Jump to content
starter2016

hoe lang aanmanen

Recommended Posts

Beste mensen,

Een starter met uiteenlopende plannen, vroeg mijn hulp in februari. Ze kan gelijk hebben dat ze geen geld heeft, dus in mijn naïviteit heb ik gratis hulp gegeven. Pech, maar hoe lang moet je aanmaningen blijven versturen, als je weet, het is als trekken aan een dood paard?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in ieder geval dezelfde vraag als Roel: "Hoezo aanmanen als je in je naïviteit gratis hebt gewerkt?"

 

Al het echt niet gratis was, stuur je kort na de overschrijding van de betaaltermijn een vriendelijk bericht waarin je wijst op de overschrijding van de betaaltermijn en verzoek je de betaling alsnog per omgaande te voldoen. Heb je na een werkweek nog niets ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering, waarin je erop wijst dat je het bedrag nog steeds niet hebt ontvangen en wederom verzoek je vriendelijk doch dringend alsnog per omgaande voor betaling zorg te dragen. Als je na een werkweek niets hebt gehoord, stuur je een sommatie, waarin je aangeeft dat de betaaltermijn onaanvaardbaar is overschreden en dat je binnen vijf werkdagen betaling verlangt en dat je haar bij uitblijven van betaling nu voor alsdan in gebreke stelt en de zaak uit handen zult geven... oftewel: oneindig zelf aanmanen heeft geen zin, je gaat dan naar een incassobureau of deurwaarder om de zaak uit handen te geven.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29-11-2018 om 15:35, Hans van den Bergh zei:

 

Al het echt niet gratis was, stuur je kort na de overschrijding van de betaaltermijn een vriendelijk bericht waarin je wijst op de overschrijding van de betaaltermijn en verzoek je de betaling alsnog per omgaande te voldoen. Heb je na een werkweek nog niets ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering, waarin je erop wijst dat je het bedrag nog steeds niet hebt ontvangen en wederom verzoek je vriendelijk doch dringend alsnog per omgaande voor betaling zorg te dragen. Als je na een werkweek niets hebt gehoord, stuur je een sommatie, waarin je aangeeft dat de betaaltermijn onaanvaardbaar is overschreden en dat je binnen vijf werkdagen betaling verlangt en dat je haar bij uitblijven van betaling nu voor alsdan in gebreke stelt en de zaak uit handen zult geven... oftewel: oneindig zelf aanmanen heeft geen zin, je gaat dan naar een incassobureau of deurwaarder om de zaak uit handen te geven.

 

2 minuten geleden, starter2016 zei:

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuten geleden, starter2016 zei:

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

 

Het antwoord op die vraag is. Er is geen termijn voor. dat bepaal je zelf. je mag het als je wilt een jaar lang elke week om vragen. je kan het ook één keer vragen en dan opgeven. De meeste ondernemers kiezen ervoor om te stoppen op moment dat het ze meer geld (of tijd en ergenis) kost om het binnen te krijgen dan om het te laten lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedrijf bestaat niet echt meer, vertelde je eerder. Het was ook geen echte klant, maar een starter die je (gratis) wilde helpen. En de overeenkomst blijkt een mondelinge afspraak te zijn. Al met al een optelsom van vaagheden waarmee je je eigen tijd en die van anderen verspilt.

 

Als je ooit (weer) gaat ondernemen, pak het dan een beetje serieuzer aan. Dat kan al iets simpels zijn als: afspraken per mail bevestigen.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou kunnen, maar het zou wel fijn zijn als TS dat zelf dan even bevestigd want er is al om verduidelijking gevraagd en uitleg gegeven op een vermoedelijke vraag

 

Het begint zo wel een beetje een quiz vraag te worden wat bedoelt zou kunnen worden.

 

Dus daarom starter2016. Kun je een duidelijke uitleg geven van wat je nu precies wilt weten?  heeft het betrekking op de btw of juist meer om je rechten richting de klant die niet wil betalen te kennen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien formuleerde ik de casus zo slecht. Maar de klant vertelde in het begin  veel hoop te hebben dat er geld kwam. Serieus voor haar in actie gekomen.  Ze bleef schrijven dat ze geen geld had, daarom hoop op betaling verloren. De vraag ging over hoeveel moeite moet je doen, om het bedrag van de vordering af te mogen schrijven EN ook nog  over het terugvorderen van de btw.  Al is dat een kleiner bedrag, omtrent de btw is het toch wel fijn te weten. Nu duidelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mbt tot btw geldt sinds 2017 de regeling dat een factuur van meer dan 1 jaar oud gezien mag worden als (gedeeltelijk) oninbaar.

In deze link kun je lezen hoe je het verder verwerkt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

 

Hans had je al antwoord gegeven over hoe een aanmaningstraject normaal verloopt. Er zijn verder geen (wettelijk) voorgeschreven normen over hoe, wanneer en hoe lang je moet aanmanen dat is zeker bij zakelijke transacties naar eigen inzicht.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Starter2016, met de laatste bijdrage van Roel is de vraag nu wel over de volle breedte beantwoord. Binnen de Mod-groep vraagt men zich echter wel af of dit soort vraagstukken tot jouw parate kennis binnen jouw vakgebied zouden moeten behoren? Op welk vakgebied heb jij hulp aan de persoon in kwestie verleend?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan dit topic op slot, vraagsteller geeft geen duidelijkheid over het vakgebied, maar lijkt ervaren in boekhouden te zijn en zou dit onderwerp tot de parate kennis dienen te behoren.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept