• 0

Kosten gedeeld bankpakket

(aangepast)

Hallo,

 

Sommige van jullie zullen vast bekend zijn met Bunq Pack. Een Pack van de bank Bunq waarbij je voor €239,88 per jaar 1x zakelijk en tot maximaal 3x Premium (particulier) rekeningen mag openen. Maar hoe zit dat fiscaal? 

Scenario 1: je laat die 3x premium gratis meeliften 

Scenario 2: je laat die 3x premium hun "deel" van het pack betalen. 

 

De factuur van Bunq rept enkel over het pack, niet over individuele accounts.

Als je ze laat betalen, verkoop (doorverkoop) je dan niet in principe een bankrekening? Mag dat wel zomaar? En hoe zit het dán met de BTW, moet je die heffen voor die gebruikers gezien je zelf geen bank bent of...? 

 

Het is voor mij in principe gunstig, in vergelijking met 1x zakelijk en 1x privé heb ik voor €2,01 per maand extra (zonder aftrekposten) nog 2x premium die ik zou kunnen "doorverkopen" (het is meer een gedeelde rekening eigenlijk... Of het nou echt verkopen is... Ze moeten sowieso betalen voor die dienst, ze krijgen alleen korting als ze het via een Pack doen.) tegen whatever er over is om de kosten iets te drukken. Zij blij ik blij. Als het geheel aftrekbaar zou zijn zou het al helemaal voordelig zijn natuurlijk, maar dat zou raar zijn gezien er ook "inkomsten" tegenover staan in de zin van het verdelen van de kosten van die Pack. Alleen zit ik dus een beetje met de fiscale vragen/gevolgen als ik die Pack aanvraag op naam van de zaak. :)

 

Ik zou het natuurlijk ook privé kunnen aanvragen, dan krijg ik geen factuur op bedrijfsnaam. Maarja, ik maak dan alsnog zakelijk bankkosten (anders moet ik dat Pack helemaal zelf betalen... Dat is ongunstig.) maar in dat geval heb ik er dan geen factuur van.

 

Of ik denk veel te moeilijk, of zo'n Pack dat je kan delen met andere mensen is een beetje raar. :P

Ik bedoel, 1x zakelijk in zo'n pack als je die joined van een ander, maar de zaak krijgt er dan nooit een factuur van tenzij het de zaak zelf is die het aanvraagt (Of de particuliere Pack-eigenaar moet je een betaalbewijs sturen of zo... Dat zou nog kunnen I guess. :)). Maar als de zaak het aanvraagt en vervolgens de inhoud van het Pack deelt met anderen - dan is het ook geen 100% zakelijke uitgave meer lijkt me dus moet er toch ook ergens iets gecorrigeerd worden? 

 

Afijn. :) 

aangepast door CLabs
spellingcorrecties
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet om je van HL weg te jagen, maar daarvoor bestaat ook zoiets als Bunq Together (bewust) zonder actieve verwijzing. ;+)  (smiley in leestekens bij gebrek aan betere HL-functionaliteit in FireFox).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Highio zei:

Niet om je van HL weg te jagen, maar daarvoor bestaat ook zoiets als Bunq Together (bewust) zonder actieve verwijzing. ;+)  (smiley in leestekens bij gebrek aan betere HL-functionaliteit in FireFox).

 

Groet,

 

Highio

 

Klopt! :) 
Daar komt men echter niet verder dan "Je moet dat Pack gewoon geheel opvoeren" en "Volgens mij mag dat niet hoor" of "Gewoon doen." :P
Dan kijk ik toch liever even of iemand hier weet hoe je dat het beste aan kan pakken/wat wel en niet mag of dat het een lastige situatie is en je beter toch gewoon los kan lappen voor de zakelijke rekening, ongeacht dat het dan dubbel zo duur is. Liever wat meer zekerheid/onderbouwd antwoord dan zomaar wat te gaan doen. :)

aangepast door CLabs
Link naar reactie
  • 0

ik ken het pack niet. maar toch hoeft het niet zo complex te zijn als je eenvoudig kijkt. zaken wat bunq vind of dat er andere regels zouden kunnen zi

 

scenario 1.

De belastingdienst zal er niet zoveel van vinden, het pack wordt gekocht om de bankkosten te beheersen.

Net zo als de een voor een telefoonabonnement van 200 belminuten kiest en de ander voor een onbeperkt bellen pakket (voor zover dat zakelijk wordt aangeboden)

 

De onderneming heeft geen voordelen (winst) omdat er niks voor gerekend wordt. De belastingdienst is geen partij om te bepalen of jij mensen bepaalde kortingen gunt.

