kantoor

Wat is geen vaste inrichting?

Er is geen sprake van een vaste inrichting bij bijvoorbeeld een opslagruimte of goederendepot. Ook ondersteunende taken zoals onderzoek, reclame en het verstrekken van inlichtingen, vallen niet onder het begrip vaste inrichting. Een vakantiewoning die u verhuurt, is ook geen vaste inrichting.

 

Ik had gehoopt dat alleen een vestigingsadres voldoende zou zijn maar nu weet ik dus niet zeker of dat wel zo`n goed plan is.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt als buitenlandse ondernemer toch ook je webwinkel in Nederland aanhouden? Wat is nu precies je probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mogelijk een optie ja. 

Maar dan zou ik dus in Oostenrijk mijn bedrijf moeten inschrijven en daar belasting betalen.

Maar dat klinkt wel makkelijk maar dat is niet zo makkelijk denk ik.

Plus als je boven het drempelbedrag van 35000 euro omzet komt dan moet je alsnog weer in NL jezelf aanmelden bij het KVK en in 

beide landen een bedrijf vestigen dus ook weer een vaste inrichting nodig.

 

Mijn precieze probleem is dat ik niet weet hoe ik dit moet oplossen. 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, BoerMark zei:

Mijn precieze probleem is dat ik niet weet hoe ik dit moet oplossen. 

 

Ik denk dat je daar de kern raakt.. je hebt nog geen idee hoe het werkt... dat is niet erg, het is ook behoorlijk ingewikkeld.

Je trekt nu wel allerlei verkeerde of te snelle conclusies op basis van het lezen van enkele voorlichtingspagina's

 

Het is (ook) niet waar dat je als je meer dan 35.000 euro omzet hebt (als buitenlandse ondernemer) je je dan moet inschrijven bij de KvK, je moet dan ALLEEN geregistreerd worden als ondernemer, in Nederland kan dat gewoon alleen voor de BTW. dan krijg je dus een NL btw nummer en moet je hier aangifte doen, lijkt me met de digitale aangifte vanuit Oostenrijk geen probleem, Tenzij je het voormalig huisje van Heidi boven op de alm hebt gekocht en wifi al 500m onder de boomgrens ophoudt.

(in andere landen gelden misschien andere verplichtingen maar in NL kun je alleen voor de BTW staan ingeschreven, zeker als je als webshophouder afstandsverkopen doet)

 

Of je ingeschreven kan blijven in de KvK met je eenmanszaak, dat bepaald de KvK en de regio Zuid West (kantoor Rotterdam) is in Nederland verantwoordelijk voor de beoordeling of ondernemers die in het buitenland wonen in NL ingeschreven mogen blijven en staat vrijwel volledig los van de vraag of je ook BTW ondernemer bent.
zie dit blog / interview met tips en aandachtspunten voor potentiele emigranten.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/zzpen-vanuit-het-buitenland/

 

Daarnaast wordt ook voor de inkomstenbelasting weer een aparte afweging gemaakt

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/wonen-of-werken-buiten-nederland/content/emigreren-verhuizen-naar-buitenland

 

en wellicht ken je deze (start)pagina al en anders is deze ook wel handig om te hebben

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/wonen-of-werken-buiten-nederland/wonen-of-werken-buiten-nederland

 

het kan er dus op uitdraaien dat je

- In NL staat ingeschreven staat bij de KvK omdat die vinden dat je aan de voorwaarden voldoet.

- je ook in NL BTW moet afdragen

   - ofwel als gevolg van de kvk inschrijving
   - ofwel omdat je als Oostenrijkse ondernemer boven het drempelbedrag uitkomt

- je winst uit onderneming in Oostenrijk belast is hun variant van de inkomstenbelasting omdat waar je permanent woont (mede) bepaald waar je inkomstenbelasting en sociale lasten moet betalen.

 

Kortom alles afzonderlijk (laten) beoordelen en daarna kiezen wat voor jou de meest logische keuze is.

Je zult hier hooguit een indruk kunnen krijgen van wat je allemaal moet regelen, maar lang niet alles waar je op moet letten kunnen wij je via een forum vertellen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het financieel belang van een in augustus opgestarte webshop? Voor een Nederlandse webshop is een Nederlandse bankrekening en iDEAL inderdaad wel verrekte handig.

 

Kun je het huidige kunstje niet naar de DACH-regio kopiëren (Oostenrijk is EU-lid)? Die markt is doorgaans minstens zes tot tien keer groter dan onze thuismarkt!

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt voor de reacties.

 

@Roel J , Dus als ik het goed begrijp dat kan ik in Oostenrijk mijn bedrijf inschrijven, mocht ik over de 35000 euro komen heb ik een NL - BTW nummer nodig maar geen vaste inrichting ?

Dus dan doe ik in beide landen btw aangifte. In Oostenrijk tot 35000, alles daarboven in NL, klopt dat ?

 

@Highio , Het financieel belang is dat ik dan mijn inkomen hou. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

@Highio , Het financieel belang is dat ik dan mijn inkomen hou.  

Dat wil ik best aannemen hoor, maar een nieuwe webshop die direct ondernemersinkomen oplevert is best uitzonderlijk.

 

Als je dit weet te realiseren, dan weet je de verhuizing ook ongetwijfeld te verwerken. Ik heb zo snel geen idee wie of wat jou verder kan informeren over ondernemen in Oostenrijk, maar daar kun je hier natuurlijk in een nieuw topic concreet om vragen en elders naar op zoek gaan.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat dat hele gebeuren van drempelwaarde niet veranderen? heb daar onlangs ergens vluchtig iets over gelezen.

Wat me bijstaat was het iets dat straks alle aangiftes volledig in eigen land moeten gebeuren en dat belastingdiensten dat onderling gaan verrekenen. kan dat kloppen?

dan zou er ook weer een probleem vervallen om helemaal in buitenland te vestigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je onderneming naar het buitenland verplaatst (voor de inkomstenbelasting) moet je ook  rekening houden met fiscale afrekening met de Nederlandse fiscus.

Maar aangezien de webshop pas in augustus is opgericht, zal dat niet zo'n vaart lopen.

 

Als er nog te verrekenen (aanloop) verliezen zijn, kun je ze wellicht niet meer verrekenen.

 

Al met al lijkt me dit toch wel een casus, waar ik even een fiscaal adviseur naar zou laten kijken.

 

Succes, Odeon

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf ondernemer met mijn echtgenote (vof), wat fiscaal overeenkomt met een IB-status. Ik heb een kleine kantoorruimte  in Nederland alwaar de onderneming gevestigd is en waaruit ik de werkzaamheden uitvoer. Privé woon ik in Duitsland. In principe ben ik belastingplichtig in het woonland, waarbij inkomsten uit Nederland in Nederland worden belast en waarvoor ik in Duitsland vrijstelling krijg.  Op grond van het belastingverdrag heb ik Nederland vrijstelling van mijn Engelse inkomen en eventueel in Duitsland (ook online inkomen verdiend vanuit Duitsland wordt aangemerkt als Duits inkomen!!) is vervolgens vrijgesteld in Nederland. Voor de Nederlandse fiscus moet aan de 90% inkomenseis worden voldaan om als kwalificerend belastingplichtig in aanmerking te komen.  Het is dus niet alleen een kwestie van waar "zit ik fysiek"maar vanaf welke plek verdien ik het inkomen en dan op basis van het belastingverdrag wordt e.e.a. beoordeeld. Ook als er dus een vaste inrichting is, wil dat niet zeggen dat het hele inkomen aan NL wordt toegekend. Verder is van belang om naar je verzekeringssituatie te kijken. Hoofdregel is da je voor de sociale verzekeringen verzekerd bent in het WOONLAND (voor een ondernemer is hier vooral van belang de Zorgverzekeringswet en en de Wet Langdurige Zorg. Een beslissing hierover zal door het SVB moeten worden gemaakt NADAT de emigratie een feit is (informatie kan wel vooraf, een beslissing pas als je Nederland metterwoon hebt verlaten). Tenslotte is van belang om je situatie t.o.v. de AOW in de gaten te houden. Ik weet dat een webshop en mijn situatie / bedrijf verschillende diensten zijn, maar de wetgeving is in beide gevallen van toepassing.  In alle gevallen veel succes.


Administratiekantoor Frelo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept