• 0

Eenmanszaak: verkoop auto met boekwinst

(aangepast)

Hallo allen,

 

Ik zit met het volgende.

Per 31-21-2016 heb ik een auto op de balans staan van 5000.

Nu heb ik deze verkocht op 1-1-2017 voor 7500.

 

Als ik het goed begrijp moet ik de volgende dingen doen voor de 2017 aangifte:

-Boekwinst van 2500 (7500-5000) opnemen in  de V&W.

- vaste activa balans post met 5000 verminderen

-5000 afschrijvingskosten (is het wegboeken echt een afschrijving? of moet ik het als waardeverandering opnemen?)

 

Gevoelsmatig zit het me niet lekker. Ik heb 7500 ontvangen en verwacht daar belasting over te moeten betalen. Echter, doordat je 5000 af moet schrijven, hoef je nog maar over de 2500 belasting te betalen. Wat zie ik over het hoofd? 

aangepast door Beginner100
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

Misschien helpt deze pagina? https://www.administratievoeren.nl/desinvesteren/

 

Als je een correcte boekhouding hebt, dan heb je een balanspost auto en afschrijving auto. Die wil je uiteindelijk allebei weg hebben uit de balans dus die zul je "weg moeten boeken". Dat wegboeken zou dus gaan tegen (saldo) 5000. Bij (de balanspost) te ontvangen debiteuren boek je 7500. Dan blijft er dus 2500 die je als winst boekt. Als je deze boekingen doet, heb je dus verder niets te maken met extra "afschrijvingen". De tegenboeking van de auto en afschrijving auto zorgen hier al voor.

 

Let wel even op dat je eventueel ook BTW moet rekenen. Dus als die 7500 incl BTW is dan kom je maar op 1198 winst uit want je moet ook nog 1302 afdragen aan de belastingdienst voor BTW.

 

Ps. Indien er nog BPM op de auto zit kun je daar ook rekening mee houden met de BTW berekening.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik had de betreffende link al uit een andere topic gelezen maar gevoelsmatig vind ik het raar. De bedragen zijn verder ex btw en is een bpm vrije auto.

 

Dus als ik jou goed begrijp moet ik voor de 2017 aangifte het volgende doen:

-2500 als boekwinst in de V&W op te voeren

- balanspost vast mat. activa einde boekjaar met 5000 verminderen

 

Vinden ze bij de belastingdienst dan niet vreemd dat de waarde afneemt, zonder dat daar een afschrijving tegenover staat? Mis je nu niet ergens 5000?

Mijn vraag is eigenlijk, moet de "tegenboeking van de auto" ergens nog terug komen in de aangifte ? Of is het zo dat deze afboeking (kosten?) worden weggestreept tegen de verkoopopbrengst en alleen het saldo wordt belast?

 

Is dit laatste dan niet raar? Als ik bv de auto tegen de boekwaarde verkoop, dan heb je 0 boekwinst, maar je activa neemt af en hoef je verder geen belasting te betalen over de verkoop. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Beginner100 zei:

Of is het zo dat deze afboeking (kosten?) worden weggestreept tegen de verkoopopbrengst en alleen het saldo wordt belast?

Ja. Je had een balanspost met de (boekings)waarde van de auto. Na verkoop wil je die boekingswaarde niet meer op de balans zien. Dus die wordt "weg gestreept" tegen de opbrengst. De belastingdienst ziet dat jij geen auto meer op de balans hebt staan en gaan er dan vanuit dat deze verkocht is (als ze dit al zouden controleren).

 

4 minuten geleden, Beginner100 zei:

Is dit laatste dan niet raar? Als ik bv de auto tegen de boekwaarde verkoop, dan heb je 0 boekwinst, maar je activa neemt af en hoef je verder geen belasting te betalen over de verkoop. 

Nee dat is niet raar. Want over de boekingswaarde van de auto heb je al belasting betaald (in het jaar van aanschaf). Kijk maar eens in het jaar dat je de auto gekocht hebt. Toen heb je een investering gedaan (bijvoorbeeld 20.000). Die heb je toen echter NIET van de winst af kunnen trekken. Dus de winst was hoger maar je hebt die 20.000 wel moeten betalen. Over die hogere winst heb je belasting betaald.

 

Je kunt het ook nog anders bekijken. Als jij op 31-12 de auto koopt voor 20.000 en op 01-01 weer verkoopt voor 20.000 dan heb je in het eerste jaar 20.000 hogere winst (auto kun je niet aftrekken van de winst). Op 01-01 verkoop je hem dan weer voor 20.000. Dan hoef je over die 20.000 natuurlijk niet nogmaals belasting te betalen omdat je dat het jaar eerder al had gedaan (door die hogere winst van 20.000).

 

Normaal heb je dus alleen het voordeel van de afschrijving van de auto (die je wel verwerkt in de balans en W&V). Maar bij verkoop moet de auto dus van de balans en als dat tegen exact de boekwaarde is dan heb je dus niets in de W&V. Het is dan hetzelfde voordeel als dat je de auto in zijn geheel af zou schrijven (in W&V) en de verkoopopbrengst ook op zou nemen in de W&V.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.