• 0

2e auto een bedrijfswagen

Goedenavond,

 

Ik ben in augustus voor mijzelf begonnen als zzper in de bouw.

Nu ben ik van plan om een bedrijfswagen aan te schaffen. Naast deze auto heb ik nog een luxe youngtimer uit '88 en nog 2 oldtimers. De youngtimer gebruik ik al een aantal jaren als daily driver. 

De bedrijfswagen is een transporter t5 uit 2005.

 

Mijn boekhouder zegt:  je hoeft geen bijtelling te betalen of kilometers bij te houden aangezien je er een nette prive auto naast hebt staan. Daar kunnen ze geen zaak van maken gezien je niet in een bus vol gereedschap gaat rijden voor privedoeleinden aangezien de prive auto stukken beter rijdt. Tot hoever is dit aannemelijk?

 

Groeten Wilmer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Niet aannemelijk, om bijtelling of boetes te voorkomen, moet je een sluitende kilometerregistratie bij te houden.

 

Er is genoeg over te vinden op de site van de belastingdienst. Ben nu mobiel anders had ik de link meegestuurd.

 

Ik heb altijd de bijtelling geaccepteerd en ging ook met een bestelauto vol gereedschap naar prive doeleinden. Voor langere afstanden of langer verblijf haalde ik de auto leeg, ook vandaar is het geen aannemelijke redenering.

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 0

Beste Wilmer,

Het argument dat er een comfortabele personenauto aanwezig is, is onzin! Bijtelling voor een bus zonder km-admin kan indien de bus door zijn inrichting (bijvoorbeeld maar 1 stoel) of gebruik (onder de vlekken,  stank, etc) niet geschikt is voor privé. 

Daarnaast kun je ook gebruik maken vd verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto,  hier.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt rive en joost voor jullie snelle reacties.

 

Bijtelling is zowieso een no go, dan ben ik ongeveer een 5k per jaar kwijt voor een bus van 3.5k

 

Kilometers bijhouden ben ikzelf te laks voor vrees ik. Bovendien heb ik een enkele oprit dus prive auto staat achteraan. Ff snel naar de winkel is dan toch ook snel gedaan in de bus.....

 

 

Is het dan een optie om de bus prive te zetten en dan 19cent per km zakelijk te rekenen? Als ik het goed begrijp moet ik voor de prive kilometers een percentage btw terug betalen (zeg 10000km per jaar 7500km zakelijk wordt dus 25%btw terug betalen). Zou ik dan een rit vergeten te noteren dan wordt deze prive gerekend en dus mijn verlies en volgens mij niet aansprakelijk voor een niet sluitende ritten registratie

 

Zit de bus dan in de zakelijke wegenbelasting?

 

Is de btw voor de aanschaf aftrekbaar

De btw voor de brandstof en onderhoud?

 

Groetjes wilmer

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Joost Rietveld zei:

 

Daarnaast kun je ook gebruik maken vd verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto,  hier.

En daar moet je je dan ook aan houden. Zaterdag naar de bouwmarkt voor wat planken oid kunnen hele 

dure planken worden als de belastingdienst daar net een controle doet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
37 minuten geleden, wimj zei:

En daar moet je je dan ook aan houden. Zaterdag naar de bouwmarkt voor wat planken oid kunnen hele 

dure planken worden als de belastingdienst daar net een controle doet.

Wilmer is ZZP' er in de bouw, als in de agenda staat dat de planken zakelijk zijn aangeschaft is het geoorloofd. Of het is een zakelijk gesprek over een verbouwing bij de bouwmarkt. 

Zolang het zakelijk is, en de zakelijkheid aangetoond kan worden. is elke rit geoorloofd, mits het redelijk is. Zelfs bij de pretparken wordt wel eens iets verbouwd, uiteraard zijn daar wat mailtjes aan vooraf gegaan.

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 0

Beste is om bus uitsluitend zakelijk gebruik te registreren. Er is ooit controle geweest met camera's boven de weg, maar daar is de Belastingdienst in het ongelijk gesteld wegens privacy wetgeving.

Wees dan wel consequent en gebruik hem niet voor de meubelboulevard,tenzij je een schaar kocht voor op je kantoor bij de zweedse gigant en neem hem ook niet mee op vakanties buiten Nederland, want op de grens schijnen ze ook te staan als de uittochten weer beginnen. 

Zelf doe ik het nu al jaren zo, gebruik hem ook niet privé, ja even langs de supermarkt op weg naar huis de vergeten boodschappen, maar dat mag ook niet officieel, is toch weer 20 meter extra over de parkeerplaats (ligt aan de weg naar huis namelijk) en heeft geen enkel zakelijk doel. Uiteraard kunnen we een pak suikerklontjes meenemen etc... maar hoever ga je? 

Link naar reactie
  • 0

Oké. Het voorstel  dat ik hierboven noemde is dus ook geen optie. Geld dit alleen voor gewone autos ofzo?

 

Is het dan een optie om de bus prive te zetten en dan 19cent per km zakelijk te rekenen? Als ik het goed begrijp moet ik voor de prive kilometers een percentage btw terug betalen (zeg 10000km per jaar 7500km zakelijk wordt dus 25%btwterug betalen). Zou ik dan een rit vergeten te noteren dan wordt deze prive gerekend en dus mijn verlies en volgens mij niet aansprakelijk voor een niet sluitende ritten registratie

 

Ik handel namelijk prive nog wel eens met wat oldtimertjes die ik op de aanhanger ophaal. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Wilmer zei:

Is het dan een optie om de bus prive te zetten en dan 19cent per km zakelijk te rekenen? 

 

 

Keuzemogelijkheden auto voor de inkomstenbelasting.

Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

 

Verder ... Als u besluit om de bestelauto op privé te gaan zetten, dan vervalt ook de vrijstelling van de bpm op grond van de ondernemersregeling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Wilmer zei:

Bpm is niet van toepassing t gaat hier om een tweedehands auto

Voor nieuwe én tweedehands bestelauto’s geldt een forfaitaire afschrijving gedurende 5 jaar. 

 

Als het de bestelauto betreft uit uw openingsverhaal - een VW Transporter T5 uit 2005- dan is deze inmiddels vrij van BPM.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.