• 0

Startdatum, wat is wijsheid?

Hallo, ik sta op het punt een eigen onderneming te starten en vraag me nu af welk moment het beste is om officieel te starten. Ik heb dit jaar al wat bedrijfskosten gemaakt maar door omstandigheden mijn bedrijf nog niet kunnen starten, en hierdoor nog geen inkomsten kunnen genereren. Wat is nu wijsheid, starten in december of januari, gelet op kostenaftrek en btw teruggave? Dank u wel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is niet echt een 'best' moment. Je kunt starten wanneer je wilt. Er is hooguit een 'praktisch' moment en dat is waarschijnlijk eerder in januari dan in december.

 

Voor het terugvragen van BTW of aftrekken van kosten maakt het later officieel inschrijven in de kamer van koophandel niet uit. Voor de inkomstenbelasting mag je aanloopkosten van voor de oprichting meenemen. En voor de omzetbelasting (BTW) mag je BTW nog verrekenen of terugvragen in een volgend kwartaal, als het om een bedrag van minder dan 1.000 euro gaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Peet2002 zei:

Hallo, ik sta op het punt een eigen onderneming te starten en vraag me nu af welk moment het beste is om officieel te starten. Ik heb dit jaar al wat bedrijfskosten gemaakt maar door omstandigheden mijn bedrijf nog niet kunnen starten, en hierdoor nog geen inkomsten kunnen genereren.

Artikel 20, 1e lid van de Handelsregisterwet zegt:

 

“De opgave voor de eerste inschrijving van een onderneming wordt gedaan binnen een periode van twee weken, die begint een week vóór en eindigt een week ná de aanvang van de bedrijfsuitoefening. De opgave voor de eerste inschrijving van een rechtspersoon wordt gedaan binnen één week na het plaatsvinden van het feit ten gevolge waarvan de verplichting tot inschrijving ontstaat.”

 

Op het moment dat je bedrijfskosten maakt, ben je in principe met de bedrijfsuitoefening begonnen. Het wel of geen inkomsten hebben, is daarbij niet relevant.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Peet2002 zei:

Beste Prinsrachid en Legend Cosara, dank jullie wel voor jullie reakties.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.