• 0

Verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9% in 2019

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Brein zei:

Bedankt, zoiets las ik ook. Maar dan zie ik nog niet of hier het periodiek drukwerk onder valt.

Enig idee wanneer dit besluit gaat vallen?

 

 

 

Alles wat nu onder het 6% tarief valt, gaat naar het 9% tarief (als het wetsvoorstel definitief is aangenomen).

Daarop zijn geen uitzonderingen.

 

Aangezien het de bedoeling is dat de verhoging op 1 januari 2019 ingaat, mag je aannemen dat  het besluit nog deze maand gaat vallen. Maar ga er maar vanuit dat het doorgaat. 

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij staan er momenteel geen wijziging in de planning voor welk goederen onder 6% (en straks dus 9%) vallen. Dat zou betekenen dat periodiek drukwerk ook gewoon meegaat naar 9%.

 

Ik moet wel zeggen dat ze rijkelijk laat zijn met het nemen van het definitieve besluit.

 

Het is al door de Tweede kamer heen. Voor de Eerste kamer zal dit wel na 18 december bekend worden.

 

Quote

De Tweede Kamer heeft op 15 november 2018 ingestemd met de wetsvoorstellen die behoren tot het pakket Belastingplan 2019.

 

Quote

De plenaire behandeling van het pakket Belastingplan 2019, samen met de voorstellen Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking (35.030) en Wet fiscale maatregel rijksmonumenten (34.556) door de Eerste Kamer is voorzien voor 10 en/of 11 december 2018 en de stemmingen zijn voorzien voor 18 december 2018.

 

Quote

De Tweede Kamer is al akkoord gegaan met het Belastingplan 2019, waar de btw-verhoging van zes naar negen procent onderdeel van is. De plannen zijn nog niet definitief, maar dat worden ze na behandeling in de Eerste Kamer op 11 december en stemmingen op 18 december. 

https://www.evmi.nl/nieuws/btw-verhoging-van-zes-naar-negen-procent/

Link naar reactie
  • 1

Ik durf met aan zekerheid te zeggen dat er echt geen 3e tarief geïntroduceerd gaat worden, dus gaat alles naar 9%. Het belastingplan 2019 is al aangenomen door de tweede kamer en btw verhoging is daar onderdeel van.

 

Wat ik wel buitengewoon opmerkelijk vind is dat er nog geen besluit ligt in het verleden werden btw besluiten altijd maanden van te voren genomen o.a. ook om ondernemers de tijd te geven zich voor te bereiden en om dubbele facturatie door late besluitvorming te voorkomen. Juist voor ondernemers die abonnementen en dergelijke vooruit factureren is late besluitvorming erg vervelend, je mag nu nog geen 9% rekenen want er is geen wettelijke grondslag, maar als het besluit komt moet je na gaan factureren omdat je bij btw aanpassingen doorlopende diensten moet splitsen.

 

Deze keer is de btw verhoging onderdeel van het belastingplan 2019 dat al wel goedgekeurd is door de tweede kamer maar nog niet door de eerste kamer, die stemmen daar pas op 18 december over. Dat is voor het belastingplan vrij normaal omdat het vaak om relatief kleine aanpassingen gaat van de IB tarieven en de grensbedragen.
Maar deze keer is dus ook de btw verhoging onderdeel gemaakt van dat plan als een politiek handigheidje, nu herinner ik me ook wee de ophef rond prinsjesdag daarover omdat het Kabinet hiermee feitelijk de oppositie de wind uit de zeilen nam want in de 2e kamer was er meerderheid uit de coalitie en de eerste kamer kan alleen over het hele belastingplan stemmen aannemen of niet..

 

Gevolg is dus wel dat ondernemers pas rond kerst duidelijkheid hebben over het lage btw tarief voor 2019. De rekening van het politieke spel word zo wel erg nadrukkelijk bij de ondernemer gelegd.

 

Edit: nog een linkje met voorlichting vanuit de overheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-voor-ondernemers/verhoging-lage-btw-tarief

 

en deze

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-voor-ondernemers/nieuws/2018/06/08/geen-naheffing-bij-verhoging-btw-tarief

opmerkelijk dat deze weg wordt gekozen.. het betekent dat als je mensen voor 31-12 laat betalen ze 3% goedkoper uit zijn.

 

maar er staat nadrukkelijk in beide links "betaald in 2018" dus vooruit facturatie voor 2019 is nog steeds problematisch en ik vind het opmerkelijk dat de overheid in voorlichting adviseert om voor 2019 offertes te maken met een tarief van 9% terwijl de wetgeving daarvoor nog niet is aangenomen..

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

Juist voor ondernemers die abonnementen en dergelijke vooruit factureren is late besluitvorming erg vervelend, je mag nu nog geen 9% rekenen want er is geen wettelijke grondslag, maar als het besluit komt moet je na gaan factureren omdat je bij btw aanpassingen doorlopende diensten moet splitsen.

Ik had begrepen (en gelezen) dat in dit geval moment van facturatie van belang is. Dus factureren in 2018 aan ondernemers is gewoon tegen 6%. Ook als de dienst in 2019 geleverd wordt.

