• 0

Geschil zakelijke energieleverancier

(aangepast)

Beste allemaal,

 

Ik weet niet zeker of dit het juiste topic / forum is maar ik zit met een vraagstuk,

Wij zijn met ons bedrijf zakelijk klant bij de NLE. Recent hebben wij de jaarnota ontvangen; of wij even 1500€ wilde bijbetalen. Dit vonden wij niet helemaal realistisch gezien onze bedrijfsomvang (kantoor, paar man). Bij nadere inspectie blijkt dus dat wij hier een verzwaarde aansluiting hebben (3x35A IPV de standaard 3x25A).  Hier zit hem dan ook gelijk het probleem.

 

Die 1500 euro bestaat alleen maar uit netbeheerkosten van deze verzwaarde aansluiting. Stedin wijst naar de leverancier en de leverancier weigert ook maar iets te doen ''omdat zij dit ook weer doorberekend krijgen van de netbeheerder''. Uiteraard hebben we het contract erbij gepakt, want er moet natuurlijk ergens het type aansluiting worden vermeldt.. Hier zit het probleem dan ook meteen.

 

Na veel heen en weer gebeld te hebben zijn we erachter gekomen dat in het contract het volgende staat:

 

profiel: E2B

 

Als je hier op gaat Googlen dan vind je e.e.a. dat dit een verzwaarde aansluiting betreft.

 

  1. Nergens in het contract is een begrippenlijst opgenomen waar uitgelegd wordt wat E2B inhoudt
  2. Word ik geacht om  te weten wat 'profiel E2B' is als leek? Je zou dit bijvoorbeeld ook kunnen zien als E2B = energie 2 business.
  3. Wanneer het woord profiel aangepast was door ''type aansluiting'' was het iig veel duidelijker geweest, of een sterretje met ''let op: aansluiting is anders dan standaard''. Of gewoon: type aansluiting 3x35A dan begrijpt iedereen het.
  4. Onze aansluiting is anders dan standaard, met andere woorden: iemand moet dit in gang zetten. Het kan toch niet zijn dat ze dit er doorheen kunnen drukken omdat dit er al zit?
  5. Het maandbedrag dekt niet eens de vaste maandelijkste kosten (hier moet de NLE dan toch gewoon aan de bel trekken?)

 

Wie kan ons hiermee helpen? Overigens heb ik de verhuurder ook al gecontacteerd maar die geeft aan van niets te weten (en dat energie eigen verantwoording is).

 

Gr,
EB

aangepast door EB
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Word ik geacht om  te weten wat 'profiel E2B' is als leek? ... als particulier misschien niet, maar als ondernemer toch wel.

 

Onze aansluiting is anders dan standaard, met andere woorden: iemand moet dit in gang zetten ... Het is waarschijnlijk dat dit door een eerdere huurder in gang is gezet. De aansluiting zit er en die neem je over, tenzij je de verzwaring weer naar de lichtere aansluiting laat omzetten, maar ook dat kost geld. 

 

Overigens heb ik de verhuurder ook al gecontacteerd maar die geeft aan van niets te weten (en dat energie eigen verantwoording is) ... Dat antwoord is een beetje kort door de bocht, want de vorige huurder heeft waarschijnlijk bij de verhuurder geïnformeerd of een verzwaring tot de mogelijkheden behoort en of dat is toegestaan. De aanvoerkabel moet het wel kunnen verwerken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dag Cosara,

 

7 minuten geleden, Cosara zei:

Word ik geacht om  te weten wat 'profiel E2B' is als leek? ... als particulier misschien niet, maar als ondernemer toch wel.

 

Ik begrijp dat ondernemer/zakelijk andere voorwaarden hebben dan een particulier. Maar als ik de vraag gewoon simpel stel: is dit duidelijk? Profiel E2B. Zou jij het weten? Zou jij Google raadplegen? Het is makkelijk om nu ja te zeggen :classic_wink: maar het lijkt mij niet het geval.

 

Zo staat het in het contract:

 

EAN-code:xxxxxxx
Profiel: E2B
Verblijfsfunctie:

Standaard jaarverbruik:

Netbeheerder:

 

Er zit een begrippenlijst bij, maar daar staat dus niet wat de Profiel E2B is. En wel bijv. wat een EAN-code is (iets wat nul-relevantie heeft). Juist dat profiel is ontzettend relevant.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, EB zei:

Ik begrijp dat ondernemer/zakelijk andere voorwaarden hebben dan een particulier. Maar als ik de vraag gewoon simpel stel: is dit duidelijk? Profiel E2B. Zou jij het weten? Zou jij Google raadplegen? Het is makkelijk om nu ja te zeggen :classic_wink: maar het lijkt mij niet het geval.

Google raadplegen op  Profiel E2B is het eerste wat in mij op zou komen, en dan weet je direct wat dat betekent.

Het is dus inderdaad makkelijk om ja te zeggen, maar misschien zit ik anders in elkaar ...

 

Even terug naar de verhuurder ... staat er helemaal niets vermeldt in het huurcontract?

De elektriciteitsafname is een zaak van de huurder, maar de aansluiting op het elektriciteitsnet is, mijn inziens, valt onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder, die de kosten dan weer door kan berekenen aan de huurder.

