• 0

CMR vrachtbrief icm eigen vervoer.

Ik weet niet of mijn vraag in de juiste rubriek staat.

 

Ik heb een klein bedrijfje in Horeca verhuur artikelen,  waaronder snackhuisjes en heb daarvoor een bus met kanteltrailer, maar ook een eigen BE Combinatie. 

Afgelopen jaar heb ik daar handelsonderneming aan toegevoegd. 

 

Nu heb ik wat dingen in Italië op het oog, waaronder een auto.

Alleen krijg ik deze niet mee, ivm ik een CMR document /vrachtbrief moet hebben.

Nu is deze gewoon te verkrijgen, maar ik zit met een belangrijke vraag, die ik niet 1.2.3. op Google kan vinden.

 

ACI (italiaanse RDW) beweert dat de auto alleen door een erkende transporteur naar Nederland vervoerd mag worden en niet in eigen vervoer.

 

Ik heb eenmaal terug in Nederland met diverse mensen gesproken, die zeggen een auto zonder problemen met eigen trailer en CMR document opgehaald hebben.

 

Iemand hier bekend hoe het nu werkelijk in elkaar zit?? en mag ik met eigen vervoer en een CMR document de auto in Italië ophalen en naar Nederland brengen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eigenaar geeft de auto niet mee ivm de ACI zegt dat de auto alleen door een erkend transporteur met CMR document vervoerd mag worden. De eigenaar krijgt dan zijn auto niet van naam af en ik krijg de papieren niet om hem bij RDW aan te melden.

Ik heb ACI buitenlandse zaken gemaild en hun zouden het uitzoeken, maar dit is ook al verschillende dagen geleden.

 

Zolang ik het dus niet weet wat wel of niet mag, kan ik niet het risico nemen om 2300 km voor niets op te rijden.

Link naar reactie
  • 0

Bekend fenomeen. 

 

De eigenaar geeft de auto niet mee omdat de Italiaanse verkoper verantwoordelijk en aansprakelijk blijft voor de auto totdat deze op een Nederlands kenteken is gesteld én de verkoper het bewijs daarvan aan ACI overleggen kan. 

 

Dat is dus  anders dan in Nederland. Daarom geven Italiaanse handelaren (en eigenaren) de auto bij sterke voorkeur alleen af aan een erkende autovervoerder die de auto bij de RDW aflevert. 

 

1 uur terug, Superoo zei:

Zolang ik het dus niet weet wat wel of niet mag

 

Het is geen kwestie van "niet mogen": het is een kwestie van  "onverstandig" en daarom "niet willen" bij incidentele/onbekende kopers. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is een exportkenteken een optie ?
Ik heb vorige maand een (prive) auto gekocht in Litouwen. Met de eigenaar naar de Litouwse "RDW" geweest om de verkooppapieren te laten stempelen.
Ik heb daar ter plekke exportplaten gekregen die een maand geldig zijn.

 

Dan is de verkoper ook niet aansprakelijk voor eventuele dingen die onderweg gebeuren.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb toevallig vandaag een reactie van ACI buitenlandse zaken ontvangen en je mag idd in eigen vervoer transporteren, mits je wel een CMR document hebt.

Alleen nu begreep ik dat er verschillende soorten CMR documenten zijn.

 

Marco van Buren Dat was wel mijn wens geweest en ik heb daar naar geïnformeerd, maar ben er niet achter gekomen of die ook voor Italië bestaan.

Probleem was wel dat de auto 1 op 3 loopt en er 2 LPG tanks van 20L onder hangen. 40L x 80%vulling  is 32 L totaal en moest ik elke 100 km gas gaan tanken.

Maar omdat het een privé verkoper betreft,  had ik (waarschijnlijk) ook een CMR document moeten hebben.

 

 

aangepast door Superoo
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.