• 0

Product aansprakelijkheid CE - UL

(aangepast)

Goedemorgen,

 

Ik ben nieuw op dit forum, hopelijk staat dit in het goede deel van het forum, maar ik heb enkele zoektermen ingevoerd maar kwam niet tot een antwoord waarna ik opzoek ben en hoop met dit nieuwe topic het wel te vinden.

 

Stel ik heb een product ontworpen die voldoet aan Europese richtlijnen en is daarmee CE gemarkeerd door mijn bedrijf. Nu weet ik dat als ik dit product wil vermarkten / verkopen in b.v. Amerika of Canada het product moet voldoen UL.  Hierover kan ik  veel vinden op Internet. Echter....

 

De vraag:  wat als er een mogelijke klant in Amerika zit die het product van mij wil kopen. Nu kan ik het verkopen met alleen CE erop en de klant erop wijzen dat hij nog wel moet uitzoeken aan welke internationale standaarden hij moet voldoen om het product veilig te kunnen gebruiken / toepassen? Komt het uberhaupt langs de doune? Hoe gaat dit en ben ik alsnog product aansprakelijk omdat ik het product verkocht heb aan iemand buiten de EU waardoor ik dus al weet dat het product daar niet voldoet......verkoop ik dan een onveilig product? 

 

Groet

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Madmike
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Op: https://www.sgs.nl/en/industrial-manufacturing/services-related-to-logistics/import-and-export-certification

 

Staat het volgende:

 

Before you can trade in a new market, most countries demand that your products conform to national and international standards. As a result, your products need to be designed and tested so that they can be sold in your target countries.

 

(Heb ik daarmee mijn antwoord? Ma.w. voordat ik mag verkopen eerst UL testen etc)

 

De nuance ligt er een beetje in dat ik het niet perse in Amerika wil vermarkten, maar als er dan iemand vraagt moet ik dan Nee verkopen?

aangepast door Mikes80
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Mikes80 zei:

Nu kan ik het verkopen met alleen CE erop en de klant erop wijzen dat hij nog wel moet uitzoeken aan welke internationale standaarden hij moet voldoen om het product veilig te kunnen gebruiken / toepassen? Komt het uberhaupt langs de douane? 

 

In dat geval moet je het product in de EU verkopen aan de klant en de klant het goed voor eigen rekening en risico als particuliere eindgebruiker laten exporteren. Een oud-klant van mij deed dat met apparatuur die in EU gebruikt werd bij behandeling tegen RSI klachten, maar  in de VS niet (medisch) goedgekeurd werd. Diverse VS-klanten wilden de apparatuur toch kopen, en kwamen daarvoor naar Nederland .  Die apparaten (die niet al te groot waren) kwamen door de douane. 

 

Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat niet iedere productaansprakelijkheidsverzekeraar deze USA risico's wil meeverzekeren (sommige wel, die zien dit als doorverkoop) 
 

2 uur geleden, Mikes80 zei:

De nuance ligt er een beetje in dat ik het niet perse in Amerika wil vermarkten, maar als er dan iemand vraagt moet ik dan Nee verkopen?

 

Nee is wel het veiligst en simpelst, maar niet commercieel :classic_cool:

 

2 uur geleden, Mikes80 zei:

(Heb ik daarmee mijn antwoord? Ma.w. voordat ik mag verkopen eerst UL testen etc)

 

Een Combined UL mark voor EU, Canada en VS lijkt me een goede investering als je genoeg markt in VS en Canada verwacht. Zoveel verschil zit er meestal ook niet tussen CE en UL. 

 

En dat een product qua veiligheid voldoet aan de normen van de markt waarin je verkoopt is ook een vereiste vanuit een eventuele productaansprakelijkheidsverzekering . Zorg dan wel voor een goede USA/Canadadekking (standaard uitgesloten, maar wel meeverzekerbaar)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Norbert,

 

Dank voor uw  antwoorden en goede tip(s)!

 

Quote: "En dat een product qua veiligheid voldoet aan de normen van de markt waarin je verkoopt is ook een vereiste vanuit een eventuele productaansprakelijkheidsverzekering ."

 

Ook bovenstaande quote, misschien voor velen een open deur, maar fijn dat u hem toch nog even maakt. Zet je weer aan het denken.

 

Nogmaals bedankt, fijn dat dit forum er is! Waarschijnlijk heb ik nog wel meer vragen, maar voor nu is het wel even helder.

 

Groet,

 

Mike

 

 

aangepast door Mikes80
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.