• 0

Urencriterium in ander bedrijf halen?

Mede door de crisis heb ik in 2017 een keuze gemaakt om  mijn eigen eenmanszaak  min of meer op de waakvlam te zetten en meer tijd te steken in een eenmanszaak die mijn vrouw (gehuwd in gemeenschap van goederen) heeft opgebouwd.  De schoorsteen moest tenslotte roken. Hierdoor haal ik voor dat jaar voor mijn bedrijf niet het urencriterium van 1225 uur, maar in het bedrijf van mijn vrouw haal ik  het aantal uren weer wel.  Ik begrijp dat onder het urencriterium geen gevolgen heeft voor ondernemerschap, BTW-nummer, KvK inschrijving, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat er gebeurt met mijn zelfstandigenaftrek. Mijn winst uit onderneming was vorig jaar lager dan 7280 euro.  

En tellen mijn uren in het bedrijf van mijn vrouw (in een heel andere branche) dan eigenlijk wel mee in mijn urencriterium? 

Heeft iemand ervaring of een antwoord? 

www.bizzionair.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het lijkt me dat je uren in dit geval niet meetellen voor het urencriterium in je eigen eenmanszaak, maar wel voor het meewerkurencriterium in de zaak van je vrouw.

 

Als je zelf het urencriterium niet haalt, betekent dat dat je geen zelfstandigenaftrek kunt claimen (maar je vrouw dus mogelijk wel extra meewerkaftrek).

 

Het verliezen van de zelfstandigenaftrek betekent overigens niet automatisch dat je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer bent. Als je aan de voorwaarden voldoet, moet je gewoon op de gebruikelijke manier aangifte doen. Je hebt alleen geen zelfstandigenaftrek meer (maar nog wel mkb-winstkorting).

 

Mocht je ook niet meer aan de voorwaarden voor het ondernemerschap voldoen, dan geef je je inkomsten gewoon op als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Hans Smit / Bizzionair zei:

Mede door de crisis heb ik in 2017 een keuze gemaakt om  mijn eigen eenmanszaak  min of meer op de waakvlam te zetten en meer tijd te steken in een eenmanszaak die mijn vrouw (gehuwd in gemeenschap van goederen) heeft opgebouwd. Hierdoor haal ik voor dat jaar voor mijn bedrijf niet het urencriterium van 1225 uur, maar in het bedrijf van mijn vrouw haal ik  het aantal uren weer wel.

 

 Ik begrijp dat onder het urencriterium geen gevolgen heeft voor ondernemerschap, BTW-nummer, KvK inschrijving, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat er gebeurt met mijn zelfstandigenaftrek. Mijn winst uit onderneming was vorig jaar lager dan 7280 euro.  

Het urencriterium van minimaal 1225 uren is van toepassing op het totaal van alle activiteiten in uw onderneming(en). Zo kunt u bijvoorbeeld een eenmanszaak hebben en daarnaast firmant zijn in een VOF. De werkzaamheden die u uitvoert in andere bedrijven waarvan u geen (mede)eigenaar bent, tellen niet mee.

 

Winst zegt niets over de omvang van de activiteiten en ook niets over de omzet. Als de omzet echter in de buurt van de 7280 euro komt, dat bent u waarschijnlijk geen ondernemer (meer) voor de inkomstenbelasting en daarmee kan de zelfstandigenaftrek komen te vervallen. Niet zo’n probleem als het eenmalig een jaartje economisch wat minder gaat, maar zorg ervoor dat het niet structureel gaat worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans Smit,

 

Gezien het aantal uren dat je voor de eenmanszaak van je vrouw werkt, zou je kunnen overwegen toe te treden als vennoot in de eenmanszaak van je vrouw. Als vennoot in een vennootschap onder firma kun je wel gebruik maken van het urencriterium.

Nadeel is de hoofdelijke aansprakelijkheid, maar aangezien je bent gehuwd in gemeenschap van goederen is er in feite toch als sprake van een soort hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Andere opties zijn dat je vrouw een reële arbeidsbeloning aan je toekent of de door prins Rachid reeds genoemde meewerkaftrek.

 

De structuur die je nu kiest, een eenmanszaak die nog weinig om het lijf heeft en heel veel uren onbezoldigd werken in de eenmanszaak van je vrouw, lijkt me i.ig. fiscaal en financieel heel ongunstig. 

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je nou een blog bijgehouden had of een boek aan het voorbereiden bent over de markt waarin Mrs Bizzionair actief is, dan kon je beredeneren dat die uren ook je eigen onderneming dienen. Of werkt dat niet zo?

 

Ik vind dat urencriterium zo'n rare constructie. Wordt dat strikt gehandhaafd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, TwaBla zei:

Ik vind dat urencriterium zo'n rare constructie.

 

Wordt dat strikt gehandhaafd?

 

Het is inderdaad een rare constructie.  Het schrappen van het urencriterium staat al heel lang op de fiscale agenda. In de plaats daarvan zou er een omzet- of winstcriterium moeten komen ... maar af dat er ooit eens van gaat komen, niemand die het weet.

 

Soms wel, soms niet ...

Voor eenmanszaken is de acceptatie daarop best redelijk te noemen ... voor een VOF is de Belastingdienst wat kritischer als er voor elke firmant het urencriterium wordt aangevinkt.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

 

 ... voor een VOF is de Belastingdienst wat kritischer als er voor elke firmant het urencriterium wordt aangevinkt.

 

 

Voor de volledigheid had ik in mijn eerdere post wel moeten opmerken dat er sprake moet zijn van een gebruikelijk samenwerkingsverband. Dat wil zeggen dat de vennoten samenwerken op basis van gelijkwaardigheid en niet op basis van ondergeschiktheid, waarbij de ene vennoot min of meer de assistent van de andere is. Anders gaat het urencriterium voor de ondergeschikte vennoot alsnog niet door.

 

Bij deze dan.

 

Odeon

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0

Ja helder, maar wij bij HL denken ook graag vooruit :classic_wink:

 

Antwoord op je vraag is al gegeven door PrinsRachid.

Voor 2017 en 2018 kan je echtgenote alleen nog de meerwerkaftrek toepassen.

Reële arbeidsbeloning met terugwerkende kracht  kan vziw niet.

Bij een v.o.f. is onder voorwaarden terugwerkende kracht van 9 maanden mogelijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.