• 0

WKR ruimte gebruiken als netto loonbetaling

(aangepast)

Mag je de WKR ruimte gebruiken om netto loon uit te keren en dit bruto corrigeren? 

 

Mijn boekhouder geeft aan dat dat niet mag. De WKR zou bedoeld zijn om medewerkers iets extra's te kunnen geven. Administratief zouden dan eerst de lonen verlaagd moeten worden en dat zou niet mogen.

 

Ik begrijp dat er natuurlijk goed overleg nodig is met de werknemers. Immers leidt het inleveren van brutoloon voor hen tot een lagere grondslag voor de uitkering krachtens werknemersverzekeringen en tot een (indien van toepassing) verlaagde pensioengrondslag.

 

aangepast door radeoxx
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je boekhouder heeft gelijk. Je kunt de WKR niet met terugwerkende kracht gebruiken voor loonbestanddelen die je naar alle redelijkheid tot het individueel belaste loon van je personeel behoort te rekenen. Wat 'hoor' je daartoe te rekenen? Alles wat bijvoorbeeld in een arbeidsovereenkomst staat of op grond van een CAO moet worden betaald als regulier salaris.

 

Vervolgens kun je de WKR alleen toepassen op zogenaamde uitbetalingen die je expliciet als zodanig aanwijst (en waar je normaal gesproken 80% op moet inhouden). Tot aan 1,2% van je totale loonsom betaal je die 80% niet. Om iets aan te wijzen als eindheffingsloon als eindheffingsloon, moet het gaan om een "vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling". Kijk ook even naar het Handboek Loonheffingen. Ze zijn vrij uitputtend in hun uitleg over wat wel en niet kan en mag. Kijk ook even naar de cafetariaregeling. Misschien is dat nog iets voor jouw situatie.

 

Doe jezelf een plezier en gebruik de WKR gewoon voor iets leuks voor het personeel en niet alleen om je eigen bruto loonkosten te drukken, terwijl je personeel er netto geen zak mee opschiet. De reputatieschade die je daarmee op je eigen hals haalt weegt mijns inziens niet op tegen die paar flauwe euro's die je denkt uit te kunnen sparen.

 

Persoonlijk reken ik altijd uit wat 1,2% van de loonsom is en trek daar alle eventuele kerstpakketten en personeelsverstrekkingen vanaf. Wat er overblijft deel ik door het aantal werknemers en dat keer ik als het zo uitkomt netto uit als bonus. Alles onder de 2.400 euro per werknemer is sowieso 'gebruikelijk' in de ogen van de fiscus, maar meestal zal het - bij lange na - niet zo'n vaart lopen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.