Jump to content
Robvankruining

Verkoper in China geselecteerd en dan...

Recommended Posts

Hallo  Dames & Heren,

 

Het valt mij op dat er steeds beginnende importeurs hier schrijven over de problemen die ze tegenkomen bij het importeren.

 

Vandaar dat ik een check-list heb gemaakt om het proces vanaf gekocht in China of ander land in het Verre Oosten tot aan geleverd uw deur in Nederland

zonder problemen te doorlopen. Het is wel zaak om een Nederlandse expediteur in te schakelen, anders kun je nog steeds problemen krijgen.

 

Het gaat hier met name om deel zendingen; dwz kleiner dan een volle container doch groter dan een sample/ klein pakket, zeg maar vanaf ca. 1 CBM

en over zee; luchtvracht werkt gedeeltelijk anders.

 

Wat elke expediteur nodig heeft om een aanbieding te doen is het volgende :


Koop alleen op basis FOB in China, anders betaal je bij aankomst Rotterdam de hoofdprijs

Waar komen de goederen vandaan in China; 

Totale afmetingen en gewicht van de zending;      


Vraag je leverancier om een zg. HS – code ( 10 cijfers)  deze is van belang voor bepaling 

% invoerrechten

 

De douane cq. belastingdienst rekent dat goederen een bepaalde waarde hebben op een bepaalde plaats en dat is als volgt:

 

factuurwaarde ( wat je je leverancier betaalt) PLUS zeevracht ( alleen zeevracht)  PLUS evt. verzekering PLUS natransport

 

Hierover wordt ook 21 % BTW belast; doch dat is terug vorderbaar bij OB aangifte als je een bedrijf bent



Waar moet het heen in Nederland

Je krijgt dan een aanbieding FOB Chinese haven – Huis Nederland  inclusief alle toeters en bellen




PS.  al aan een transportverzekering gedacht? Vraag je huidige maatschappij; deze kent je en krijg je pakket – korting

 

Op deze manier weet je van tevoren wat de kosten zijn en heb je minder verrassingen

 

Rob van Kruining


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Robvankruining zei:

Vraag je leverancier om een zg. HS – code ( 10 cijfers)  deze is van belang voor bepaling 

% invoerrechten

 

De douane cq. belastingdienst rekent dat goederen een bepaalde waarde hebben op een bepaalde plaats en dat is als volgt:

 

factuurwaarde ( wat je je leverancier betaalt) PLUS zeevracht ( alleen zeevracht)  PLUS evt. verzekering PLUS natransport

 

Hierover wordt ook 21 % BTW belast; doch dat is terug vorderbaar bij OB aangifte als je een bedrijf bent

 


 

Altijd handig, een checklist maar hierbij toch wat aantekeningen:

- Bepaal zelf de 10-cijferige goederencode (dat is de Taric-code, geen HS want die gaat maar tot 6 cijfers). Een Chinees zal zeer waarschijnlijk nooit een correcte 10-cijferige code kunnen bepalen, hooguit tot 6 cijfers. Je bent als importeur sowieso verantwoordelijk voor een correcte douaneaangifte, inclusief de juiste goederencode.

- Invoerrechten worden berekend over de  "douanewaarde", dat is CIF EU grens waarde, als je met natransport kosten bedoeld voor het vervoer na binnenkomst in de EU (dus zeg maar in NL) dan horen deze niet tot de douanewaarde. Wel nog de zogenaamde "verborgen kosten", zoals commissie, verpakkingskosten, royalties/licentierechten e.d. voor zover nog niet inbegrepen in  het factuurbedrag..

- Btw wordt ook belast over het bedrag aan invoerrechten+transportkosten tot plaats van bestemming in de EU, dus over douanewaarde+invoerrechten+natransport.

- Koop het boek  "Havenlogistiek  -Partijen & processen in de internationale handel en de haven" , te verkrijgen via www.avontade.nl. En nee, ik heb het niet geschreven maar er staat echt zo ongeveer alles in waarmee een importeur, m.n. in de haven, mee te maken kan krijgen.

 


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Rob, wat of waar is jouw checklist? Of staat die in jouw openingsbericht en snap ik deze vervolgens niet geheel?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Highio,

 

de " check list" staat in het openingsbericht en is een soort van leidraad voor de startende importeur; Uiteraard zijn de aanvullingen van Bert uitgebreider en nauwkeuriger maar je moet ergens beginnen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept