• 0

Lening aan partner op mij te verhalen?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een onderzoeksvraag alvorens ik naar bv een notaris ga.

Mijn partner heeft een eenmanszaak en is een lening aangaan bij zijn ouders (onderhands). Overigens met mijn medeweten. Wij hebben een samenlevingscontract en daarin staat onder andere het volgende omschreven:

 

- Zij regelen met ingang van vandaag hun vermogensrechtelijke verhouding als volgt: Gedurende de periode dat de partners samenwonen, zijn zij over en weer verplicht in elkaars levensonderhoud te voorzien.

-Gedurende de periode dat de partners samenwonen, hebben zij een wederzijdse zorgplicht als bedoeld in art. 1a lid 4 onderdeel c Successiewet 1956 die blijkt uit de hierna omschreven draagplicht van de kosten van de huishouding.

- Vervolgens staat bij art. 1a inkomen genoemd "de inkomsten uit werk en onderneming" en verderop "onder inkomen wordt niet verstaan het gedeelte van het inkomen dat wordt aangewend ter bestrijding van de kosten die redelijkerwijs gemaakt moeten worden voor de verwerving van inkomen".

 

De lening is (deels) terug betaald vanaf onze gezamenlijke rekening.

Hierover staat in het contract:

Een tekort op de bankrekening wordt door ieder voor de helft gedragen.

 

Mij werd onder de aandacht gebracht dat ik mogelijk een risico loop. Bij een eenmanszaak is mijn partners namelijk hoofdelijk aansprakelijk met zijn privé vermogen voor de lening. Nu is mijn vraag, draag ik die verantwoordelijkheid ook? En hoe zit dit bij een relatiebreuk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RSCH,

 

Aangezien er geen sprake is van een gemeenschap van goederen, kan je in principe niet aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van de eenmanszaak van je partner. Eén en ander hangt natuurlijk wel af van de tekst van het samenlevingscontract,

 

Dat de schulden van de eenmanszaak via jullie gezamenlijke rekening betaald worden, is niet zo handig.  Je zult de eenmanszaak van je vrouw moeten proberen te scheiden van de overige (gezamenlijke) financiën.

 

Als jullie uit elkaar gaan, zou je een regresvordering op je partner kunnen krijgen voor het deel van de schulden dat jij via de gezamenlijke rekening hebt voldaan. Wellicht kan je partner voor dat deel een schuld aan jou op de eenmanszaak opnemen.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, RSCH zei:

Bij een eenmanszaak is mijn partners namelijk hoofdelijk aansprakelijk met zijn privé vermogen voor de lening. Nu is mijn vraag, draag ik die verantwoordelijkheid ook?

 

Je bent niet hoofdelijk aansprakelijk voor zijn schulden, maar zijn schulden kunnen wel een andere consequentie hebben: je moet geheel in zijn levensonderhoud voorzien zodra hij dat zelf niet meer kan. Bijvoorbeeld ook bij ziekte of na een ongeval, als hij arbeidsongeschiktheid niet goed verzekerd heeft.

 

4 uur geleden, RSCH zei:

En hoe zit dit bij een relatiebreuk?

 

Let op de kleine lettertjes. De artikelen die je citeert, gaan namelijk uit van samenwonen: dat kan óók na een relatiebreuk uiteraard.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.