• 0

Korting ziektewet door inschrijving als medevennoot

Hierbij zou ik een vraag willen stellen aan UWV webcare.

Ik ben vanuit werk in de WW gekomen en van daaruit mijn eigen bedrijf verder opgestart, hiervoor werk ik voor een x aantal uren gekort op de WW uitkering.
Nu ben ik bijna 2 jaar geleden ziek geworden en uiteindelijk een jaar geleden 100% ziek en niet meer werkzaam in het bedrijf. Kan UWV op basis van alleen een inschrijving in het KvK register als medevennoot de korting blijven handhaven die ik in de WW ook had. Ik ben niet in staat om te werken en het lijkt erop dat dit voorlopig ook niet mogelijk zal zijn. Uitschrijven uit de v.o.f. heeft grote financiële gevolgen en UWV zegt mij nu dat alleen bij een uitschrijving de korting teniet gedaan kan worden. Ik begrijp niet goed waarom een administratieve vermelding tot een korting moet leiden van de uitkering, zeker omdat de bedrijfsactiviteiten een jaar geleden al zijn aangepast in het KvK register waar duidelijk uit valt op te maken dat ik geen werk in het bedrijf verricht.

Graag een reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste CvdSteen,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

De UWV webcare is inmiddels het weekend ingegaan voorzover teamleden direct meelezen en volgens mij werkt bespreking van dit soort geschillen ook niet op deze manier, maar dat kan ik verkeerd hebben.

 

Urenkortingen zijn volgens mij in veel gevallen definitief, maar ik ken jouw dossier of (ziekte)geschiedenis verder niet.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, CvdSteen zei:

 UWV zegt mij nu dat alleen bij een uitschrijving de korting teniet gedaan kan worden. Ik begrijp niet goed waarom een administratieve vermelding tot een korting moet leiden van de uitkering, zeker omdat de bedrijfsactiviteiten een jaar geleden al zijn aangepast in het KvK register waar duidelijk uit valt op te maken dat ik geen werk in het bedrijf verricht

 

UWV voert de wetten uit, maar maakt die regels niet zelf.  Voor herleving van rechten uit de Werkloosheidswet (en aanname: daardoor in dit geval ook Ziektewet )  moet het bedrijf worden gestaakt. Dat is iets anders dan geen werkzaamheden meer verrichten: een bedrijf staken betekent uitschrijven en afrekenen.

Ik vermoed dat de Wetgever/ de Minister van SoZaWe die regel bewust zo heeft gemaakt omdat het goed controleerbaar en handhaafbaar is. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Branko Collin zei:

Is het misschien mogelijk de VOF in een CV om  te zetten? Wat zijn daar de fiscale gevolgen van?

 

Zat ik ook aan te denken, aangezien TS geen arbeid meer verricht voor de v.o.f.

Daarmee is ook meteen zijn aansprakelijkheid beperkt.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Branko Collin zei:

Is het misschien mogelijk de VOF in een CV om  te zetten? Wat zijn daar de fiscale gevolgen van?

 

ia PM ook al geopperd door een ander lid. 

 

Afgezien van de fiscale gevolgen voor TS is de hamvraag of UWV omzetting VOF naar CV wel beschouwt als het "staken van het bedrijf". 

 

Interessant genoeg om UWV even via Twitter te attenderen op deze vraag en dit topic. Edit: done

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo CvdSteen,

 

Omdat het een specifieke vraag over je eigen situatie betreft, wordt aangeraden om telefonisch contact op te nemen: 088-898 92 94 of een bericht te sturen via Mijn Berichten op Mijn UWV.

Mijn collega kan dan bij je persoonlijke gegevens ,om je op die manier goed van dienst te zijn.

 

Onze excuses voor het feit dat je zo lang moest wachten, maar we hebben eerst goed uitgezocht of we je niet konden helpen met algemene informatie. Jouw situatie is hier echter te specifiek voor, vandaar dat we je toch door moeten verwijzen.

 

Ik wens je veel sterkte en beterschap.

 

Met vriendelijke groet,

 

Monica

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.