• 0

Sociale premies & pensioen DGA

Hallo,

Sinds dit jaar mijn dochter is overleden bevinden mijn vrouw en ik ons in een kwetsbare positie, één waar ik nooit rekening mee gehouden heb toen ik met mijn bedrijf startte (of me erg in heb verdiept). We zijn allebei inmiddels weer aan het werk, het is een ongelofelijk zware tijd. Om de komende jaren wat meer zekerheden in te bouwen én te weten waar we aan toe zijn als het mis gaat (qua inkomens dan) wil ik graag het één en ander op een rijtje krijgen zodat ik het goed begrijp. Mijn vrouw is in loondienst bij de overheid, ik ben ondernemer. Graag vraag ik daarbij jullie advies.

Ik ben DGA van mijn eigen BV A. BV A heeft een aandelenbelang van 15% in BV B waar ik werkzaam ben als directeur van één van de BV’s onder BV B en ik ben statutair bestuurder van BV B (holding). Uit één van de BV’s onder BV B krijg ik een management fee van 100k per jaar, ik verloon mezelf 75k. Per 1 januari 2019 gaat dit naar 110k.

BV B betaald sociale verzekeringspremie die het vervolgens door factureert naar BV A. Deze bedragen x per kwartaal. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan welke rechten mij dit geeft én of het fair is dat ik met BV A deze lasten moet betalen.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Waar ben ik nu eigenlijk voor verzekerd? En wat is het waard? Ik neem aan ‘werkloosheid’ als BV B het managementcontract verbreekt? En hoeveel inkomen is dan verzekerd? Waar kan ik per maand op rekenen én is het dan nog verstandig om daarnaast een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten? Ik betaal nu 474,73 euro per maand sociale lasten, waar is dat bedrag op gebaseerd? 

2. Is het fair dat ik met BV A de sociale verzekeringspremie betaal? Of zou BV B dit eigenlijk moeten doen?

3. Ik wil graag per 1 januari starten met pensioen opbouw. Geldt bv zzp pensioen van Brand New Day ook voor mijn situatie? Wat is wijsheid?

Dank voor meer inzicht.



 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Boes,

 

Allereerst welkom op Higherlevel. 

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

1. Waar ben ik nu eigenlijk voor verzekerd? 

 

Je bent verzekerd tegen werkloosheid en Arbeidsongeschiktheid; echter met een maximale uitkering van 70% van het jaarloon sociale verzekeringen (in 2018 70% van € 51.549 =  circa € 36.000,- bruto) én voor arbeidsongeschiktheid heb je een wachttijd van 2 jaar (24 maanden)

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

En wat is het waard?

 

Max 2 jaar WW uitkering (van € 36.000,- bruto per jaar)  en een WGA uitkering tot AOW-leeftijd (van € 36.000 bruto per jaar bij volledige arbeidsongeschiktheid)

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

Waar kan ik per maand op rekenen 

 

Bij huidige belastingschijven circa € 1.850 netto per maand  bij volledige arbeidsongeschiktheid na een wachtttijd van 24 maanden

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

én is het dan nog verstandig om daarnaast een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten?

 

Dat hangt af van jouw portemonnee en  jouw risicobereidheid: Als je die 2 jaar niet zelf kunt opvangen en/of  die € 1.850,- netto niet genoeg is en/of je je wilt indekken tegen het voor jou zeer grote WGA-gat (*) is dat verstandig . 

 

(*) = bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en niet voldoende benutten  van je restverdiencapaciteit wordt je uitkering niet gebaseerd op  AO% x 70% van het maximum jaarloon sociale verzekeringen, maar op AO% x 70% van het wettelijk minimumloon. Bij 50% arbeidsongeschiktheid en niet benutten restverdiencapactiteit kan de uitkering daardoor dalen tot € 6.500,- bruto per jaar(!) Dit inkomensverlies wordt het WGA-gat of WGA-hiaat genoemd. 

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

2. Is het fair dat ik met BV A de sociale verzekeringspremie betaal? Of zou BV B dit eigenlijk moeten doen?

 

Dat is géén keuze: De werkmaatschappij (B of een BV onder B, maar niet jouw holding A)  moet de sociale verzekeringspremies afdragen op basis van het door jou in BV A verloonde salaris.

Maar fair is wellicht wel dat dit wordt verrekend met / in mindering gebracht op jouw managementfee als andere niet verplicht verzekerde DGA's ook een managementfee van 100K krijgen: je betaalt de premies dan alsnog zelf, maar de afdracht wordt gedaan door de werkmij. 