 

Quote

Vooruitbetaling afgesproken. Bij een toelichting op het wetsvoorstel is nu te lezen dat er een bijzondere regel geldt als het gaat om vooruitbetaling voor goederenleveringen en diensten aan andere ondernemers of rechtspersonen. De presterende ondernemer moet dan een factuur uitreiken vóór het tijdstip van de opeisbaarheid van de vooruitbetaling, met daarop het btw-tarief zoals dat geldt op het factureringstijdstip.

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/factuur_in_2018__betaling_in_2019__6__btw_/NLTATAAR_EU25070801/related

 

Quote

Bij gebruikers van het factuurstelsel moet men bekijken of er aan een ondernemer/rechtspersoon is geleverd of dat er een levering aan een particulier plaatsvindt. Bij leveringen en diensten aan een andere ondernemer moet er een factuur worden uitgereikt. De datum van uitreiking van deze factuur is beslissend. Als de factuur dus nog in 2018 wordt uitgereikt voor een levering of dienst mag er 6% btw op komen te staan. Voor een levering die in december 2018 plaatsvindt, maar waarvoor de factuur pas in januari 2019 wordt uitgereikt, moet de ondernemer een tarief van 9% hanteren. Om zeker 6% in rekening te kunnen brengen zal een ondernemer die het factuurstelsel hanteert dus voor een prestatie die nog in 2018 plaatsvindt ook de factuur nog dit jaar moeten uitreiken. Op facturen die zijn opgemaakt voor leveringen en diensten die voor 1 december 2018 hebben plaatsgevonden mag de ondernemer sowieso het 6%-tarief zetten.

https://www.cbm.nl/nieuws/besparen-op-btw-door-factuur-voor-1-januari-2019-uit-te-reiken-of-te-betalen/

 

Dus het probleem van splitsen en nafactureren is alleen aan particulieren (die de factuur krijgen in 2018 en betalen in 2019).

 

Edit: Aanvullende bron die wel te lezen is:

https://civra.nl/archieven/nieuws/wijziging-lage-btw-tarief-vooruit-factureren-in-2018-6-of-9-btw

 

wk-45-46-wijziging-lage-btw-tarief.png

 

 

aangepast door Rik ·
extra bron
Link naar reactie
  • 0

Ah, ok dat kon ik zo snel niet vinden en ik bedacht me ook dat er waarschijnlijk niet zoveel doorlopende diensten in het lage tarief zitten of dat zoals bijv bij water er altijd nog de jaarafrekening is om die btw te corrigeren.

 

afijn dan valt de "schade" van correcties wellicht mee maar het blijft vreemd dat er zo wordt gecommuniceerd. het is zeer ongebruikelijk dat de overheid al voorlichting doet over voorbereiden en in offertes opnemen van een tarief dat nog geen wet is. wat nu als er op 18 dec een aantal eerste kamerleden een "wiegel"-momentje hebben en principeel tegen stemmen. maar ach dat is voor dit topic te veel offtopic..

 

Voor TS komt het erop neer. in formele zin onzekerheid tot eind van het jaar. maar weet niet hoe zijn klantenkring eruit ziet of dat (grote) impact heeft

 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2018 om 12:59, Rik · zei:

 

Als dit tabelletje klopt dan doet NS Zakelijk het verkeerd. Ik heb paar dagen terug een factuur ontvangen van de gemaakte reizen met de NS Business Card in december en daar is toch 9% BTW in rekening gebracht.

Nou maakt dat voor mij als afnemende ondernemer niet (veel) uit, maar volgens mij doet de NS iets wat volgens bovenstaande dus niet mag.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, tachi zei:

Als dit tabelletje klopt dan doet NS Zakelijk het verkeerd. Ik heb paar dagen terug een factuur ontvangen van de gemaakte reizen met de NS Business Card in december en daar is toch 9% BTW in rekening gebracht.

Nou maakt dat voor mij als afnemende ondernemer niet (veel) uit, maar volgens mij doet de NS iets wat volgens bovenstaande [tabel] dus niet mag.

De tabel waaraan wordt gerefereerd, is onzorgvuldig samengesteld.

 

Als het factuurstelsel wordt toegepast, dat volgt het btw-tarief de factuurdatum.

 

Wat zegt de overheid hier zelf over ... Welk btw-tarief geldt wanneer?

 

Het factuurstelsel geldt voor ondernemers die goederen of diensten leveren aan ondernemers.

Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Bijvoorbeeld bij verenigingen of stichtingen.

Past u het factuurstelsel toe? Dan bepaalt het tijdstip waarop u de factuur verstuurt of uiterlijk had moeten versturen (voor de 15e dag volgend op de maand waarin de prestatie is verricht), welk btw-tarief geldt. Het lage btw-tarief van 2018 (6%) of 2019 (9%).

Voorbeeld:
U leverde op 28 december 2018 goederen [of diensten] aan een andere ondernemer. U verstuurt hiervoor de factuur op 5 januari 2019. Dit moment bepaalt welk btw-tarief geldt. In dit geval het btw-tarief van 2019 (9%). 

 

Het voorgaande is geheel in lijn met uw situatie ... “Ik heb paar dagen terug  [januari] een factuur ontvangen van de gemaakte reizen met de NS Business Card in december en daar is toch 9% BTW in rekening gebracht.” 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.