• 0

Aanschaf electrische auto prive, ja of nee...

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp de 60 maanden (5 jaar) regel niet helemaal.

Je kan met >60mnd  in percentage 0% , 4%, of 7% bijtelling terechtkomen, maar een volledig elektrische auto zal nooit in de 22% bijtelling komen. Correct?

Nu geeft de belastingdienst middels een tabel de percentages aan. Deze zijn afhankelijk van CO2, 1ste toelating en 1ste tenaamstelling.

Als ik de tabel volg, zie onder, kom ik op 0% bijtelling. Correct?

 'datum eerste afgifte NL' = '1ste tenaamstelling' ??

 

image.thumb.png.8a93795e8fa0a08c04220b86c9b3fe2d.png

 

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/thema_s-vervoer_en_reiskosten.html#HL-21.3.6

image.thumb.png.44550da8a9ca740c73c9e9b671287214.png

image.thumb.png.0df6a5f3d1d1a0122125707dbf4aa214.png

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat klopt. 0% voor de maand december 2018.

Vanaf 2019 ga je, volgens mij, gewoon naar 7% (of hoger indien de regels wijzigen).

 

Kijk maar eens in de regel erboven.

Quote

De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin de 1e tenaamstelling valt. Zijn de 60 maanden voorbij, dan is de bijtelling 7% voor de resterende maanden in 2018.

 

Omdat 60 maanden na 1 december 2013 in de maand december 2018 valt, gaat de hogere bijtelling dus pas de maand erna in. Dat betekend 0% in december 2018 en de hogere bijtelling daarna.

 

Maar ze hadden het wel wat makkelijker meer kunnen zetten. Ook bij 2014-2016 staat bijvoorbeeld geen percentage voor na de 60 maanden. Maar dat is dus 7%.

 

Ook bij 2017 en 2018 staat gedurende 60 maanden 7%. Dus de kans bestaat dat het percentage daarna hoger wordt dan die 7%.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Heb ik per ongeluk een loophole gevonden??

 

Inderdaad Rik, ze hadden het zeker wat makkelijker neer kunnen zetten 😂.

Maar!!.....in iedere tabel staat wel een unieke regeling, dus zo bekeken lijkt het een bewuste opzet. Maar in die opzit zit wmb geen logica. Waarom zou alleen dec. 2013 een 0% bijtelling geven?? En eromheen een spaghetti van 0, 4 en 7%!

En, hoe kun je financieel plannen als de percentages naar de toekomst per jaar onbekend zijn?

 

Ik ga wel voor de 0km privé, om van die hele bijtelling af te zijn!

Link naar reactie
  • 0

De plannen voor volgend jaar zijn volgens mij al bekend. Alle percentages gaan weer op de schop. Ik geloof dat elektrisch naar 4% voor de eerste €50.000 van de cataloguswaarde gaat en 22% daarboven. Tenzij de auto jonger is dan 5 jaar. Je kunt op internet wel het een en ander vinden over die plannen. Alleen de belastingdienst site is nog niet geüpdate.

 

En in 2021 gaat alles gewoon compleet naar de 22%.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.