• 0

Werkafspraken in overeenkomst

Vanuit een succesvolle samenwerking tussen drie partijen willen we graag VOF oprichten om voor dit initiatief een volwaardig bedrijf te maken. Graag zouden we naast een aantal veelvoorkomende afspraken over eigendom, inbreng en aansprakelijkheid van de VOF een aantal aanvullende afspraken willen vastleggen over de manieren waarop er wordt gewerkt onderling, het committent van de vennoten, vergoedingen voor opdrachten en meer. Hoe kunnen we deze afspraken het beste vastleggen? Mijn eerste ingeving zou het opnemen van de afspraken in een bijlage van de overeenkomst zijn. 

 

Alvast bedankt voor het meedenken en advies! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo martijn,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Waarom denk je dat de vorm van vastlegging belangrijk is?

Wat wil je met het document bereiken of voorkomen?

 

Het klinkt deels als werkafspraken die zouden ook een notulen van een vennoten vergadering en je bepaald zelf de frequentie van zo'sn vergadering.

Werkafspraken worden in principe niet meer bindend doordat ze een bijlage bij de vennotenovereenkomst of oprichtingsovereenkomst zijn gevoegd.

maar misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed..

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel, 

 

Bedankt voor je reactie!

 

Op dit moment werken we al een geruime tijd samen, maar hebben we geen duidelijke afspraken over ieders bertokkenheid/commitment in deze samenwerking. Daar wrikt de schoen onderling met regelmaat. Daarover willen we graag duidelijkheid scheppen voor elkaar door dit gezamenlijk vast te leggen. Hiermee zou ik willen bereiken dat het voor alle vennoten duidelijk is welke inspanningen we van elkaar verwachten, maar ook op welke manier we met elkaar werken zoals overleg en communicatie en de lead-fee vergoedingen die we gebruiken voor het aandragen van nieuwe klanten uit eigen netwerk. 

 

Alvast wederom dank voor het meedenken. 

 

Link naar reactie
  • 0

Afspraken over aansprakelijkheid hebben volgens mij in dit geval geen externe of uitsluitende werking, dus deze klinken mij voorlopig overbodig of irrelevant. Ik laat me graag corrigeren door experts als dit anders ligt.

 

De VOF kan zich of de vennoten kunnen zich toch verzekeren?

 

Waarom is een BV nog niet in zicht als dit een naar eigen zeggen succesvolle samenwerking is?

 

Lead-fee vergoedingen en eigen netwerken? Dan vraag ik me inderdaad af wat het commitment van vennoten voor deze samenwerking is...

 

...wie begeleidt dit traject fiscaal én juridisch of wie zou dat moeten gaan verzorgen?

 

Jouw openingsbericht en aanvulling zijn voor mij in ieder geval nog behoorlijk vaag om hier een concreet en toegepast advies van waarde te mogen verwachten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Highio zei:

Afspraken over aansprakelijkheid hebben volgens mij in dit geval geen externe of uitsluitende werking, dus deze klinken mij voorlopig overbodig of irrelevant. Ik laat me graag corrigeren door experts als dit anders ligt.

Vraagsteller heeft het volgens mij niet over externe aansprakelijkheid. Maar over afspraken die vennoten onderling binden.

 

Maar inzake beperkende bepalingen richting derden citeer ik de Kamer van Koophandel. Het uitgangspunt is dat een vennoot, zonder medeweten van de overige vennoten, de vof onbeperkt mag binden. Dat wil zeggen dat hij alles voor en namens de vof mag doen.
Als je dit niet wilt, kun je hier afspraken over maken in het contract onder de beperkende bepalingen. Je kunt dan afspreken wat een vennoot wel of niet zonder overleg mag doen en voor welk bedrag.
Wil je dat deze afspraken ook tegenover derden gelden? Dus bij afspraken die een vennoot maakt met andere personen en bedrijven. Dan moeten deze beperkende bepalingen ook in het Handelsregister zijn ingeschreven. Personen en bedrijven waarmee je zaken doet kunnen dit dan checken in het Handelsregister.  Bron: KvK

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, martijnbaten zei:

Bedankt voor je reactie, Monique! Hoe zou je dit goed kunnen opnemen in een Vennootschapsovereenkomst. Je mag hiervoor zelf artikelen toevoegen aan de overeenkomst die hierop betrekking hebben? Is het gebruikelijk om te verwijzen naar bijlage waar je de afspraken specificeert? 

 

Je mag zelf artikelen en/of bijlagen toevoegen. Gezien de vraagstelling adviseer ik dringend om een jurist naar jullie concept te laten kijken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Quote

Het uitgangspunt is dat een vennoot, zonder medeweten van de overige vennoten, de vof onbeperkt mag binden. Dat wil zeggen dat hij alles voor en namens de vof mag doen.
Als je dit niet wilt, kun je hier afspraken over maken in het contract onder de beperkende bepalingen. Je kunt dan afspreken wat een vennoot wel of niet zonder overleg mag doen en voor welk bedrag.

Dat betreft het aangaan van verplichtingen en is zeker een duidelijke aanvulling of belangrijk aandachtspunt. In het openingsbericht lees ik weldegelijk over aansprakelijkheid, maar dat lees ik mogelijk anders dan bedoeld.

 

Ik denk eerder aan een verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) voor alle vennoten aangezien ze naast de vof kennelijk ook nog een eenmanszaak of andere onderneming hebben. Wat gebeurt er in geval van ziekte of arbeidsongeschiktheid?

 

Zie KvK-informatie: Vennootschap onder firma (vof) op Ondernemersplein.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Highio zei:

 In het openingsbericht lees ik weldegelijk over aansprakelijkheid, maar dat lees ik mogelijk anders dan bedoeld.

Vraagsteller geeft aan dat hij naast o.a. aansprakelijkheid een aantal aanvullende afspraken wil vastleggen En over die andere onderwerpen heeft hij vragen:

 

Graag zouden we naast een aantal veelvoorkomende afspraken over eigendom, inbreng en aansprakelijkheid van de VOF een aantal aanvullende afspraken willen vastleggen over de manieren waarop er wordt gewerkt onderling, het committent van de vennoten, vergoedingen voor opdrachten en meer. Hoe kunnen we deze afspraken het beste vastleggen?

 

Terzijde: deze afspraken in zin twee slaat taalkundig op de laatstgenoemde, dus de aanvullende afspraken.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Het advies lijkt mij ook laat een goede (uitgebreide als iedereen zich op deze vergaande manier kan en wil vastleggen) vennootschapsovereenkomst opstellen door een onafhankelijke jurist.

 

Mijn punt daarbij is alleen dat er ook nog andere ondernemingen en mogelijk (levens)partners aan de orde zijn. Hoe dan een domino-effect te voorkomen als het ergens misgaat? Dan is aansprakelijkheid of zelfs conflicthantering net als beslissingsbevoegdheid (vertegenwoordiging) en de manier van besluiten een belangrijke factor.

 

M.i. is er ook slechts een aantal veelvoorkomende onderwerpen waarover binnen vennootschapscontracten afspraken gemaakt worden. Die zijn situationeel en deze kunnen heel divers zijn en deze komen met aanvankelijke instemming van betrokkenen tot stand. Commitment (urenbesteding) en vergoedingen kun je als aanvullende afspraak ook op (half)jaarlijkse of projectbasis overleggen als je in een dynamische markt actief bent.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.