Ga naar inhoud

Werknemer klaagt ons aan voor niet-betaalde toeslagen

Aanbevolen berichten

Goedendag allemaal,

 

ik heb zojuist een e-mail gekregen van een ex-werknemer. Wij hanteren de tln cao beroepsgoederenvervoer. Hij heeft eind september dit jaar ontslag genomen. Volgens de cao heb je recht op toeslagen als je werkt tussen 21.00  en 5.00. Wij hebben hem aangegeven dat wij hem dit niet kunnen betalen ivm met het tarief wat met de klant is afgesproken. Hij is ermee akkoord gegaan. Wij hebben hier geen schriftelijke bevestiging. Slechts een whatsapp gesprek. Mijn vraag is mag hij dit doen?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, hij mag jullie aanklagen (dat mag praktisch altijd, terecht of niet.)

Volgens mij zijn afspraken in een algemeen verbindende CAO gewoon verplicht, dus niet mogelijk om iets anders af te spreken. Het maak tdan ook niet uit wat er met de klant is afgesproken. 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, AnoNu zei:

Wij hanteren de tln cao beroepsgoederenvervoer.

 

Vrijwillig of verplicht? 

 

Indien verplicht en een algemeen verbindend verklaarde CAO dan mag je daar niet ten nadele van werknemer van afwijken : ook niet met uitdrukkelijke instemming van die werknemer. Dat soort afspraken zijn nietig  (niet "vernietigbaar", maar "nietig"); met ander woorden: die afspraken bestaan dan gewoon niet en je moet die toeslagen  betalen. 

In dat geval kan werknemer niet alleen het niet betaalde loon vorderen maar ook wettelijke verhoging en wettelijke rente. Het zal aan de kantonrechter zijn om te bepalen of verhoging en wettelijke rente vanaf moment melding of volledig met terugwerkende kracht wordt toegepast. 

 

4 uur geleden, AnoNu zei:

Wij hebben hem aangegeven dat wij hem dit niet kunnen betalen ivm met het tarief wat met de klant is afgesproken

 

Gokje: Is dit toevallig die zelfde klant die al 10 maanden niet tijdig betaalt? (zie jouw andere topic  "Slecht betalende klant") .

 


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een app is ook geldig als bewijs. Maar dat maakt hier niet uit. Want van een toepasselijke cao mag je helemaal niet afwijken, tenzij het een minimum cao betreft. In het laatste geval mag je wel afwijken, maar zoals de naam al doet vermoeden, alleen in voor werknemer gunstige zin.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemiddag allemaal,

 

dank jullie wel voor de reacties. Wij hebben de werknemer vanaf het begin al aangegeven dat wij hem de toeslagen niet kunnen betalen. Hij is hier uiteindelijk mee akkoord gegaan en heeft voor ons gewerkt tot eind september. Nadat hij een maand uit dienst is, stuurt hij ons een e-mail dat hij zijn toeslagen wil hebben. Hij heeft dit dus uiteindelijk van te voren hebben bedacht. 

 

7 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

 

Gokje: Is dit toevallig die zelfde klant die al 10 maanden niet tijdig betaalt? (zie jouw andere topic  "Slecht betalende klant") .

 

Klopt. Dat is die klant, helaas.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, AnoNu zei:

Hij heeft dit dus uiteindelijk van te voren hebben bedacht. 

Dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook gewoon zijn dat hij achteraf door iemand op zijn rechten gewezen is.

 

Met die redenering kun je ook zeggen dat jij van tevoren had kunnen weten dat hij er gewoon recht op had:

 

Quote

 

Mag mijn werkgever afwijken van een cao?

Er zijn twee soorten cao’s, namelijk de standaard-cao en de minimum-cao. Vaak is in de cao terug te vinden wat voor soort cao het betreft. Van een standaard-cao mag een werkgever op geen enkele wijze afwijken. Elke afwijkende voorwaarde is niet geldig. Van een minimum-cao mag een werkgever wel afwijken, maar alleen als die afwijkende voorwaarde gunstig is voor u. Is de afwijkende voorwaarde nadelig voor u, dan is ook deze niet geldig.

 

 

Het werk had dus niet aangenomen mogen worden voor die prijs of je had zelf het verlies moeten nemen (wat nu dus alsnog gebeurd).

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Edit: Rik was net (30 seconden)  sneller :classic_laugh:,  mijn mosterd 30 seconden na de maaltijd reactie daarom verwijderd

 

Inhoudelijk: wat Rik zegt.

Waar ik nog aan toe kan voegen: z.s.m. afscheid nemen van die klant. Gun dat verlies en die ergernis aan een ander  

 


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, AnoNu zei:

Hij heeft dit dus uiteindelijk van te voren hebben bedacht. 

 

Misschien wel, misschien niet. Maar dat doet niet ter zake. Hij heeft recht op die toeslagen. Dus sluit zo spoedig mogelijk een deal inclusief betalingsregeling.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als een CAO van toepassing is dan kun je hier inderdaad niet zomaar van afwijken. Waarom zou er dan überhaupt een collectieve regeling worden afgesproken? Het argument dat de klant te weinig betaalt houdt natuurlijk ook geen stand. Los van vraag of dit inderdaad een causaal verband is.

 

Misschien zou je nog een schikking kunnen afspreken. Zodat een gerechtelijke procedure voorkomen wordt.  Maar ik vraag me dan wel weer af, stel je spreekt een schikking af, een allesomvattende regeling met finale kwijting, of dit dan toch nog overruled kan worden als de werknemer niet 100% heeft gekregen van waar hij recht op heeft. Wellicht weet UwJurist hier wat over te zeggen.

aangepast door radeoxx

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals ik al aangaf is een schikking (ik schreef deal) mogelijk. 

 

In ieder geval kan dat veel geld schelen qua wettelijke verhoging (die immers oploopt tot maar liefst 50%), wettelijke rente, betaling in termijnen etc.

Ook qua de achterstallige toeslag zelf zou dat mogelijk zijn; een partij mag immers altijd (deels of geheel) afzien van een opeisbare vordering, een schuld kwijtschelden enz.

 

Dat een juridisch correcte vaststellingsovereenkomst moet worden gesloten met finale kwijting over en weer spreekt voor zich.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Is de onderneming een BV?

 

Quote

Nadat hij een maand uit dienst is, stuurt hij ons een e-mail dat hij zijn toeslagen wil hebben.

Doet hij dat vooralsnog zelf? Wat is exact het verzoek of de eis?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij heeft zelf een e-mail naar ons gestuurd waarin hij aangeeft dat wij hem binnen 10 dagen de toeslagen moet uitbetalen waar hij recht op heeft. Hij geeft aan dat wij hem geen toeslagen hebben betaald. Wij hebben hem wel degelijk toeslagen betaald zoals 130% en 150% , alleen mist er een nachttoeslag. 

Hij geeft aan indien wij hem niet binnen 10 dagen uitbetalen dat hij dan dit gaat uitbesteden aan een advocaat en wettelijke rente in rekening zal brengen. Daarnaast geeft hij aan dat hij ons zal aangeven bij de ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid dat wij de cao niet naleven. Ik wil hem de toeslag wel betalen, alleen zijn 10 dagen wel weinig. Mag ik om meer tijd vragen?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan heb je nog tien dagen de tijd om een ontvangstbevestiging te sturen, nadat je een jurist ingeschakeld hebt.

 

In overleg met jouw specialist zou ik om 'zijn' idee van een berekening vragen, dat geeft waarschijnlijk wat tijd...

 

...wat is de rechtsvorm van deze onderneming? En is de opdrachtgever inmiddels bij met betalen?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom is tien dagen weinig?

Je mag altijd om meer tijd vragen, maar hij mag ook weigeren of besluiten meteen er een advocaat op te zetten.

Uiteraard moet wel in redelijkheid duidelijk zijn om hoeveel uur het gaat. maar goed als andere toeslagen wel zijn uitbetaald zal de nachttoeslag achterhalen toch ook geen heksentoer zijn, immers zijn de toeslag uren ook gebaseerd op een registratie.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een e-mail zou je natuurlijk als 'bedenkelijke' tactiek ook kunnen missen...

 

...dat is geen professioneel advies, dus laat je voor alles en snel deskundig adviseren.

 

Je kunt als tactiek ook wijzen op wat (wél) betaald is, maar doe dat alsjeblieft in overleg met een jurist. Ik ken je (jouw) of jullie betaalcapaciteit ook niet.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, Highio zei:

Dan heb je nog tien dagen de tijd om een ontvangstbevestiging te sturen, nadat je een jurist ingeschakeld hebt.

 

In overleg met jouw specialist zou ik om 'zijn' idee van een berekening vragen, dat geeft waarschijnlijk wat tijd...

