• 0

Mag een bedrijf/website mijn prive gegevens openbaar publiceren?

Onderwerp zegt het eigenlijk al,

Mag een bedrijf (in dit geval OpenCompanies) mijn gegevens zomaar openbaar zetten?

Ik ben een eenmanszaak en daarom zijn mijn zakelijke gegevens gelijk aan mijn prive gegevens.

Ik heb destijds bij de KvK aangegeven geen ongewenste post te willen ontvangen, of dat mijn gegevens openbaar werden gemaakt.

Nu ben ik mijn gegevens aan het googlen en kom ik mijn prive gegevens (adres, & telefoon, ) op de website van OpenCompanies tegen.

Ze beweren dat ze conform de wet Bescherming Persoonsgegevens  handelen, maar ik heb hier toch mijn twijfels bij. Mag dit zomaar wanneer je bedrijfsgegevens gelijk zijn aan je prive gegevens?

Heb ze overigens ook gelijk ge-emailed en kreeg een automatisch mailtje terug dat ik een formulier moet invullen als ik mijn gegevens niet meer op hun website wil hebben staan, terwijl ik hier in eerste instantie al geen toestemming voor heb gegeven.

Ik heb nu net 2 maanden mijn eigen bedrijf, dus ben nog niet heel erg ingelezen in bepaalde onderwerpen, al doe ik hiervoor natuurlijk wel mijn best!

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een valkuil waar veel zzp-ers die aan huis werken in vallen.

 

zodra je je prive adres als bedrijfsadres inschrijft wordt het een openbaar adres om dat de wet op het handelsregister eist dat een ondernemming een openbaar adres moet hebben (ik krijg vast de wind van voren van een jurist omdat ik dat niet goed formuleer)

 

Dus nee je kan niet (op dit moment) niet de privacykaart trekken om de handelswet te overrulen. Het huidige standpunt is dat jij je bewust moet zijn van de consequenties van het inschrijven bij de KvK, dat is dus dat je bedrijfsadres openbaar wordt en een aantal diensten dat ook mogen overnemen.

en ja daar zou wel wat aan moeten gebeuren.. maar op dit moment heb je 2 wetten die elkaar tegenspreken en vooralsnog krijgt openbaarheid van handelsregister voorrang boven individuele privacy omdat de kvk dat standpunt hanteert en er, voor zover mijn bekend, nog geen gerechtelijke uitspraken zijn die dat standpunt onredelijk bestempelen.

 

Er is best iets voor te zeggen dat bepaalde groepen ondernemers (bijv dienstverleners met alleen een kantoortje aan huis voor de admi) een afgeschermd adres kunnen hebben net als dat het priveadres van bestuurders van de BV alleen zichtbaar zijn voor bepaalde doeleinden. maar goed op dit moment is dat niet zo..

Link naar reactie
  • 0

Zoals bij zoveel juridische zaken is het antwoord: "het hangt ervanaf".

 

De AVG (de privacywet) zegt: nee, dat mag niet, en hangt vervolgens flinke boetes aan overtredingen.

Maar die wet definieert ook uitzonderingen (grondslagen voor verwerking, zoals dat in dit geval heet) en een van die uitzonderingen is: "eigen dringende noodzaak". Als Graydon (van wie Opencompanies blijkbaar is) jouw gegevens niet mag doorgeven aan Jan en alleman, hoe kunnen ze dan hun werk nog doen?

Nu zou "eigen dringende noodzaak" zonder verdere voorwaarden voor iedereen een mooie Verlaat-de-gevangenis-zonder-te-betalen-kaart zijn, deze grondslag moet daarom worden afgewogen tegen het privacybelang van de betrokkene.

En op dat vlak zou Graydon wel eens op zijn plaat kunnen gaan. Zoals Roel al aangeeft, voor jouw klanten is het belangrijk dat zij weten hoe je heet en waar je woont, zodat ze bij je langs kunnen komen als je ze belazert. Maar dat belang wordt al afgedekt door de Kamer van Koophandel met hun (wettelijk verplichte) handelsregister. Dus welk toegevoegd belang dient Graydon (anders dan zijn eigen) met het dupliceren van die dienst?

Ook het feit dat Graydon jou aanbiedt je gegevens te verwijderen, suggereert dat die eigen dringende noodzaak blijkbaar niet zo noodzakelijk is.

Dat gezegd hebbende, als Graydon al aanbiedt die gegevens voor je te verwijderen, waarom wil jij dan nog weten of het mag? De oplossing voor je probleem heb je dan toch al?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.