• 0

Aandeelhouder BV uitkopen en vervolgens omzetten naar eenmanszaak

Beste,

Ik zit in een BV die niet heel goed draait en mijn mede aandeelhouder, beiden voor 50%, toont weinig interesse in de BV en de activiteiten.

We zijn overeengekonen dat ik hem uitkoop, zodat ik 100% aandeelhouder wordt van de BV en daarna wil ik direct de BV omzetten naar een eenmanszaak.

Dit omdat de resultaten van de BV te wensen overlaten en het steeds moeilijker wordt om de kosten van het bv zijn te dragen.

 

Kunnen jullie mij vertellen of dit de juiste manier is om dit te doen en wat ik hier allemaal voor moet regelen?

 

Jullie hulp wordt gewaardeerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, ilyalcin zei:

... kun je dit verder toelichten? Hoe zou dit dan in zijn geheel werken? Ben echt op zoek naar handvaten op dit moment.

Het scheelt een hele hoop schrijfwerk, dus hierbij maar een linkje ... Liquidatie en / of ontbinding, opheffen van een B.V.

 

p.s. De link is geen reclame, acquisitie of connecties mijnerzijds.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Liquideren lijkt mij dan ook logischer. Als onderdeel van de liquidatie worden de activa en passiva voor zover nodig overgedragen en voor zover aan de orde wordt er met de aandeelhouders afgerekend, zodat aan het einde van de oefening de bv meteen opgeheven is. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Rik · zei:

Is er ook onderzocht of het niet handiger is dat je met een activa/passiva overname alles (inclusief handelsman) uit de bv overneemt naar een eenmanszaak en daarna de bv opheft?

 

Beste Rik, bedankt voor je snelle reactie. Dit is volledig nieuw voor mij en ben eigenlijk op zoek naar advies hierin. Wat ik boven geschets heb is eigenlijk alles wat ik op dit moment weet. Kun je meer uitleg geven over de manier die jij hierboven schetst?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, StevenK zei:

Liquideren lijkt mij dan ook logischer. Als onderdeel van de liquidatie worden de activa en passiva voor zover nodig overgedragen en voor zover aan de orde wordt er met de aandeelhouders afgerekend, zodat aan het einde van de oefening de bv meteen opgeheven is. 

Beste StevenK, kun je dit verder toelichten? Hoe zou dit dan in zijn geheel werken? Ben echt op zoek naar handvaten op dit moment.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Activa/passiva transactie is wel het meest eenvoudig, maar niet altijd de meest voordelige weg.

Als er bv nog veel winstreserves  en/of juist te verrekenen verliezen in de BV zitten, kan je wellicht beter kiezen voor de geruisloze terugkeerfaciliteit.

De fiscale claims en/of te verrekenen verliezen gaan dan (geruisloos) over op de voortzettende ib-ondernemers.

 

De geruisloze terugkeerfaciliteit is niet eenvoudig dus ik zou daar zeker advies over inwinnen.

 

Odeon

 

 

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2018 om 11:27, odeon zei:

Activa/passiva transactie is wel het meest eenvoudig, maar niet altijd de meest voordelige weg.

Als er bv nog veel winstreserves  en/of juist te verrekenen verliezen in de BV zitten, kan je wellicht beter kiezen voor de geruisloze terugkeerfaciliteit.

De fiscale claims en/of te verrekenen verliezen gaan dan (geruisloos) over op de voortzettende ib-ondernemers.

 

De geruisloze terugkeerfaciliteit is niet eenvoudig dus ik zou daar zeker advies over inwinnen.

 

Odeon

 

 

Hartelijk dank voor de informatie Odeon.

 

Ik zal dit eens bekijken en zien of dit een optie is. Zo ja, volgende stap is inderdaad advies inwinnen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bedrijfsadvies Telt zei:

Ik begrijp de overweging om de B.V. om te zetten naar eenmanszaak, vanuit het kostenaspect gezien.

Je geeft echter ook aan dat de B.V. niet goed draait. Ik wil je er dan, wellicht overbodig, ook op wijzen dat je bij een eenmanszaak ook je privévermogen op het spel zet.

Bij je besluit hieromtrent is het goed om je je hiervan bewust te zijn.

Daar ben ik mij zeker van bewust, bedankt voor de opmerking.

 

Het is niet zo dat het verlies draait, maar niet goed genoeg. Met het omzetten zou ik de lasten in ieder geval kunnen verminderen waardoor het in ieder geval beter wordt. 

Ook zal een en ander veranderen als mijn compagnon eruit is, zodat het hopelijk ook weer beter gaait draaien.

 

Thanks!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.