 

scenario 2.

Nu wordt het opeens een bedrijfsmiddel dat geld oplevert, en dus moet je gaan factureren, vermoedelijk met btw omdat jij geen bankdiensten maar slechts een korting op bankdiensten.

het zou ook kunnen dat je (theoretisch gezien) ook aansprakelijk zou kunnen worden voor het wel of niet goed functioneren. iemand heeft betaald voor korting, wat als hij deze niet krijgt. maar goed dat heb ik niet uitgezocht het is gewoon iets wat ik me nu bedenk om te checken

 

Mijn advies. als je het deelt doe het dan met mensen die je kent en vertrouwd en gun ze een gratis voordeeltje
Handel gaan drijven voor 2 "gratis" accounts vind ik vage handelsgeest, rijk zul je er nooit van worden en geld vragen voor diensten heeft andere (onvoorziene) consequenties voor een ondernemer dan voor een particulier.
maar goed dat zeg ik met 25 jaar boekhoudkundige en 10 ondernemerservaring.. dit soort gerommel in de marge moet je als ondernemer helemaal geen tijd voor willen maken.

Geef een buurman of een familie lid je bunq pakket code gratis en voor niks, vinden ze je een toffe peer. en meer moet je er niet proberen aan over te houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Scenario 3: je maakt een app waarin men de overtollige extra rekeningen tegen kleine vergoeding kan verkopen, waarna jij ze met minimale winstmarge voor anderen beschikbaar stelt....

 

aangepast door mmint
Omdat ook de kleinste wijziging nu een toelichting kan hebben...
Link naar reactie
  • 0

Als business bunqer zie ik dat er wat misverstanden zijn. Een bunq Pack is géén gedeelde bankrekening en géén gedeelde account, maar een groepskorting: iedere deelnemer aan een Pack heeft een eigen Premium- of Business-account, inclusief de bijbehorende bankrekeningen. Beide soorten accounts zijn niet gratis, alleen krijgt het Pack als groep korting en wordt er maar één lid gefactureerd. Uit het “papierwerk”, zoals bunq dat zelf noemt:

 

Quote

bunq Pack

 

bunq Pack is een groepspakket. Je kunt je aansluiten bij een bunq Pack door een uitnodiging van iemand anders te accepteren of door je eigen Pack te vormen. Je kunt je eigen Pack vormen door vrienden en familie uit te nodigen om zich bij jouw Pack aan te sluiten.

 

Een bunq Pack bestaat uit maximaal vier bunq Premium gebruikers of drie bunq Premium gebruikers en één bunq Business gebruiker. Een bunq Free gebruiker wordt automatisch een bunq Premium gebruiker wanneer hij of zij onderdeel wordt van een Pack.

 

bunq Pack leden betalen samen maandelijks één vaste fee, in plaats van ieder afzonderlijk (met uitzondering van kosten voor extra diensten). De fee voor de bunq Pack wordt in rekening gebracht aan de oprichter/eigenaar van de bunq Pack.

 

Je kunt een Pack verlaten wanneer jij wilt. Een bunq Pack eigenaar kan zijn/haar Pack ook beëindigen. Zodra jij een Pack verlaat of de Pack waar je onderdeel van bent wordt beëindigd, wordt de meest recente bunq Business pricing (weer) op je van toepassing.

 

Wil je meer weten over bunq Pack? Check dan onze prijslijst. De meest recente versie van de prijslijst kun je vinden op onze website (www.bunq.com).

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, CLabs zei:

Sommige van jullie zullen vast bekend zijn met Bunq Pack. Een Pack van de bank Bunq waarbij je voor €239,88 per jaar 1x zakelijk en tot maximaal 3x Premium (particulier) rekeningen mag openen. Maar hoe zit dat fiscaal? 

Scenario 1: je laat die 3x premium gratis meeliften 

Scenario 2: je laat die 3x premium hun "deel" van het pack betalen.

Zoals zoveel gemengde gebruiken ... splitsen in een zakelijk deel en een privé-deel.

 

Scenario 2: je laat die 3x premium hun "deel" van het pack betalen.

... waarbij de 3 private rekeningen als privé-kosten worden geboekt.

... en waarbij je (van de 20 euro) 10 euro zakelijk boekt en 10 euro privé. Een 'single' zakelijke rekening kost immers 10 euro.

 

In Optima Forma zou je het in verhouding tot de korting moeten berekenen, maar dan wordt het mijn inziens een gevalletje mierenneuken.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.