• 0

Sjoemelsoftware: Achteraf de voorwaarden van koop en verkoop aanpassen?

Een paar jaar terug heb ik zakelijk een bescheiden autootje aangeschaft (Jonge zakelijk gereden occasion, bij een dealer van een ander merk) die uiteindelijk voorzien bleek van volkswagens sjoemelsoftware.

Met enige tegenzin heb ik die auto laten voorzien van de softwareupdate omdat mij in de brief gemeld was dat ik niets zou merken van de verandering.

 

Direct na de update bleek dat met lagere snelheden geen trekkracht meer beschikbaar was. Wegrijden zonder gas geven lukte nog wel na een beetje wennen, maar als de auto net een beetje rolde dan leek er zowat geen beweging in te krijgen.

 

Met die klacht ben ik teruggegaan naar de dealer maar "die constateerde geen problemen"

 

Afgelopen week was ik in Engeland. Daar hebben ze een netwerk van rotondes die aaneengeschakeld zijn met stukjes asfalt.

Daar bleek de trekkracht echt ondermaats om veilig te kunnen rijden.

 

Waar je met een benzineauto gewoon meer gas geeft als je snel weg wilt rijden werkt dat bij deze 1.2 tdi niet. Er is als de auto wel rolt zo weinig koppel beschikbaar dat zelfs de ontkoppelde motor niet snel genoeg op toeren komt om op die manier het gebrek aan trekkracht bij lage toeren te compenseren.

 

Daardoor ben ik meerdere malen met te weinig snelheid en acceleratie de rotonde op gestrompeld in de angst een andere weggebruiker boos te maken met mijn gestuntel of erger nog, aangereden te worden.

Meestal was het in deze situaties zo druk dat niet de rotonde oprijden de weggebruikers achter me nodeloos had opgehouden.

 

Het meest frustrerende aan dit geheel is dat volkswagen hier lijkt weg te komen met de leugens zonder de klanten te compenseren.

Voor mij lijken er maar twee mogelijkheden:

- Andere auto kopen

- chiptuning laten toepassen

 

In beide gevallen lijd ik schade doordat volkswagen onder valse voorwendselen mij een auto heeft doen kopen.

En in beide gevallen is de schade zo klein dat de kans op succes bij procederen al gauw ongunstig uitpakt.

 

Maar strikt genomen, is er grond om hier direct schadevergoeding te claimen?

 

- Volkswagen heeft immers gelogen over de auto die ik kocht

- Ze hebben hun belofte dat ik niets zou merken van de softwareupdate niet waargemaakt

- Daarmee hebben ze achteraf de voorwaarden waaronder ik de auto kocht aangepast

- Ze ontkennen (bij monde van de dealer) gewoon dat er nu iets mis is

 

Wat zou ik nu moeten doen om überhaupt kans te maken dat er een en ander wordt rechtgezet?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is met wie je hier nu een probleem hebt: de dealer, de importeur of de fabrikant.

 

In het algemeen is er weinig over de problemen te zeggen. Diverse onafhankelijke onderzoeken met testauto's hebben geen nadelig effect van de softwareupdate gevonden. Toch zijn de gebruikerservaringen wisselend, op internetfora en bij een enquete van Radar. 

 

Bij een aantal 1.2tdi motoren heeft de update geleid tot een defect motorcomputer, maar dan doet de auto helemaal niets meer. Wat regelmatig voor lijkt te komen is een defect aan de EGR, die in combinatie met de update het slechte motorgedrag kan veroorzaken. Je kunt bij een garage de werking laten controleren cq. storingen laten uitlezen, en aanspraak proberen maken op een coulanceregeling voor reparatie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De sjoemelsoftware zorgde ervoor dat de motor weinig uitstoot had in testomstandigheden. Deze lage uitstoot werd bereikt door het koppel enorm te reduceren als hij aan de tester hing. In het dagelijkse gebruik presteerde hij door de sjoemel software veel beter met ook een veel hoger koppel. 

Nu de sjoemelsoftware is verwijderd (geüpdate) is de uitstoot weer zoals die in de fabrieksgegevens staat vermeld. Helaas daardoor ook met het lagere koppel.