 

...wat is de rechtsvorm van deze onderneming? En is de opdrachtgever inmiddels bij met betalen?

 

Groet,

 

Highio

Wij zijn een eenmanszaak, maar waren al bezig om over te gaan naar een BV. Met de klant is het helemaal uit de hand gelopen. Zij hebben ons niet meer betaald en de samenwerking stopgezet. Wij hebben nu juridische stappen ondernomen, maar dat gaat natuurlijk even duren. Daarnaast is de klant negatieve verhalen over ons aan het verspreiden, welke niet juist zijn. Alle problemen komen nu tegelijk. :(

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ai, hebben jullie al een goede advocaat? Dit lijkt helemaal mis te lopen en daarom heb je direct stevige hulp nodig!!!

 

Ik heb geen idee welk probleem groter is, maar ze moeten beide z.s.m. opgelost worden, anders kost dit je straks de kop. Zakelijk en privé.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, AnoNu zei:

Alle problemen komen nu tegelijk. :(

 

Dat is een hardnekkige eigenschap van problemen. 

 

Zaak is nu om het hoofd koel te houden, deskundige hulp in te schakelen, bestaande problemen 1 voor 1 op te lossen en de contracting van klanten en personeel nu goed te gaan regelen (want doe je dat niet, dan ben je bezig het volgende probleem te creëren) 

 

Quote

maar waren al bezig om over te gaan naar een BV. 

 

En wie begeleidt dat? 


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou zeggen: stap direct naar een deskundige hulp.  Ik zou proberen te voorkomen dat de andere partij juridisch advies gaat inwinnen. Kijk of je kunt schikken. Houd de communicatie goed. Wellicht kun je afspreken dat je het absoluut wilt 'herstellen' en een betalingsregeling kunt overeenkomen of iets dergelijks.

 

Veel succes! 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goede wil tonen is vaak belangrijk, maar dan moet je afspraken wel kunnen nakomen, als deze in aanvang al geaccepteerd worden natuurlijk.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor alle informatie. Ik heb nummers van een aantal juristen en die ga ik morgen benaderen. Wij willen het goed oplossen. Indien jullie suggesties hebben voor een goede jurist dan is die info ook welkom. 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, Highio zei:

Goede wil tonen is vaak belangrijk, maar dan moet je afspraken wel kunnen nakomen, als deze in aanvang al geaccepteerd worden natuurlijk.

 

Groet,

 

Highio

 

4 uur geleden, RiVe zei:

Chauffeurs onderling kennen elkaar en praten met elkaar, ook vandaar, laat zien dat je de intentie hebt er met deze chauffeur uit te willen komen.

 

 

 

6 uur geleden, radeoxx zei:

Ik zou zeggen: stap direct naar een deskundige hulp.  Ik zou proberen te voorkomen dat de andere partij juridisch advies gaat inwinnen. Kijk of je kunt schikken. Houd de communicatie goed. Wellicht kun je afspreken dat je het absoluut wilt 'herstellen' en een betalingsregeling kunt overeenkomen of iets dergelijks.

 

Veel succes! 

Dit gaan wij zeker doen. Dank jullie wel

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, AnoNu zei:

Indien jullie suggesties hebben voor een goede jurist dan is die info ook welkom. 

 

Mag ik dan zo vrij zijn om Mr. Monique Doomerik van uwjurist.nl aan te bevelen?

Niet alleen een in arbeidsrecht gespecialiseerde jurist (en lid van de vereniging voor Arbeidsrecht), maar ook actief lid van dit forum én betrokken in dit specifieke topic.


Partner bij B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik de ex werknemer melden (bij voorkeur bellen) dat je een afspraak had en destijds dacht dat die rechtsgeldig was. Je hebt inmiddels advies ingewonnen en hebt geconstateerd dat die afspraak inderdaad niet gemaakt had mogen worden en je bereid bent om het te corrigeren maar daar 14 dagen voor nodig hebt. Ik zou ook gewoon aangeven dat je in de problemen zit door de slecht betalende klant. 

 

De ex werknemer weet best dat hij destijds bepaalde toezeggingen heeft gedaan en zal dat als het goed is mee wegen bij de oplossing. Zou zeker overgaan tot het beperken van de schade met een jurist mocht de zaak verder escaleren. Die investering kan erg gunstig uitpakken. Het zelf kosteloos oplossen is uiteraard het goedkoopst.


Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Linkedin)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké