Jump to content
candy1

AOV & Rechtsbijstandsstrategie als ICT Programmeur (ZZP)

Recommended Posts

Ik zit eraan te denken om de volgende verzekeringen te nemen:

• Aanmelden rechtsbijstand voor €20 per maand of Lancyr €60 per jaar
  • AOV aanvragen - Centraal Beheer - Eenmalig €149 betalen

Hoe groot is de kans dat je rechtsbijstand nodig zou hebben?

Ik heb natuurlijk al de verplichte verzekeringen:

• Beroepsaansprakelijkheid
  • Bedrijfsaansprakelijkheid

Is het zo dat alle AOV-verzekeraars een eenmalig bedrag aan afsluitkosten vragen? Ik wilde me namelijk voor €50.000 verzekeren, terwijl ik wel een 6-cijferig inkomen heb als ZZP'er.

Ik dacht dat ik deze wellicht in de toekomst aan zou kunnen passen, omdat ik nu niet precies weet wat voor AOV-vereisten ik precies heb, maar er wel 1 wil gaan afsluiten. Maar dit is dus blijkbaar niet mogelijk?

Beste Candy, 

Verkijk je niet op alleen de afsluitkosten van een AOV. 

In het AOV Ervaringen topic hebben we een mooi voorbeeld van een ICT-er die (in dit geval bij Klaverblad) éénmalig 400 euro bespaarde op advies, maar daarmee wel een verzekering kreeg die ruim 900 Euro per jaar(!) duurder was dan wat een goede adviseur hem had kunnen aanbieden (en met nota bene nog een beter product en voorwaarden ook) .   

Hier een link naar dat bericht. Daar zie je ook hoe groot de verschillen zijn: zeker als je nog relatief jong bent (onder de 40) kunnen er verschillen van meer dan 300% tussen de ene en de andere verzekeraar zitten, en Centraal Beheer is niet één van de goedkoopste  (hoewel prijs alleen ook niet alles zegt, en aanvangspremie al helemaal niet).

Vraag ook niet alleen losse offertes aan maar vraag ook om een premievergelijk van meerdere aanbieders  met zowel aanvangspremie als gemiddelde premie tot eindleeftijd:  er zijn voor ICT-ers meer dan 20 relevante  producten en verzekeraars op de markt en de verschillen  zijn groot.

59 minuten geleden, candy1 zei:

Hoe groot is de kans dat je rechtsbijstand nodig zou hebben?

Voor een ICT-er? Nagenoeg nihil, hooguit geschil met bemiddelaars en opdrachtgevers die niet betalen. De  meerwaarde als je al een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt is erg gering.   

(Die verzekeringen zijn overigens geen van allen verplicht; hooguit kan een opdrachtgever of bemiddelaar die verlangen) 

B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

14 uur geleden, candy1 zei:

Ik zit eraan te denken om de volgende verzekeringen te nemen:

• Aanmelden rechtsbijstand voor €20 per maand of Lancyr €60 per jaar

60 EUR per jaar klinkt als een particuliere verzekering?!

Andere optie is lid worden van FNV zelfstandigen.

De rechtshulp die bij het lidmaatschap inbegrepen zit bied ook enige dekking bij IE zaken en geschillen met de belastingdienst over de vraag of je wel of geen ondernemer bent (het DBA gebeuren).

Terwijl de meeste reguliere verzekeringen dat zullen uitsluiten.

Edited by Maxn

2 uur geleden, Maxn zei:

60 EUR per jaar klinkt als een particuliere verzekering?!

Scherp!  Is inderdaad een particuliere verzekering, geen dekking voor zakelijke geschillen. 

Lancyr kent wel zakelijke dekkingen maar die zijn vanaf € 200,- per jaar ex assurantiebelasting 

2 uur geleden, Maxn zei:

Andere optie is lid worden van FNV zelfstandigen.

De rechtshulp die bij het lidmaatschap inbegrepen zit bied ook enige dekking bij IE zaken en geschillen met de belastingdienst over de vraag of je wel of geen ondernemer bent (het DBA gebeuren).

Terwijl de meeste reguliere verzekeringen dat zullen uitsluiten.

Klopt. 

18 uur geleden, candy1 zei:

Is het zo dat alle AOV-verzekeraars een eenmalig bedrag aan afsluitkosten vragen?  

Nee.

terwijl ik wel een 6-cijferig inkomen heb als ZZP'er.

Doet niet ter zake voor de afsluitkosten (of voor advies- en beheerkosten van een adviseur)

Bovendien: ook jouw risico wordt niet wezenlijk anders  of minder als jouw inkomen veel hoger is dan het verzekerde bedrag. Jouw risico wordt  voornamelijk bepaald door wat je doet, het verzekerde bedrag, jouw leeftijd en jouw gezondheid 

Ik dacht dat ik deze wellicht in de toekomst aan zou kunnen passen, omdat ik nu niet precies weet wat voor AOV-vereisten ik precies heb, maar er wel 1 wil gaan afsluiten. Maar dit is dus blijkbaar niet mogelijk?

Eenmalige afsluitkosten hebben niets te maken met of je de dekking tussentijds wel of niet kunt aanpassen. Dat laatste hangt af van voorwaarden en contracttermijn. Bij de meeste verzekeraars kun je de dekking tussentijds wijzigen. Vraag is wel of je met die wijziging dan niet beter af bent bij een andere verzekeraar (mits medisch acceptabel uiteraard)

Je hebt helemaal gelijk, maar ik wil graag geen grote beslissingen nemen, maar alleen zekerheid voor de komende periode.

Ik hou niet van lange-termijn commitments. Daarom hou ik ook altijd van maandcontracten en niet van jaarcontracten.

Zelfs voor mijn huurcontract, ZZP-opdracht, fitness-abbonement, sim-only abonnement.

Misschien als ik een tijdje een AOV heb gehad, dat ik er meer van snap en dat een lange-termijn commitment beter voelt.

Op 16-12-2018 om 00:12, candy1 zei:

Ik hou niet van lange-termijn commitments. Daarom hou ik ook altijd van maandcontracten en niet van jaarcontracten.

Er zijn ook AOV's die dagelijks opzegbaar zijn,  zelfs zonder opzegtermijn.  Alleen zijn dat geen verzekeraars waar je de dekking rechtstreeks kunt afsluiten: je ontkomt dus niet aan een adviesvergoeding (*).

* = Overigens hoeft AOV+ advies  niet per sé duurder te zijn dan een verzekering die je rechtstreeks afsluit zonder advies: zie het eerder door mij genoemde voorbeeld waarbij iemand zonder advies 900 Euro per jaar duurder uit was. Maar zo'n adviesvergoeding is zonde als je de dekking niet minimaal 1 jaar laat lopen. Een AOV is geen korte termijn oplossing:daarvoor is het acceptatieproces ook te kostbaar voor een verzekeraar 

Op 16-12-2018 om 00:12, candy1 zei:

Misschien als ik een tijdje een AOV heb gehad, dat ik er meer van snap

Snappen is vooral een kwestie van goede begeleiding en advies vooraf.  Een AOV langer hebben voegt meestal niets extra's toe aan je kennis ( met 1 uitzondering: als je onverhoopt arbeidsongeschikt raakt)

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.