 

Een dealer kan hier niets aan doen, die meet gewoon de door de fabriek aangepaste waarden en die kloppen nu. Helaas is de motor nu veel minder pittig.

De enige die je ter verantwoording zou kunnen roepen is de fabriek via de importeur/dealer. Maar die weg is lastig.

Als je zelf het probleem wil oplossen kun je inderdaad tunen. Maar dan heb je dus een auto die niet meer aan de milieueisen voldoet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor de reacties mannen.

Mijn vraag was vooral bedoeld voor wat er strikt genomen speelt op juridisch nivo.

 

Dat is een ondernemerskwestie, volgens mij is de overeenkomst van de update niet nakomen op een onomkeerbare wijze (Softwareupdate kan niet ongedaan worden gemaakt), Verkoop op valse voorwendselen is of zou moeten zijn een reden de koop ongedaan te maken.

 

Praktisch gezien lijkt het me onmogelijk om te gaan touwtrekken met volkswagen zelf, maar ik vroeg me af of er juridisch-theoretisch wat te doen valt.

 

En inderdaad, met wie heb ik dit conflict nu?

Volkswagen is de veroorzaker zowel bij de verkoop als bij de update maar de partijen waar ik mee te maken hebben gehad zijn eigenlijk ook slachtoffer. De renault dealer waar ik de auto kocht en de dealer die de update heeft uitgevoerd.

 

Ik heb die laatste toch maar een noodkreet gestuurd. Als ze niet goed oplossen dan ben ik klant-af.

 

En de toekomst? Vandaag staat op rtlz dat gebruikte diesels in prijs blijven dalen. Oprijden (na chiptuning in het uiterste geval) wordt dan al snel de beste optie.

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er is nog een mogelijkheid, maar dat is een dure, die Volkswagen alleen voor de duurdere modellen heeft ingezet.

AD Blue (Ureum) toevoeging aan het uitlaatgas (vóór de katalysator) teneinde de hoge NOx emissie die een gevolg is van het hogere motorrendement, te verkleinen.

De nieuwste volkswagendiesels hebben allemaal dit systeem. Heb er onlangs nog een nieuwe bus voor aangeschaft om in de Duitse en Franse steden te mogen komen.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Heeft een ondernemer in deze kwestie andere rechten dan gewone Volkswagenkopers?

 

Interessante vraag. Een ondernemer heeft geen andere rechten, maar een zakelijk koop levert wel andere rechten op dan een consumentenkoop  (zie art 7:5 lid 1 BW) ;

En wellicht gelden er ook nog andere voorwaarden (toen ik er nog werkte - maar dat is al weer wat jaartjes geleden - waren er verschillende voorwaarden voor zakelijk en particulier ) 

 

Misschien dat een ter zake kundige jurist hier nog wat over kan zeggen? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat deze vw is aangeschaft bij een Renault dealer. Mag ik hieruit opmaken dat de wagen dan als occasion is aangeschaft? Het kan dan namelijk ook zo zijn dat de auto bij de vorige eigenaar al gechipped is, maar dat dit nu door de originele software update ongedaan is gemaakt. 

Link naar reactie
  • 0

De vorige eigenaar (een bv)  lijkt de auto als boodschappentrommeltje gebruikt te hebben, ik meen drie jaar rijden, ongeveer 5000 km per jaar (met een diesel hé). Gezien de staat en de gevonden voorwerpen was dat waarschijnlijk het van school halen van de kinderen. dus ik denk niet dat daar aan getuned was.

 

Met "ondernemerskwestie" bedoel ik vooral het gedeelte van het doen van beloftes en die niet nakomen.

Er komen meer van deze kwesties op het forum voorbij maar daar gaat het volgens mij meestal om eerlijke fouten, of een verschil van mening ten aanzien van wat er verwacht werd of had mogen worden.

 

Volkswagen heeft hier fraude gepleegd maar is voor een individuele gedupeerde zo goed als niet ter verantwoording te roepen. En als ze dat gaan oplossen dan veranderen ze de voorwaarden waaronder de aanschaf oorspronkelijk is gedaan maar geven niet thuis als ik daar over klaag.

