• 0

Beschermen Adviesprijs

Goedemiddag,

 

ik heb een korte vraag over het "beschermen" van mijn adviesprijs.

 

 

(even berekend zonder btw etc)

Stel ik importeer producten uit azie en koop deze in voor 50 euro

Ik wil deze producten doorverkopen aan winkeliers voor 80 euro

Ik ga deze producten ook zelf via het web verkopen voor de adviesprijs van 100 euro.

 

Nu wil ik dat de winkeliers de producten ook voor rond de 100 euro gaan aanbieden en wil ze 5% marge geven (dus minimaal 95 Euro aan de klant vragen)

 

In hoeverre kan en mag ik dit afdwingen (ook europees gezien) kan ik dit gewoon als voorwaarde in mijn verkoop contract met de winkelier zetten ?

 

 

Alvast bedankt voor reakties!

 

Mvg

 

Pim

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

tijdje terug was er nog een rechtszaak tussen de albert hein en verkade (of een andere merk, weet niet meer). ah verkocht het nl te goedkoop. het kwam er toen op neer dat ah zelf mag bepalen voor hoeveel hij het verkoopt, maar dat de keus ook aan verkade is of hij het blijft leveren. dus officieel gezien mag je niet eisen dat het x euro wordt verkocht, maar het is wel je eigen vrije keuze niet meer te leveren als ze te goedkoop verkopen.

Link naar reactie
  • 0

tijdje terug was er nog een rechtszaak tussen de albert hein en verkade (of een andere merk, weet niet meer). ah verkocht het nl te goedkoop. het kwam er toen op neer dat ah zelf mag bepalen voor hoeveel hij het verkoopt, maar dat de keus ook aan verkade is of hij het blijft leveren. dus officieel gezien mag je niet eisen dat het x euro wordt verkocht, maar het is wel je eigen vrije keuze niet meer te leveren als ze te goedkoop verkopen.

 

De voorwaarde een bepaalde verkoopprijs te hanteren kan dus feitelijk geen deel uitmaken van een leveringsovereenkomst. De vraag is daarom nu hoe jij toch kunt laten blijken dat jij in de toekomst geen zin meer zal hebben te leveren als ze het produkt te goedkoop te verkopen.

 

Een mogelijkheid zou kunnen zijn de voorwaarde toch deel uit te laten maken van de leveringsovereenkomst, maar er geen sanctie (zoals boeteclausule) aan te verbinden. Jij kan dan naleving van deze bepaling niet afdwingen, maar het signaal is dan duidelijk.

 

Overigens: eeen leverancier met aanmerkelijke marktmacht kan toch verplicht zijn te leveren

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reakties.

 

1 andere methode kan natuurlijk zijn om de marges laag te houden voor de winkelier.

 

Het gaat hier om computer rand apparatuur.

 

Weet iemand wat normaal hier de marges op zijn voor

computer winkels ? 20% of nog minder ?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om computer rand apparatuur.

 

Bij zulke snelle business is het de vraag of het zinvol is bescherming van je adviesprijs na te streven.

 

Het voorkomt namelijk niet dat anderen die dezelfde of soortgelijke produkten importeren. Ik zal je niet snel geloven wanneer je beweert iets uit China te importeren dat uniek is.

 

Bij te lage marges is het de vraag of de retailers je produkten wel lusten. In het algemeen zijn er alternatieven: andere distributeur of njet verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel is dat ik de eerste 6 maanden

contractueel alleen recht heb in europa

 

dat zal hooguit voor een fabrikant of distributeur zijn.

 

In het algemeen geldt dat slechts weinig produkten uniek zijn.

Als er geen anderen zijn die dit produkt aanbieden, vraag je dan af wat er aan de hand is.

1. er is geen vraag naar het produkt

2. je weet niet dat ook anderen het produkt aaanbieden

3. het schip met produkten van mijn concurrent is nog niet gelost

 

Ik kan en wil deze vragen niet beoordelen.

Ik ken je produkt niet en jij bent de ondernemer.

Maar door zulke en soortgelijke vragen te beantwoorden kun je je voor onbezonnenheid behoeden.

Link naar reactie
  • 0

en dan alle europeese prospects naar mij toe gestuurd worden.

jij wacht op prospects en de fabrikant denkt dat jij leads zou genereren

 

mijn indruk is dat je wat strategischer nadrukken over je verkoopkanaal

 

weet je bijvoorbeeld hoe de vermeende gebruikers van het produkt plachten te kopen, hoe zij tot hun koopbeslissing komen (richt je je marketing op de gebruiker of op je koper (de retailer?)), hoe plachten je kopers te kopen (welke rol speelt een distributeur).

Link naar reactie
  • 0

Goede vragen inderdaad.

 

het bedrijf/fabriek waar ik mn spullen inkoop is momenteel

klein van formaat en ze hebben geen funds om in europa resellers

te gaan zoeken en/of de produkten zelf aan de man te brengen

 

Ik heb dus voorgesteld om dit voor hun te doen. Ik ga dus voor hun resllers in europa zoeken en online de producten voor een advies prijs verkopen.

 

Hetgeen ik bang voor ben is dat sommige resellers het product te laag gaan verkopen en de markt meteen kapot maken

 

Het product is in zo verre uniek dat er momenteel maar 1 soortgelijk product op de markt is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

TomTom doet wat jij wil doen. Ze houden hun prijs hoog door retailers een premie te betalen als ze het product voor de adviesprijs verkopen. Een retailer die stunt, krijgt de premie niet. Je moet als leverancier wel een verdomd goed product hebben om retailers zo gek te krijgen, lijkt me. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.