• 0

Hulp nodig bij bedrijfsstructuur

Goedemiddag,

 

Ik breek mij al een paar maanden het hoofd over wat voor mij de beste bedrijfsstructuur is. Mijn situatie is namelijk nogal uitzonderlijk.

 

Ik ben een jong ondernemer/vrij beroepsbeoefenaar in onder andere de online marketing branche en bied mijn diensten als informatie beveiliger op verschillende online forums. Daarnaast ben ik in loondienst bij een uitzendbureau.

 

Omdat ik mij enorm stoor aan het gebrek van kennis in de maatschappij op het gebied van informatie beveiliging wil ik een stichting oprichten met als doel hier verandering in te brengen. Ik wil deze financieren met de winst uit mijn ondernemingen.

 

Nu is het wellicht voor de hand liggend om via een eenmanszaak geld te doneren aan de stichting maar omdat ik in mijn werkzaamheden nogal een populair doel ben voor kwaadwillende wil ik graag mijn privacy waarborgen. Dit schijnt met een eenmanszaak een verloren zaak te zijn. Het gaat hierbij om mijn adresgegevens, BSN nummer en geboortedatum. Voor zo ver ik begrijp zijn deze gegevens bij rechtspersonen alleen openbaar voor advocaten, notarissen, en de belastingdienst en mogen zijn deze gegevens alleen gebruiken maar niet delen met derden, klopt dit?

 

Ik heb deze constructie bedacht maar ben er niet zeker van of dit voor mij wel de juiste weg is.

Zelf richt ik een stichting op met als doel het overbrengen van kennis op het gebied van informatie beveiliging. Met deze stichting richt ik weer een CV op samen met mij vrouw als stille vennoot. Zij investeert het kapitaal dat ik nu al heb opgebouwd en komt een merendeel van de aandelen toe en de rest is voor de stichting.  Op deze manier betaald zij alleen inkomstenbelasting en delen wij onderling in de winst. Op deze manier word zij als stille vennoot niet opgenomen in het handelsregister en zijn mijn gegevens beschermd door middel van een rechtspersoon. Hiermee sla ik ook 2 vliegen in 1 klap omdat ik toch al van plan was een stichting op te richten met het eerder genoemde doel.

 

Ziet iemand hier obstakels in of hebben jullie misschien andere suggesties? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over welke bandbreedte aan omzet/winst praten we in EUR?

 

Een stichting (-structuur) opzetten en onderhouden is niet bepaald goedkoop. Gezien de vragen die je stelt samen met de combinatie stichting/CV lijkt er niet veel fiscaal en juridisch advies aan ten grondslag te liggen - dat alleen is genoeg reden om het niet te doen. Ook speelt zoals je wellicht weet het gehele UBO verhaal in de EU en wereldwijd, mede waardoor het maar de vraag is of je plan wel zo werkt. Daarnaast, op welk adres zou je de stichting inschrijven?

 

Je kan ook een niet-natuurlijk persoon vormen door het aangaan van een samenwerkingsverband (in dit geval bijvoorbeeld een CV zonder de stichting erboven). Als je om welke redenen dan ook toch een voorkeur hebt voor het oprichten van een seperate entiteit waarom dan een stichting en niet bijvoorbeeld een B.V. als ondernemingsvorm? Wat is er mis met de B.V. als ondernemingsvorm in dit geval en in welk opzicht denk je dat een stichting beter is?

 

Volgens mij is de volgende informatie voor jou/jullie van belang:

https://www.kvk.nl/download/De_nummers_van_het_Handelsregister_tcm109-365707.pdf

 

Aanvullingen op of vragen over het bovenstaande zijn altijd welkom. Succes.

Link naar reactie
  • 0
On 12/2/2018 at 10:00 PM, Remco TH said:

Over welke bandbreedte aan omzet/winst praten we in EUR?

 

Een stichting (-structuur) opzetten en onderhouden is niet bepaald goedkoop. Gezien de vragen die je stelt samen met de combinatie stichting/CV lijkt er niet veel fiscaal en juridisch advies aan ten grondslag te liggen - dat alleen is genoeg reden om het niet te doen. Ook speelt zoals je wellicht weet het gehele UBO verhaal in de EU en wereldwijd, mede waardoor het maar de vraag is of je plan wel zo werkt. Daarnaast, op welk adres zou je de stichting inschrijven?

 

Je kan ook een niet-natuurlijk persoon vormen door het aangaan van een samenwerkingsverband (in dit geval bijvoorbeeld een CV zonder de stichting erboven). Als je om welke redenen dan ook toch een voorkeur hebt voor het oprichten van een seperate entiteit waarom dan een stichting en niet bijvoorbeeld een B.V. als ondernemingsvorm? Wat is er mis met de B.V. als ondernemingsvorm in dit geval en in welk opzicht denk je dat een stichting beter is?

 

Volgens mij is de volgende informatie voor jou/jullie van belang:

https://www.kvk.nl/download/De_nummers_van_het_Handelsregister_tcm109-365707.pdf

 

Aanvullingen op of vragen over het bovenstaande zijn altijd welkom. Succes.

 

Het gaat jaarlijks om zo'n 30.000 euro winst.

 

Op een flexkantoor. Kosten hiervan zijn te overzien. Het aankomende UBO register is toch niet openbaar toegankelijk voor zover ik begrijp?

 

Het vormen van een niet natuurlijk persoon (dus rechtspersoon?) door het aangaan van een samenwerkingsverband is nieuw voor mij. Ik zal hier zeker verder naar kijken. Dank hier voor. Er is in principe niets mis met de BV maar daarmee ben ik volgens mij fiscaal duurder uit.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Grinding,

 

Met een jaarlijkse winst van ca €30.000 is de eenmanszaak natuurlijk de meest geëigende rechtsvorm. Ik neem aan dat ik dat verder niet hoef toe te lichten.

 

Wat het privacy aspect betreft: Bestuurders van een BV of Stichting staan ingeschreven in het openbare register van de KvK. Als vestigingsadres van de Stichting hetzelfde is als je privé adres, is ook je privé adres gewoon bekend.

 

De constructie van een commanditaire vennootschap met je vrouw als commandiet en de Stichting (neem ik aan) als beherend vennoot komt nogal gekunsteld over en zal vragen oproepen bij de Belastingdienst.

Het lijkt erop dat je je vrouw er tussen schuift om winst van de Stichting toch toe te kunnen rekenen aan de inkomstenbelasting-sfeer.

 

Ik raad je af een dergelijke gekunstelde structuur op te zetten, althans niet zonder eerst gedegen advies in te winnen.

 

Succes, Odeon 

aangepast door odeon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.