• 0

Uittreding vennoot op de balans

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

5k meekrijgen lijkt me niet helemaal juist geformuleerd.

Vennoten hebben ieder hun eigen kapitaaldeel, dat wordt bepaald door winstdelen minus kapitaalontrekkingen.

 

Als een vennoot uit de onderneming stapt moet dat kapitaaldeel verrekend worden (over en weer betaald).

De vraag is derhalve, wat hebben jullie afgesproken?

  1. Wordt het eindkapitaal 5k, dan moet je zijn winstdeel zo aanpassen dat het eindkapitaal op 5k komt.
  2. Krijgt hij/zij naast de normale vergoeding 5k extra, dan moet er bij zijn/haar winstdeel 5k opgeteld worden.

Aanpassing van iemands winstdeel heeft gevolgen voor de winstdeel van anderen. De boeking van iemand winstdeel vindt pas plaats op 1 januari.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, funkyj4ever zei:

Er stond al een bedrag van 10k links op de balans van hem.

"links op de balans"? Wat betekent dat?

 

Zonder te weten uit welke bestanddelen die 5k bestaat kunnen wij helemaal geen boekingen voorstellen. Als er in die 5k ook goodwill zit, dan moet je dus ook weten wat je daar mee moet doen. Als goodwill op de balans of direct als kosten (is er een band met de toekomst of is het om verliezen te voorkomen, de manier kan dus van verschillende dingen afhankelijk zijn).

 

21 minuten geleden, funkyj4ever zei:

Want het lijkt mij toch dat deze post uiteindelijk uit de balans moet als ik verder ga.

Ga je alleen verder of had je nog een andere (3e) vennoot?

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, funkyj4ever zei:

Links als prive 0nummer

Misschien ligt het aan mij maar wat is 0nummer? Is die 10k een extra lening? Die moet je dan toch nog gewoon terugbetalen? Ik lees dus dat die 10k los staat van de 5k die uitgekeerd gaat worden.

 

Voor inleg+winst is het vrij duidelijk. Die kun je gewoon normaal afwerken. Als de goodwill voor de toekomst is (en niet om hem uit te kopen omdat het bedrijf anders verlies draait) dan zou je die goodwill op de balans kunnen boeken en jaarlijks afschrijven (10 jaar).

 

Al met al denk ik dat dit geen doe het zelf werk is. Wordt je bijgestaan door een fiscalist die hier het een en ander nakijkt en op papier zet?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je bijvoorbeeld in dit topic kijken.

Je moet alleen bepalen of de goodwill een waardering is voor toekomstige winsten of dat het een noodzakelijk goed is om van de vennoot "af te komen" en om verliezen te beperken. Wanneer deze n.l. noodzakelijk is, dan kun je de goodwill onder bepaalde regels direct ten laste van de winst brengen. Anders moet je hem op de balans zetten en daar jaarlijk op afschrijven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.