• 0

Eenmanszaak: Auto van de zaak naar prive

Hoi allemaal,

 

Ik ben bekend met dat je niet zomaar kan een zakelijk auto over kan halen naar prive. 

 

Maar ik zit in de volgende situatie:

 

Vanaf 2010 ben ik zelfstandig ondernemer geweest waarin ik mijzelf verhuurde (meestal 36-40 uur per week) en vanaf dit jaar september heb ik besloten om vast in dienst te gaan bij een bedrijf voor 32 uur om dit te combineren met een opleiding. Dit betekent dat ik eigenlijk niet meer mijzelf kan verhuren in zelfde context en dat ik niet meer volledig mijn geld binnen haal vanuit mijn Onderneming. Nu doe ik vanuit mijn onderneming nog steeds verschillende activiteiten, maar doe dit eigenlijk alleen nog maar van afstand. Ik geloof dat ik ongeveer ~4-16 uur bezig ben met de activiteiten van mijn bedrijf.

 

Nu zit ik echter met het volgende. Ik gebruik mijn zakelijk aangeschafte auto niet meer zakelijk, omdat er hier geen noodzaak meer toe is. Ik heb een 32 urig werkcontract onder loondienst en doe daarnaast nog een avondopleiding. Ik wil mijn auto op een of ander manier aan mij zelf 'verkopen'. Ik weet namelijk dat als je bedrijfsmiddelen niet meer zakelijk gebruikt, je deze blijkbaar niet zakelijk mag houden oid? Als ik hierop google, zie ik voornamelijk alleen informatie over dat je zakelijke autos niet aan jezelf kan/mag verkopen?

 

Ik weet dat er nog een optie is om te stoppen met mijn onderneming, maar dit wil ik niet, omdat ik een naam heb opgebouwd en nog steeds activiteiten verricht.

 

Mvg,

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de auto geheel niet meer zakelijk gebruik, dan is het verdedigbaar om de auto van de balans af te halen. Als je de auto nog maar heel weinig zakelijk gebruikt, is het niet geheel duidelijk, omdat er niet echt jurisprudentie op dit gebied is.

 

Persoonlijk leg ik de grens bij minder dan 10% én minder dan 500 zakelijke km's voor een verdedigbare verplichte overgang naar privé, maar dat is strict een persoonlijke opvatting en geen juridische waarheid.

 

Als je het doet, zul je hiervoor een redelijke prijs moeten hanteren, de prijs in het economisch verkeer (dat is niet per se de balanswaarde). Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar de ANWB-koerslijst of gewoon naar vergelijkbare modellen op Marktplaats oid.

 

Je 'verkoopt' de auto in feite aan jezelf en verekent die prijs (excl BTW) met de balanswaarde. Het verschil is boekwinst of -verlies. Kijk verder of je nog BTW moet afdragen.

 

Mocht je uiteindelijk daarna toch nog een zakelijk ritje maken, kun je 19 cent per kilometer aftrekken voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je heldere antwoord!

 

Ik heb nog wel even een vraag over wat ik nou precies moet doen om dit te verkopen aan mijzelf. 

 

In 2017 was de boekwaarde 40% (31.068) en de verwachting was dat ik dit jaar nog eens 15% zou afschrijven met een verwachte restwaarde van 25% (19.417).

 

in 2017 had het dus in mijn balans een waarde van 31.068, nu heb ik een aanbieding gekregen van ~24.000. Mijn verwachtte afschrijven voor 2018 zou 19.417 zijn. Hier zit een verschil van ~2600 euro in. 

 

Betekent dit dat ik een winst heb van 2600 euro? Of moet ik de boekwaarde van 2017 hanteren waardoor het een verlies wordt van ~7000 euro?

 

Daarnaast, is dit slechts een boekhoudkundig aanpassing? Moet ik verder nog zaken regelen zoals overschrijving (geen idee hoe aangezien het al op mijn naam staat), verzekering oid?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een grotendeels administrative  handeling voor fiscale doeleinden. Maar je mag het ook heel expliciet doen (daadwerkelijk geld overmaken van privé naar de zakelijke rekening bijvoorbeeld). Boekhoudkundig maakt het echter niet uit.

 

Voor de afschrijving ga je gewoon uit van wat je al van plan was. Je schrijft per maand af tot aan de maand van 'vervreemding'. Je kunt dus ook tot en met oktober afschrijven, zodat de auto deze maand van jou privé is (voor wat betreft de inkomstenbelasting).

 

Er zal hoe dan ook een klein verschil zitten tussen de boekwaarde en de waarde in het economisch verkeer. Dit verschil boek je inderdaad als winst of verlies, al naar gelang wat van toepassing is.

 

Voor de hoeveelheid belasting maakt dat overigens ook niet uit. Als eerst veel afschrijft heb je veel boekwinst. Als je niet genoeg afschrift heb je vervolgens een hoog boekverlies. Per saldo leveren beide situaties per definitie dezelfde winst op. Daarom is er ook geen reden om hiermee te 'klooien'.

 

Voor de verzekering gebeurt er eigenlijk niets, omdat die kijkt naar de juridische werkelijkheid en niet naar de fiscale werkelijkheid. Juridisch was je al eigenaar, en dat blijf je. De eenmanszaak ben je immers zelf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, prinsrachid zei:

Voor de verzekering gebeurt er eigenlijk niets, omdat die kijkt naar de juridische werkelijkheid en niet naar de fiscale werkelijkheid. Juridisch was je al eigenaar, en dat blijf je. De eenmanszaak ben je immers zelf.

 

Als de eenmanszaak BTW kon verrekenen en je een  (beperkte of volledige) cascodekking op de auto had dan verandert er - afgezien van de wijziging tenaamstelling wel wat: als particulier kun je namelijk geen BTW verrekenen: de dekking moet dan van ex BTW naar incl. btw worden omgezet.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is mij opgevallen dat een prive-verzekering goedkoper is dan een zakelijke verzekering (was niet bTW-plichtig dus ook de zakelijke verzekering was al incl. BTW). Het was bij dezelfde verzekeringsmaatschappij en dus voordeliger om een nieuwe verzekering af te sluiten. Waarschijnlijk heb je een afzonderlijke zakelijke bankrekening die je gaat opheffen zodat je ook het rekeningnummer voor de eventuele automatische incasso voor de verzekering sowieso moet aanpassen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Derrek zei:

Daarnaast is mij opgevallen dat een prive-verzekering goedkoper is dan een zakelijke verzekering

 

Dat klopt, dat ligt vooral aan de hogere schadelast voor zakelijk gebruikte auto's. 

(En een privé verzekering dekt lang niet altijd zakelijk gebruik, terwijl op een zakelijke verzekering wel altijd privé gebruik  meeverzekerd is)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.