Ga naar inhoud

Vermogensetikettering

Aanbevolen berichten

Goedendag,

Ik heb een woning in erfpacht en heb dit recht destijds (2007) ingebracht in mijn onderneming (eenmanszaak). Nu heb ik de mogelijkheid om het bloot eigendom van de woning erbij te kopen. Het is mijn bedoeling om dit blote eigendom in prive te houden. In mijn onderneming verandert er dan niets. Is mijn stelling correct dat er hier voor die aankoop ook weer een keuzemoment is en dat ik dus voor prive mag kiezen?

Dank alvast voor uw aandacht,

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Go,

Een woning is of verplicht privé vermogen, of keuze vermogen of verplicht ondernemingsvermogen.

Lijkt me niet dat je een woning die volledig jouw eigendom is, kunt splitsen in gedeeltelijke privé (bloot eigendom) en gedeeltelijk zakelijk (vruchtgebruik).

Splitsing kan alleen als vruchtgebruik en bloot eigendom in verschillende handen zijn, maar door aankoop van de bloot eigendom wordt de gehele woning jouw eigendom en is splitsing niet meer aan de orde.

Ervan uitgaande dat de woning keuzevermogen is, zul je dus een keuze moeten maken voor privé of ondernemingsvermogen.

Odeon

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de reactie Odeon. Het is niet het antwoord wat ik wilde horen natuurlijk maar begrijp de redenering wel. Doch het feit dat er hier sprake is van afzonderlijke zakelijke rechten maakt dat ik twijfel mede omdat het fiscale recht wel vaker in het geheel niet aansluit bij de juridische status.

Wellicht eenmanszaak voor verkrijging bloot eigendom omzetten in BV?

Nogmaals dank voor je reactie,

Go

Deel op social media

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

Meer informatie   Oké