Maarrrr, misschien dat daar nog een staartje aan komt.

 

Met het schrijven van dit topic heb ik met grote tegenzin nog maar eens een klaagmail naar de dealer gestuurd, ze hebben in ieder geval gereageerd dat ze de klacht gaan bestuderen.

 

Dit is natuurlijk zware hoofdpijn voor een dealer, die heeft daar waarschijnlijk helemaal niets aan kunnen doen, zijn ook met de afwikkeling opgezadeld. Maar ja, dat is mijn pakkie an niet.

 

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat zowel de dealer als de importeur en VW je als individu in de kou zullen laten staan.  Je zult door aansluiting bij een collectief  sneller en goedkoper meer kunnen bereiken. Voor een goed overzicht van wat er allemaal in Duitsland gaande is zou je dit interessante artikel eens moeten doorlezen.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2018 om 11:31, svenh zei:

Voor mij lijken er maar twee mogelijkheden:

- Andere auto kopen

- chiptuning laten toepassen

 

Ik pak even dit stukje uit je startpost.

Op basis van wat je hier hebt geschreven zou ik kiezen om een andere auto te kopen.

Nergens uit jou verhaal blijkt dat jij zakelijk aanzienlijke schade hebt geleden doordat de auto niet lekker optrekt. Zonder de rol van VW onder de mat te willen schuiven.

Lijkt het grootste probleem dat jij ontevreden bent met de prestaties van de auto na de software update. De dealer stelt dat op basis van metingen dat de auto aan de specificaties voldoet. Je kunt nog eens bij de ANWB of een ander onafhankelijke instantie de auto laten testen op performance.

 

De pragmaticus in mij zegt echter.. koop een andere auto. want zelfs al krijg je over 1 jaar gelijk dan heb je de komende 1 jaar nog steeds de ergenis dat je bij elk kruispunt qua gevoel een schriftelijke aanvraag moet indienen om op te mogen trekken..

 

Je hebt nu een klacht ingediend bij een dealer die zegt dat de auto prima is. geef hem nog een paar weken en kijk waar ze mee komen. Maar mijn volgende stap zou zijn om de auto aan hen aan te bieden ter inruil.. niet in beschuldigende vorm.. maar in onderhandelende vorm.

Ok, jammer dat je niks voor me kunt betekenen, ik wil deze ergenis niet meer ik wil deze auto dus graag inruilen en een auto uitzoeken waar ik de ergenis niet heb, ik wil wel graag eerst X dagen proefrijden in een beoogde vervanger om de performance goed te kunnen overzien.

Daarnaast ga je bij de inruil natuurlijk uit van een (zeer) goede inruilprijs want de dealer zegt immers dat de auto prima is. Dus hij kan gewoon de volle mep op de inruilgeven, geen korting nodig voor een niet bestaand probleem.. toch?

 

Ik denk dat is met een dergelijk (psychologisch) spel met de dealer  om je te helpen met een goede vervangende auto veel meer zal opleveren dan je ooit zal worden als je dit verhaal juridisch gaat proberen uit te lopen. zowel financieel als einde aan de ergenis over de huidige auto.  Mogelijk kun je zelfs als (voormalig) bezitter van een sjoemeldiesel alsnog wel deelnemen in die Sammelklage waar ChinaTradeConsult naar verwijst omdat die niet zozeer gaat de prestatie van jou auto, maar meer over de misleiding / wanprestatie die is geleverd door een auto te leveren met andere specificaties dan was beloofd.

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, svenh zei:

Met "ondernemerskwestie" bedoel ik vooral het gedeelte van het doen van beloftes en die niet nakomen.

 

Dat gebeurt in consumentenland nooit? HL heeft in deze zaak veel minder toegevoegde waarde dan de bestaande initiatieven van gedupeerden. Waarom in je eentje als ondernemer deze kwestie oppakken wanneer er verschillende initiatieven zijn van boze Volkswagenbezitters?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.