 

Verder vond ik nog dit ...

Zelf verantwoordelijk voor capaciteit aansluiting.

De eigenaar van een pand is verantwoordelijk voor de hoogte van de capaciteit van de aansluiting. Dat een huurder de capaciteit heeft verhoogd is geen zaak van het bedrijf. De eigenaar moet dat voorkomen of terugdraaien ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

OK even in wat steno stijl wat aanknopingspunten om achteraan , alleen  klagen om over afkorting in een contract gaat de oplossing niet brengen.. Ik snap heel goed dat jij niet weet wat E2B betekent, maar een onduidelijke afkorting betekent niet dat je contract ongeldig wordt.

 

- 3x35A is voor een kantoorpand niet zo heel exotisch, 3x25A is de standaard voor woningen, bij bedrijfspanden is dat zeker niet het geval.

- Mogelijk is de verhuurder wel mede verantwoordelijk voor de hoge kosten. 
In een bedrijfspand kan een 3x35A aansluiting makkelijker voor de verhuurder om de verhuurbaarheid te verhogen. Wie jij als stroomleverancier neemt is inderdaad jou zaak, maar de zwaarte van de aansluiting vereist een aanpassingen van de elektrische installatie (aka de meterkast) meestal behoort de elektrische installatie tot het eigendom van de verhuurder en moet je als huurder toestemming vragen voor aanpassingen daaraan. (ook als je de aansluiting terug wilbrengen naar 3x25A)

Ik zou dus uitzoeken of de verhuurder bij het betrekken van het pand jou had kunnen/moeten informeren over de zwaarte van de aansluiting.

 

- Het is vreemd dat NLE in de voorschotnota's niet de goede aansluiting heeft door belast. Elke installatie aansluiting werkt met een EAN code en via die code kunnen ze  zien wat voor type aansluiting het is. Die EAN code is ook nodig om jou facturen te kunnen sturen (deze code wordt gekoppeld aan jou klantnummer) voor het verbruik.
Als NLE vanaf het begin goed had gefactureerd had je al meteen doorgehad dat je een dure aansluiting hebt en wordt je niet achteraf geconfronteerd met een hoge naheffing.
Wellicht geen grond voor terugdraaien (de zwaardere aansluiting ligt er nu eenmaal)  van de hele naheffing maar wellicht wel voor een tegemoetkoming.

 

Ik zie in je verhaal geen aanknopingspunten om te zeggen beroep je daar of daar op dan moeten ze de rekening intrekken. Ik vermoed dat dit een tegenvallertje is dat je zult moeten accepteren, ook al was het niet duidelijk voor jou dat dit zo was. Enige ruimte die ik dus zie om te bekijken of een van de betrokken partijen

 

Hou er rekening mee dat het omzetten naar een normale aansluiting ook zomaar een paar honderd euro kan kosten. Nu, maar ook als je weer vertrekt als de verhuurder 3x35A ziet als standaard aansluiting voor zijn pand.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is?

Voor prive personen is het verschil tussen 3x25A en 3x35A 720 Euro (Inclusief BTW) op jaarbasis; in ieder geval

bij Liander.

Die 1500 komt me dan wel erg hoog over, maar daar kan een logische verklaring voor zijn.

Maar ook een onlogische :)

 

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik ga erin duiken; ook met de verhuurder. Meer tips / suggesties zijn welkom.

 

7 minuten geleden, wimj zei:

Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is?

Voor prive personen is het verschil tussen 3x25A en 3x35A 720 Euro (Inclusief BTW) op jaarbasis; in ieder geval

bij Liander.

Die 1500 komt me dan wel erg hoog over, maar daar kan een logische verklaring voor zijn.

Maar ook een onlogische :)

 

Effectief zullen we wellicht iets moeten bijbetalen, maar je ziet dat het grootste gedeelte van dat netbeheer komt

 

840331497_Schermafbeelding2018-11-27om13_05_06.thumb.png.78ce455ecc5320d19c56a5d846dfea78.png2108195366_Schermafbeelding2018-11-27om13_07_34.thumb.png.0bbdd6217b0abe6491227abb2f062585.png

Overigens hebben wij de aansluiting direct aangepast, dat kost 195 euro.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, EB zei:

Bedankt voor de reacties, ik ga erin duiken; ook met de verhuurder. Meer tips / suggesties zijn welkom.

 

Effectief zullen we wellicht iets moeten bijbetalen, maar je ziet dat het grootste gedeelte van dat netbeheer komt

 

Overigens hebben wij de aansluiting direct aangepast, dat kost 195 euro.


Voor je er helemaal inplonst, de netbeheerkosten zijn € 856,00. 3x35A is iets duurder dan 3x25A.

Maar bij beide leveringen betaal je de kosten voor de meterhuur, kosten voor de levering, kosten voor transport.
En dan is die € 856,00 gebaseerd op een levering voor gas en een levering voor elektriciteit. Je hebt alles 2x.

Misschien beter  eerst je eigen huiswerk te doen en het tot twee cijfers achter de komma uitrekenen wat het prijsverschil is tussen beide aansluitingen, maar in ieder geval lager dan wat je in je openingspost schreef.
 

aangepast door Roel J
quote gerepareerd
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.