 

3 uur geleden, Boes1234 zei:

3. Ik wil graag per 1 januari starten met pensioen opbouw. Geldt bv zzp pensioen van Brand New Day ook voor mijn situatie? Wat is wijsheid?

 

"ZZP-pensioen van Brand new day" is gewoon een hip etiketje op een particulier lijfrente bankspaarproduct.

In principe kan iedereen  (werknemer, IB ondernemer en DGA) daar gebruik van maken, maar het staat los van jouw BV. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Norbert Bakker zei:
58 minuten geleden, Boes1234 zei:

En wat is het waard?

 

Max 2 jaar WW uitkering (van € 36.000,- bruto per jaar)  en een WGA uitkering tot AOW-leeftijd (van € 36.000 bruto per jaar bij volledige arbeidsongeschiktheid) 

 

Volgens mij past hier ook een waarschuwing bij dat je als (statutair) directeur / bestuurder meer risico loopt dat je ontslag niet volledig aan de ww voorwaarden voldoet en je alsnog geen ww krijgt als je ontslag als vrijwillig (geen goede vaststellingsovereenkomst) wordt gezien. Om je ww zeker te stellen is het dus zeker de moeite waard om uit te laten zoeken hoe een eventuele ontslagprocedure moet verlopen als ww een belangrijk onderdeel wordt van de financiële vangnet.

 

naast allerlei voorzieningen als ww, wia en pensioen of inkomsten garanties in het algemeen zou ik  ook kijken naar de mogelijkheden om in geval van ontslag (snel) de vaste maandelijkse lasten te verlagen.

 

denk aan:

- geen langlopende contracten afsluiten zoals bijv voor een leaseauto.
Een flexibel contract is duurder maar dat geld is er nu, als je wil of moet stoppen is het fijn als je niet nog 3 jaar aan een auto van 1000 of 1500 per maand vastzit.

- verlaging woonlasten.

kun je bijv komende jaren versneld aflossen om de maandelijkse lasten sterk te reduceren. Als je huis vrij van hypotheek is, is de inkomensbehoefte ook heel laag. Tegelijkertijd is de (overwaarde) van het huis tov de hypotheek ook een pensioenpot(je), al vereist dat mogelijk wel de verkoop van het huis als je de middelen vrij wilt maken, dus dat hangt weer nauw samen met de persoonlijke wensen en behoeften.

 

zo zijn er  nog wel wat dingen te bekijken maarmijn doel is vooral te benadrukken dat het verlagen van de vaste lasten privé, een belangrijke rol kunnen spelen in de noodzaak tot het creëren van aanvullende inkomensvoorzieningen.

 

 


persoonlijke voetnoot: Er zijn weinig woorden waarmee ik of wij de pijn van het verdriet van jullie dochter kunnen verzachten. Maar toch wil ik jullie op deze manier sterke wensen bij het rouwproces en het vinden van een nieuwe balans in het leven.
 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Max 2 jaar WW uitkering (van € 36.000,- bruto per jaar)  en een WGA uitkering tot AOW-leeftijd (van € 36.000 bruto per jaar bij volledige arbeidsongeschiktheid)

Bij huidige belastingschijven circa € 1.850 netto per maand  bij volledige arbeidsongeschiktheid na een wachtttijd van 24 maanden

 

 

 

 

 

Is bij IVA (volledige arbeidsongeschiktheid) de uitkering niet 75% van het laatst genoten salaris met een maximum van 75% x € 51.549 = € 38.661,75. Scheelt toch weer ruim € 200 bruto per maand.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, odeon zei:

Is bij IVA (volledige arbeidsongeschiktheid) de uitkering niet 75% van het laatst genoten salaris met een maximum van 75% x € 51.549 = € 38.661,75. Scheelt toch weer ruim € 200 bruto per maand.

 

Ja, en de wachttijd bij IVA kan (hoeft niet maar "kan") korter zijn dan 24 maanden (bijv 6 of 12) 

Maar IVA is alleen voor volledig duurzaam arbeidsongeschikten en in het regeerakkoord is een plan opgenomen om deze toch al lastige toegang nog verder te  bemoeilijken: zo wordt het AO-criterium zo aangepast dat je niet vanaf 80% AO  volledig arbeidsongeschikt bent, maar pas vanaf 100%. Wie 99% en duurzaam AO is, komt dan toch niet in de IVA terecht.

Al met al zo  van mitsen maren en toekomstig aanpassingen afhankelijk, dat ik het in mijn off- en online uitleg van de WGA-uitkeringen  achterwege laat:classic_cool: 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.